THE CONTRIBUTION OF VERBAL REWORDING AND VISUAL REPRESENTATION TO PROBLEM SOLVING IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS


Published: Oct 8, 2018
Keywords:
ppoblem solving verbal reproduction visual representation individual differences
Στυλιανή Tσεσμελή (Styliani Tsesmeli)
Βασιλική Λιάπη (Vasiliki Liapi)
Μαρία Χιονίδου-Μοσκοφόγλου (Maria Chionidou - Moskofoglou)
Abstract

The aim of the study was to examine the effects of verbal rewording and visual representations on mathematical problem solving on a sample of 57 students who follow the last three years of a primary school. Students of every class were assessed on two mathematical tasks which were given within a week, as fol­ lows: (i) children had to solve mathematical problems as presented in school books, (ii) children had to solve the same math problems after either verbally reworded or visually represented. Findings showed that students improved their performance on math problem solving considerably only after the use of verbal rewording, but the qualitative analysis showed that there were also differences in students' answers after the use of visual representations. Further analysis of the data, showed that the effects of verbal rewording and visual representa­ tions assist students of various abilities, but the improvement was higher for the group of students with higher mathematical abilities, based on standard­ ized maths measurements. These findings are important for the development of alternative teaching strategies for maths in relation to individual differences of students in the context of the school class.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Μαρία Χιονίδου-Μοσκοφόγλου (Maria Chionidou - Moskofoglou), University of the Aegean
Associate Professor
References
Αγαλιώτης, I. (2000). Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά. Αιτιολογία-Αξιολόγηση- Αντιμετώπιση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Γεώργας, Δ., Παρασκευόπουλος, Ι., Μπεζεβέγκης, Η., & Γιαννίτσας, Ν. (1997). Ελληνικό WISC-III, Wechsler Κλίμακες Νοημοσύνης για Παιδιά. Αθήνα: Ψυχομετρικό Εργα­ στήριο, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Carney, R.N., & Levin, J. R. (2002). Pictorial illustrations still improve students' learning from text. Educational PsychologyReview,14(1),101-120.
De Corte, E., & Vercshaffel. L. (1987). The effect of semantic structure on the first-grad­ ers strategies for solving addition and subtraction word problems. Journal for Re­ search in Mathematics Education, 18, 363-381.
Elia, I., & Philippou, G. (2004). The functions of pictures in problem solving. Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathemat­ ics Education,Vol. 2, 327-334.
Ηλία, Ι., Χρύσανθου, Α., & Φιλίππου, Γ. (2003). Ο ρόλος της εικόνας στην επίλυση μαθη­ ματικού προβλήματος. Κύπρος: Τμήμα Επιστημών της Αγωγής, Πανεπιστήμιο Κύ­ πρου.
Θεοδούλου, P., & Γαγάτσης, Α. (2003). Μια εικόνα αξίζει χίλιες λέξεις...Ποιο είδος εικό­ νας όμως βοηθά στην επίλυση μαθηματικού προβλήματος; Κύπρος: Τμήμα Επιστη­ μών της Αγωγής, Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Καραντζής, Ι. & Τσαγγάρης, Γ. (2003). Μαθηματικά. Στο: Κ. Πόρποδας (Επιμ.), Διαγνωστι­ κή Αξιολόγηση και Αντιμετώπιση των Μαθησιακών Δυσκολιών στο Δημοτικό Σχο­ λείο. Πάτρα: Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστήμιο Πατρών.
Κόκκοτας, Π. (2004). Διδακτική Φυσικών Επιστημών (Μέρος II). Σύγχρονες Προσεγγίσεις στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Κολέζα, Ε. (2006). Μαθηματικά και Σχολικά Μαθηματικά. Επιστημολογική και κοινωνιο­ λογική προσέγγιση της Μαθηματικής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Maridaki-Kassotaki, Α. & Chionidou-Moskofoglou, Μ. (2004). Linguistic factors influenc­ ing problem solving performance in early school years. Leader Books: Themes in Education.
Παντελιάδου, Σ., & Σιδερίδης, Γ. (2002). Δοκιμασία Αναγνωστικής Επίδοσης. Στο: Α. Σταλί- κας, Σ. Τριβίλα, & Π. Ρούσση (Εκδ.). Τα ψυχομετρικά εργαλεία στην Ελλάδα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Polya (1998). Πώς να το λύσω. Αθήνα: Καρδαμίτσα.
Τάφα, Ε. (1995). Τεστ Ανίχνευσης της Αναγνωστικής Ικανότητας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμ­ματα.
Τζεκάκη, Μ. (2007). Μικρά Παιδιά, Μεγάλα Μαθηματικά Νοήματα-Προσχολική και πρώ­τη σχολική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg.
Van de Walle, J. (2005). Μαθηματικά για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο: Μια εξελικτική Διδασκαλία. Αθήνα: Δαρδανός-Τυπωθήτω.
Χασάπης, Δ. (2004). Σημειωτικές προσεγγίσεις της μάθησης και της διδασκαλίας των Μα­θηματικών: μια σκιαγράφηση του πεδίου. Στο: Δ. Χασάπης (Επιμ.), Εικόνα, Σχήμα και Λόγος στη Διδασκαλία των Μαθηματικών, Πρακτικά Διαλόγου για τη Διδα­ σκαλία των Μαθηματικών, θεσσαλονίκη: Διδασκαλείο 'Δημήτριος Γληνός', Π.Τ.Δ.Ε., Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο θεσσαλονίκης.