ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ


Publicado: Jun 26, 2025
Μαριάνθη Ζιώγα
Δέσποινα Δεσλή
Resumen

Η δημιουργικότητα των μαθητών στα μαθηματικά μπορεί να ενισχυθεί μέσω της αναζήτησης πολλών λύσεων σε δραστηριότητες ανοιχτής απάντησης. Ωστόσο, έχει φανεί ότι οι εκπαιδευτικοί συχνά αγνοούν ή δεν αξιοποιούν κατάλληλα τέτοιες δραστηριότητες. Η παρούσα εργασία εστιάζει σε επτά εν ενεργεία εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και εξετάζει κατά πόσον συνδέουν τις δραστηριότητες ανοιχτής απάντησης με την καλλιέργεια της δημιουργικότητας καθώς και τον βαθμό στον οποίο τις αξιοποιούν στη σχολική τάξη. Πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις με τους εκπαιδευτικούς και παρατήρηση της διδασκαλίας τους, πριν από και μετά τη συμμετοχή τους σε επιμορφωτική παρέμβαση, εστιασμένη στην καλλιέργεια της μαθηματικής δημιουργικότητας. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν την περιορισμένη παρουσία δραστηριοτήτων ανοιχτής απάντησης στη σχολική τάξη και την ασυνέπεια μεταξύ των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών και των διδακτικών πρακτικών τους.

Article Details
  • Sección
  • Άρθρα
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Aljughaiman, A., & Mowrer‐Reynolds, E. (2005). Teachers' conceptions of creativity and creative students. The Journal of Creative Behavior, 39(1), 17–34. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2005.tb01247.x
Bicer, A., Bicer, A., Perihan, C., & Lee, Y. (2022). Pre-service teachers’ preparations for designing and implementing creativity-directed mathematical tasks and instructional practices. Mathematics Education Research Journal, 34(3), 491–521. https://doi.org/10.1007/s13394-022-00409-x
Bolden, D. S., Harries, A. V., & Newton, D. P. (2010). Pre-service primary teachers’ conceptions of creativity in mathematics. Educational Studies in Mathematics, 73(2), 143–157. https://doi.org/10.1007/s10649-009-9207-z
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι κοινωνικής έρευνας. Αθήνα: Gutenberg.
Cohen, J., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Cropley, A. J. (2010). Creativity in the classroom: The dark side. In D. H. Cropley, A. J. Cropley, J. C. Kaufman & M. A. Runco (Eds.), The dark side of creativity (pp. 297-315). Cambridge: University Press.
Desli, D., & Zioga, M. (2015). Looking for creativity in primary school mathematical tasks. In K. Krainer & N. Vondrová (Eds.), Proceedings of the 9th congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 989-995). Czech: Prague. https://hal.science/hal-01287299
Gralewski, J. (2016). Teachers’ beliefs about creativity and possibilities for its development in Polish high schools: A qualitative study. Creativity. Theories – Research - Applications, 3(2), 292–329. https://doi.org/10.1515/ctra-2016-0019
Guilford, J. P. (1966). Measurement and creativity. Theory into Practice, 5(4), 185–189. https://doi.org/10.1080/00405846609542023
Klavir, R., & Hershkovitz, S. (2008). Teaching and evaluating ‘open-ended’ problems. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 20(5), 23. Ανακτήθηκε από https://www.cimt.org.uk/journal/klavir.pdf
Kwon, O.N., Park, J.S., & Park, J.H. (2006). Cultivating divergent thinking in mathematics through an open-ended approach. Asia Pacific Education Review, 7(1), 51–61. https://doi.org/10.1007/bf03036784
Lasky, D., & Yoon, S. A. (2011). Making space for the act of making: Creativity in the engineering design classroom. Science Educator, 20(1), 34-43. Ανακτήθηκε από: https://eric.ed.gov/?id=EJ940936
Leikin, R., & Elgrably, H. (2020). Problem posing through investigations for the development and evaluation of proof-related skills and creativity skills of prospective high school mathematics teachers. International Journal of Educational Research, 102, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.04.002
Leikin, R., Subotnik, R., Pitta-Pantazi, D., Singer, F. M., & Pelczer, I. (2013). Teachers’ views on creativity in mathematics education: an international survey. ZDM, 45(2), 309–324. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0472-4
Levenson, E. (2015). Exploring Ava’s developing sense for tasks that may occasion mathematical creativity. Journal of Mathematics Teacher Education, 18(1), 1–25. https://doi.org/10.1007/s10857-013-9262-3
Levenson, E., Swisa, R., & Tabach, M. (2018). Evaluating the potential of tasks to occasion mathematical creativity: Definitions and measurements. Research in Mathematics Education, 20(3), 273-294. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1450777
Mann, E. (2006). Creativity: The essence of mathematics. Journal for the Education of the Gifted, 30(2), 236–260. https://doi.org/10.4219/jeg-2006-264
Meyer, A. A., & Lederman, N. G. (2013). Inventing creativity: An exploration of the pedagogy of ingenuity in science classrooms. School Science and Mathematics, 113(8), 400-409. https://doi.org/10.1111/ssm.12039
Mihajlović, Α. & Dejić, Μ. (2015). Using open-ended problems and problem posing activities in elementary mathematics classroom. In F. M. Singer, F. Toader & C. Voica (Eds.), Proceedings of the ninth Mathematical Creativity and Giftedness International Conference (pp. 34-40). Sinaia: Romania. Ανακτήθηκε από https://mcg.edusigma.ro/pdfuri/MCG-9-Conference-proceedings.pdf#page=36
Panaoura, A., & Panaoura, G. (2014). Teachers' awareness of creativity in mathematical teaching and their practice. IUMPST, 4. Ανακτήθηκε από https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1043048.pdf
Shriki, A. (2010). Working like real mathematicians: Developing prospective teachers’ awareness of mathematical creativity through generating new concepts. Educational Studies in Mathematics, 73(2), 159-179. https://doi.org/10.1007/s10649-009-9212-2
Torrance, E. P. (1967). Scientific views of creativity and factors affecting its growth. Daedalus, 94(3), 663–681. https://www.jstor.org/stable/20026936
Τσιώλης, Γ. (2018). Θεματική ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Στο Γ. Ζαϊμάκης (Επιμ.), Ερευνητικές διαδρομές στις Κοινωνικές Επιστήμες. Θεωρητικές – μεθοδολογικές συμβολές και μελέτες περίπτωσης (σελ. 97-125). Πανεπιστήμιο Κρήτης – Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης και Εφαρμοσμένης Κοινωνικής έρευνας.
Zioga, M., & Desli, D. (2023). Fostering mathematical creativity through problem posing: The use of “What-if…” strategy. In I. Papadopoulos, & N. Patsiala (Eds.), Proceedings of the 22nd ProMath conference (pp. 149–163). Faculty of Education, Aristotle University of Thessaloniki. http://promath.org/docs/ProMath22_Proceedings.pdf
ΥΠΕΠΘ-ΠΙ. Διδακτικά πακέτα Δημοτικού Σχολείου. Διαθέσιμο σε: http://www.pi-schools.gr/books/dimotiko/