Η Αειφόρος Ανάπτυξη στην Αρχική Εκπαίδευση και την Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης: Μια Επισκόπηση της Διεθνούς Βιβλιογραφίας


Αναστασία Στάχτιαρη
https://orcid.org/0000-0003-0271-5731
Χαράλαμπος Μουζάκης
https://orcid.org/0000-0001-8744-6627
Resumen

Η αρχική εκπαίδευση και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αναγνωρίζονται ως παράγοντες ουσιώδους σημασίας για την καλλιέργεια τα γνώσεων, των ικανοτήτων, των δεξιοτήτων, των στάσεων και των αξιών που πρεσβεύει η εκπαίδευση για την αειφορία. Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στη διερεύνηση της προβληματικής που αναπτύσσεται στη διεθνή βιβλιογραφία και αφορά τόσο στη φυσιογνωμία των προγραμμάτων αρχικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όσο και στα πορίσματα της διεθνούς βιβλιογραφίας για τους παράγοντες που επηρεάζουν την αξιοποίηση των αρχών της αειφορίας στη διδακτική πράξη. Η βιβλιογραφική επισκόπηση αξιοποίησε εμπειρικές έρευνες που εστιάζουν στην εκπαίδευση και την επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως αυτές εντοπίστηκαν στις βάσεις δεδομένων Science Direct, Scopus, Web of Science, ERIC και Google Scholar. Μέσω της συστηματικής αναζήτησης, αξιολόγησης και ανάλυσης της βιβλιογραφίας εντοπίστηκαν 35 εργασίες που πληρούσαν τα κριτήρια που είχαν τεθεί στη βάση των ερευνητικών ερωτημάτων. Μέσα από την ανασκόπηση των ερευνητικών εργασιών υπογραμμίζεται η σημασία της σπουδής της αειφορίας, ως συγκροτημένου επιστημονικού πεδίου και τονίζεται η ανάγκη της καλλιέργειας της ικανότητας των εκπαιδευτικών να συνενώνουν στις διδακτικές τους πρακτικές την επαγγελματική τους ειδημοσύνη με τις αρχές της αειφορίας.

Article Details
  • Sección
  • Articles
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Αναγνωστάκης, Σ., & Νάσαινας, Γ. (2010). Οι απόψεις και οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για την επιμόρφωση στη μεθοδολογία της συστημικής προσέγγισης του περιβάλλοντος. Στο Ι. Παντής (Επιμ), 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Το Σταυροδρόμι της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, 26-28 Νοεμβρίου 2010 (1-11). Ιωάννινα: Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Ανακτήθηκε από http://www.kpe.gr/new/index.php/p-e-ek-p-e/5o-panellinio-synedrio
Alkhawaldeh, A. (2017). School-based Teacher Training in Jordan: Towards On-school Sustainable Professional Development. Journal of Teacher Education for Sustainability, 19 (2), 51-68. Retrieved from https://doi.org/10.1515/jtes-2017-0014
Alvarez-García, O., Sureda-Negre, J., & Comas-Forgas, R. (2018). Assessing environmental competencies of primary education pre-service teachers in Spain: a
comparative study between two universities. International Journal of Sustainability in Higher Education, 19 (1), 15-31. doi: 10.1108/IJSHE-12-2016-0227
Anđić, D. (2020). Continuing professional development of teachers in Education for Sustainable Development . Case study of the Republic of Croatia. Teacher Development, 24(2), 143-164. Retrieved from https://doi.org/10.1080/13664530.2020.1719877
Atmaca, A-C.,Kiray, S-A., & Colakoglu, M-H. (2020). An examination of teacher’s sustainable development awareness in terms of branches, genders, ages and years of service. Problems of Education in the 21st Century, 78(3), 342-358. Retrieved from https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=2537291
Bangay, C. (2016). Protecting the future: The role of school education in sustainable Development : an Indian case study. International Journal of Development Education and Global Learning, 8 (1), 5-19. Retrieved from https://doi.org/10.18546/IJDEGL.8.1.02
Becker, G. (2018). Climate change education for sustainable development in urban educational landscapes and learning cities. Experiences Perspectives from Osnabrück. In U. Azeiteiro, M. Akerman, W, Leal Filho, A.F.F, Setti, & L.L. Brandli (Eds.),Lifelong Learning and Education in Healthy and Sustainable Cities(pp. 439-469).Cham: Springer.
Bennell, J. S. (2015). Education for sustainable development and global citizenship: Leadership, collaboration, and networking in primary schools. International Journal of Development Education and Global Learning, 7(1), 5-32. Retrieved from https://doi.org/10.18546/IJDEGL.07.1.02
Bergholm- Hofman, M. (2018). Changes in Thoughts and Actions as Requirements for a Sustainable Future: A Review of Recent Research on the Finnish Educational System and Sustainable Development. Journal of Teacher Education for Sustainability, 20 (2), 19-30. Retrieved from https://doi.org/10.2478/jtes-2018-0012
Berning, H., North, C. & Stevens, S. (2020). Environmental and sustainability education in teacher education: Canadian perspectives. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning 0:0, 1-3. Retrieved from https://doi.org/10.1080/14729679.2020.1819834
Borg, C., Gericke, N., Höglund, H., & Bergman, E. (2012). The barriers encountered by teachers implementing education for sustainable development: discipline bound differences and teaching traditions. Research in Science & Technological Education, 30:2, 185-207.Retrieved fromhttps://doi.org/10.1080/02635143.2012.699891
Bourn, D., Hunt, F., & Bamber, P.(2017). A review of education for sustainable development and global citizenship education in teacher education. (UNESCO Global Education Monitoring Report Background Paper). Paris, France: UNESCO.
Brandt, J-O., Burgener, L., Barth, M., & Redman, A. (2019). Becoming a competent teacher in education for sustainable development: Learning outcomes and processes in teacher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 20 (4), 630-653. Retrieved fromhttps://doi.org/10.1108/IJSHE-10-2018-0183
Brandt, J-O., Barth, M., Merritt, E, &Hale, A. (2020). A matter of connection: The 4 Cs of learning in pre-service teacher education for sustainability. Journal of Cleaner Production, 279, 1-13. Retrieved fromhttps://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123749
Burgener, L.,& Barth, M. (2018).Sustainability competencies in teacher education: Making teacher education count in everyday school practice, Journal of Cleaner Production, 174, 821-826. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.10.263
Cebrian, G., &Junyent, M. (2015). Competencies in Education for Sustainable Development: Exploring the Student Teacher’s Views. Sustainability, 7, 2768-2786. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/su7032768
Charlot, B. (1992). Το Σχολείο Αλλάζει. Κρίση του Σχολείου και κοινωνικοί μετασχηματισμοί(μτφ.: Ε. Μποναφάτου & Ν. Παπαγεωργίου). Αθήνα: Εκδόσεις Προτάσεις.
Chin, K.C., Munip, H., Miyadera, R., Thoe, K.N., Ch’ng, S.Y., & Promsing, N. (2018). Promoting Education for Sustainable Development in Teacher Education integrating Blended Learning and Digital Tools: An Evaluation with Exemplary Cases. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15 (1), 1-17. Retrieved from https://doi.org/10.29333/ejmste/99513
Crocco, M. (2010). How Do We Teach About Women of the World in Teacher Education. In: B Subedi, (eds.) Critical Global Perspectives. Information Age Publishing: Charlotte, NC.
Δασκολιά, Μ. (2020). Διδάσκοντας και μαθαίνοντας για την Κλιματική Αλλαγή. Προκλήσεις και επισημάνσεις με βάση την έρευνα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία. Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, 20(65). Ανακτήθηκε από https://www.peekpemagazine.gr/article/
Δασκολιά, Μ., Κέκερη, Ε., & Τσεβρένη, Ι., (2020). Τα παιδιά ως ερευνητές στο πλαίσιο του αειφόρου σχολείου. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 2(2), 1-18.doi:https://doi.org/10.12681/ees.22975
Δημοπούλου, Μ., & Μπαμπίλα, Ε. (2010). Διερεύνηση Επιμορφωτικών Αναγκών των Εκπαιδευτικών της Α΄ Δ/νσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών που Εφαρμόζουν Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Στο Ι. Παντής (Επιμ), 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Το Σταυροδρόμι της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, 26-28 Νοεμβρίου 2010 (1-16). Ιωάννινα: Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Ανακτήθηκε από http://www.kpe.gr/new/index.php/p-e-ek-p-e/5o-panellinio-synedrio
Daza, V., Gudmundsdottir, C., & Lund, A. (2021). Partnerships as third spaces for professional practice in initial teacher education: A scoping review. Teaching and Teacher Education, 102, 103338.Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103338
de Jong, Ε., & Vijge, Μ. (2021). From Millennium to Sustainable Development Goals: Evolving discourses and their reflection in policy coherence for development. Earth System Governance, 7, 100087. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.esg.2020.100087.
ΕΕ. (2016). Επόμενα βήματα για ένα βιώσιμο ευρωπαϊκό μέλλον Ευρωπαϊκή δράση για την αειφορία. Ανακτήθηκε από https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/ALL/?uri=CELEX:52016DC0739
Esa, N. (2010) Environmental knowledge, attitude and practices of student teachers. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(1), 39-50. Retrieved from https://doi.org/10.1080/10382040903545534
Evans, N., Stevenson, R-B., Lasen, M., Ferreira, J-O., & Davis, J. (2017). Approaches to embedding sustainability in teacher education: A synthesis of the literature. Teaching and Teacher Education, 63, 405-417. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.01.013
Fedosejeva, J., Boce, A., Romanova, M., Ilisko, D., & Ivanova, O. (2018). Education for Sustainable Development: The Choice of Pedagogical Approaches and Methods for the Implementation of Pedagogical Tasks in the Anthropocene Age. Journal of Teacher Education for Sustainability, 21(1), 157-179. Retrieved from https://doi.org/10.2478/jtes-2018-0010
Faulkner, S.A., Cook, C.M., Thompson, N.L., Howell, P.B., Rintamaa, M.F., & Miller, N.C. (2017). Mapping the varied terrain of specialized middle level teacher preparation and licensure. Middle School Journal, 48 (2), 8-13. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00940771.2017.1272911?journalCode=umsj20
Filho,W. L., & Carpenter, D. (Eds.). (2006). Sustainability in the Australasian university context. Frankfurt, Germany: Peter Lang.
França, C.L., Broman, G., Robert, K.-H., Basile, G., & Trygg, L. (2017). An approach to
business model innovation and design for strategic sustainable development.
Journal of Cleaner Production, 140, 155-166. Retrievedfromhttps://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.06.124
Ζαχαρίου, Α. (2013). Επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: Σημεία επικέντρωσης και προσανατολισμού. Στο: Χ. Κάτζη, & Α. Ζαχαρίου (Επιμ.), H εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφόρο ανάπτυξη ως παιδαγωγικό πλαίσιο στη δημοτική και προδημοτική εκπαίδευση. Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς (σελ. 45-79). Κύπρος: Frederick Research Centre.
Gonzalez – Garcia, E., Fontana- Jimenez, R.,& Goded Azcarate, P. (2020a).Approaches to teaching and learning for sustainability: Characterizing students’ perceptions, Journal of Cleaner Production, 274, 1-9. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122928
Gonzalez – Garcia, E., Fontana- Jimenez, R., & Azcarate, P. (2020b). Education for Sustainability and the Sustainable Development Goals: Pre-Service Teachers’ Perceptions and Knowledge. Sustainability, 12, 1-19. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/su12187741
Gyamfi –Aru, K-A., & Otami,D-C. (2020). In search of an effective teacher: Ghana’s move towards achieving sustainable education through teacher education reforms. International Journal of Higher Education, 9 (4), 216-232. Retrieved fromhttps://doi.org/10.5430/ijhe.v9n4p216
Hajer, M., Nilsson, M., Raworth, K., Bakker, P., Berkhout, F., De Boer, Y., Rockström, J., Ludwig, K., &Kok, M. (2015). Beyond Cockpit-ism: Four Insights to Enhance the Transformative Potential of the Sustainable Development Goals. Sustainability, 7(2), 1651-1660. Retrieved from: https://doi.org/10.3390/su7021651
Hillebrand, H., Donohue, I., Harpole, W., Hodapp, D., Kucera, M., Lewandowska, A., Merder, J., Montoya, J., & Freund, J. (2020). Thresholds for ecological responses to global change do not emerge from empirical data. Nature Ecology & Evolution, 4, 1502–1509.Retrieved from https://hdl.handle.net/10013/epic.ec888832-4811-4c5a-8ee5-2e03113901da
Ilovan, O-R., Dulama M-E., Havadi- Nagy, K-X., Botan, C-N., Horvath, C., Nitoaia, A.,…, & Rus, GM. (2019). Environmental education and education for sustainable development in Romania. Teacher’s perceptions and recommendations (II). Romanian Review of Geographical Education, 8(2), 21-37. Retrieved from https://doi.org/10.23741/RRGE220192
IUCN, UNEP & WWF, (1991). Caring for the Earth: A strategy for sustainable living. Retrieved from https://portals.iucn.org/library/efiles/documents/cfe-003.pdf
Καζταρίδου,A. (2011).Ο ρόλος της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης του εκπαιδευτικού στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση σύμφωνα με τη θετικιστική, την ερμηνευτική και την κριτική προσέγγιση, Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 1(1), 79-90. Ανακτήθηκε από http://earthlab.uoi.gr/ojs/thete/index.php/thete/issue/view/6
Καλαϊτζίδης, Δ. ( 2016, Ιούνιος 13). Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: από το θρανίο και το έδρανο στην κοινωνική – οικονομική αρένα. Κοινωνική Οικονομία. Ανακτήθηκε από http://koinoniki--oikonomia.blogspot.com/2016/06/blog-post_57.html
Καραβίδα, Μ. & Καδιγιαννόπουλος, Γ. (2014). Αξιοποιώντας τη Διαπολιτισμική εκπαίδευση και την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στην προώθηση των κοινωνικών αξιών στην προσχολική και την πρώτη σχολική ηλικία. Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού, 13, 153-163. Ανακτήθηκε από https://doi.org/10.12681/icw.17932
Καραμέρης, Α., Ράγκου, Π., & Παπανικολάου, Α. (2006, Δεκέμβριος). Διερεύνηση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης σχετικά με την έννοια της αειφόρου ανάπτυξης. Ανακοίνωση στο 2ο Συνέδριο Σχολικών Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αθήνα. Ανακτήθηκε από http://kpe-kastor-old.kas.sch.gr/kpe/yliko/sppe2/oral/PDFs/308-320_oral.pdf
Κάτσενου, Χ.,& Φλογαΐτη, Ε. (2020). Διερευνώντας την προοπτική της αειφορίας στο σύγχρονο πανεπιστήμιο. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 2, (1), 16-28.doi: https://doi.org/10.12681/ees.20773
Κώτσιος, Β. (2010). Ερμηνείες Εκπαιδευτικών για τις Πολυδιάστατες Έννοιες της Ανάπτυξης, της Αειφορίας και της Αειφόρου Ανάπτυξης. Στο Ι. Παντής (Επιμ), 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Το Σταυροδρόμι της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, 26-28 Νοεμβρίου 2010 (1-10). Ιωάννινα: Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Ανακτήθηκε απόhttp://www.kpe.gr/new/index.php/p-e-ek-p-e/5o-panellinio-synedrio
Kabadayi, A. (2016). A Suggested In-service Training Model Based on Turkish Preschool Teacher’s Conceptions for Sustainable Development. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18 (1), 5-15. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1515/jtes-2016-0001
Kalsoom, Q., & Khanam, A. (2017). Inquiry into sustainability issues by preservice teachers: A pedagogy to enhance sustainability consciousness. Journal of Cleaner Production, 164, 1301-1311. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.07.047
Khan, SH. (2013). Fostering sustainable development and environmental education programmes: Role of teacher training institutions and colleges of teacher education. African Educational Research Journal, 1(1), 8-17. Retrieved from https://www.academia.edu/4579876/Fostering_sustainable_development_and_environmental_education_programmes_Role_of_teacher_training_institutions_and_colleges_of_teacher_education
Kitchenham, B. (2012). Systematic review in software engineering: where we are and where we should be going. Proceedings of the2nd International workshop on Evidential Assessment of Software Technologies, September 2012, (1-2). Doi: https://dl.acm.org/doi/10.1145/2372233.2372235
Kwee, C-T-T. (2021). I Want to Teach Sustainable Development in My English Classroom: A Case Study of Incorporating Sustainable Development Goals in English Teaching. Sustainability, 13, 4195, 1-24. Retrieved from https://doi.org/10.3390/su13084195
Laurie, R., Nonoyama-Tarumi, Y., Mckeown, R., & Hopkins, C. (2016). Contributions of education for sustainable development (ESD) to quality education: a synthesis of research. Journal of Education for Sustainable Development, 10 (2), 226-242. DOI: 10.1177/0973408216661442
Longhurst, J., Bellingham, L., Cotton, D., Isaac, V., Kemp, S., Martin, S., et al., (2014).
Education for Sustainable Development: Guidance for UK Higher Education
Lopez-Perez, M., Melero, I., & Javier Sese, F. (2017). Does specific CSR training for
managers impact shareholder value? Implications for education in sustainable
development. Corporate Social Responsibility and Environmental Management,24 (5), 435-448. Doi: https://doi.org/10.1002/csr.1418
Lozano, R., Barreiro-Gen, M., Lozano, J-F., & Sammalisto, K. (2019). Teaching Sustainability in European Higher Education Institutions: Assessing the Connections between Competences and Pedagogical Approaches. Sustainability, 11 ( 6), 1602, 1-17. Retrieved from https://doi.org/10.3390/su11061602
Ματσαγγούρας, Η.( 1999). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας. Η Σχολική Τάξη: Χώρος-Ομάδα- Πειθαρχία-Μέθοδος. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη
Maidou, A., Plakitsi, K., & Polatoglou, H-M. (2019). Knowledge, Perceptions and Attitudes on Education for Sustainable Development of Pre-Service Early Childhood Teachers in Greece. World Journal of Education, 9 (5), 1-15. Retrieved fromhttp://dx.doi.org/10.5430/wje.v9n5p1
Major, L., Namestovski, Z., Horak, R., Bagany, A., & Krekic, V-P. (2017). Teach it to sustain it! Environmental attitudes of Hungarian teacher training students in Serbia, Journal of Cleaner Production, 154, 255-268. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.03.163
Malandrakis, G., Papadopoulou, P., Gavrilakis, C., & Mogias, A. (2018). An education for sustainable development self-efficacy scale for primary pre-service teachers: construction and validation. The Journal of Environmental Education, 50 (12), 1-18. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1080/00958964.2018.1492366
Manasia, L., Ianos, M-G., & Chicioreanu, T-D. (2019). Pre-Service Teacher Preparedness for Fostering Education for Sustainable Development: An Empirical Analysis of Central Dimensions of Teaching Readiness. Sustainability, 12 ( 1), 166, 1-24. Retrieved from https://doi.org/10.3390/su12010166
McKeown, R., Hopkins, C.A., Rizi, R., & Chrystalbridge, M. (2002). Education for Sustainable Development Toolkit: Energy, Environment and Resources Center. University of Tennessee Knoxville. Retrieved from https://www.ramsar.org/sites/default/files/documents/library/esd_toolkit_version_2.pdf
McKeown, R. (2014). The Leading Edge of Teacher Education and ESD. Journal of Education for Sustainable Development, 8 (2), 127-131. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0973408214548366
Merritt, E., Hale, A., & Archambault, L. (2019). Changes in pre-service teachers’ values,
sense of agency, motivation and consumption practices: a case study of an
education for sustainability course. Sustainability,11 (1), 155. Retrievedfromhttps://www.mdpi.com/2071-1050/11/1/155
Murphy, C., Mallon, B., Smith, G., Kelly, O., Pitsia, V., & Martinez Sainz, G. (2021). The influence of a teachers’ professional development programme on primary school pupils’ understanding of and attitudes towards sustainability. Environmental Education Research, 45 (2), 1-27. Retrieved from https://doi.org/10.1080/13504622.2021.1889470
Νάστου, Μ. (2020). Αειφόρο σχολείο και κοινότητα. Ο ρόλος της σχολικής ηγεσίας. Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, 19(64). Ανακτήθηκε απόhttps://www.peekpemagazine.gr/article/
Nousheen, A., Zai- Yousuf, S-A., Waseem, M.,& Khan, S-A. (2020).Education for sustainable development (ESD): Effects of sustainability education on pre-service teachers’ attitude towards sustainable development (SD).Journal of Cleaner Production, 250, 1-12. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119537
Nzarirwehi, J., & Atuhumuze, F. (2019). In-Service Teacher Training and Professional Development of Primary School Teachers in Uganda. IAFOR Journal of Education, 7 (1), 19-36. Retrieved from http://dx.doi.org/10.22492/ije.7.1.02
Petersen, K., Feldt, R., Mujtaba, S., & Mattsson, M. (2008, June). Systematic Mapping Studies inSoftware Engineering, 1-10, Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/228350426_Systematic_Mapping_Studies_in_Software_Engineering/link/54d0a8e90cf20323c218713d/download
Rauch, F., & Steiner, R. (2013). Competences for Education for Sustainable Development in Teacher Education. Center for Educational Policy Studies Journal, 3(1). 9-24. Retrieved from http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-opus-76634
Rodriguez-Perez, U., Losada- Varela, M., & Lires- Alvarez, F-J. (2017). Attitudes of preservice teachers: Design and validation of an attitude scale toward environmental education, Journal of Cleaner Production, 164, 634-641. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.06.245
Σφακιανάκη, Ν. &Παπαστεφανάκη, Σ. (2020). Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο δημόσιο σχολείο - αντιλήψεις εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, 19(64). Ανακτήθηκε απόhttp://www.peekpemagazine.gr/article/
Sagdic, A., & Sahin, E. (2016). An Assessment of Turkish Elementary Teachers in the Context of Education for Sustainable Development. International Electronic Journal of Environmental Education, 6(2),141-155. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/225615#page=113
Sakin, A. (2020). Preschool pre-service teachers' scientific attitudes for sustainable professional development. International Journal of Curriculum and Instruction, 12, 16-33. Retrieved from http://ijci.wcci-international.org/index.php/IJCI/article/view/354
Sauve, S., Bernard, S., & Sloan, P. (2016). Environmental sciences, sustainable development and circular economy: alternative concepts for trans-disciplinary, research. Environmental Development, 17, 48-56. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.envdev.2015.09.002
Scherak, L., & Rieckmann, M. (2020). Developing ESD Competences in Higher Education Institutions. Staff Training at the University of Vechta. Sustainability , 12 ( 24), 10336, 1-20. Retrieved from https://doi.org/10.3390/su122410336
Sewilam, H., McCormack, O., Mader, M., & Abdel Raouf, M. (2014). Introducing education for sustainable development into Egyptian schools. Environment, Development and Sustainability,16 (6), 1-18. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10668-014-9597-7
Sinakou, E.,Pauw, J-B., Goossens, M., & Van Petegem, P. (2018). Academics in the field of Education for Sustainable Development: Their conceptions of sustainable development. Journal of Cleaner Production, 184, 321-332.Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.02.279
Stevenson, R., Ferreira, J.-A., Evans, N., & Davis, J. (2015). Beyond science education: Embedding sustainability in teacher education systems. In S. Stratton, &R. Hagevik (Eds.), Educating science teachers for sustainability (pp. 381-398).Cham: Springer.
Sterling, S. (2010). Sustainability Education: Perspectives and Practice across Higher
Education. UK: Taylor&Francis.
Τίγκας, Ι., & Φλογαΐτη, Ε. (2019). Η ελληνική εκπαιδευτική πολιτική για τη μετάβαση από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 1(1), 44-58. Doi: http://dx.doi.org/10.12681/ees.19550
Tang, K. (2018). Correlation between sustainability education and engineering students’ attitudes towards sustainability", International Journal of Sustainability in Higher Education, International Journal of Sustainability in Higher Education, 19(3). Retrieved from https://doi.org/10.1108/IJSHE-08-2017-0139
UN, (1987). Our common future. By World commission on environment and development. London, Oxford University Press.
UN, (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development, A/RES/70/1. New York: United Nations General Assembly.
UNCED, (1992). AGENDA 21. United Nations Conference on Environment & Development Rio de Janeiro, Brazil, 3 to 14 June 1992. Retrieved from https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf
UNECE, (2013). Empowering Educators for a Sustainable Future: Tools for Policy and Practice Workshops on Education for Sustainable Development Competences Tools for Policy and Practice Workshops on Competences in Education for Sustainable Development. Geneva, Switzerland: United Nations.
UNESE, (2010). UNECE strategy on Education for Sustainable Development celebrates 5 years of implementation. Geneva, Switzerland: United Nations.
UNESCO, (2015). Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. Paris, France: United Nations Educational, Scientific and
Cultural Organization.
UNESCO, (2014). Shaping the Future We Want, UN Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014). Paris, France: United Nations Educational, Scientific and
Cultural Organization.
UNESCO, (2014). UN Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014).Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
UNESCO, (2014). Global Citizenship Education. Preparing learners for the challenges of the twenty-first century. Paris, France: UNESCO Education Sector.
Vare, P., Arro, G., De Hamer, A., Del Gobbo, G., De Vries, G., Farioli, F., & Zachariou, A. (2019). Devising a Competence-Based Training Program for Educators of Sustainable Development: Lessons Learned. Sustainability, 11 (7), 1890, 1-21. Retrieved from https://doi.org/10.3390/su11071890
Vladimirova, K., & Le Blanc, D. (2016). Exploring links between education and sustainable development goals through the lens of UN flagship reports. Sustainable Development, 24 (4), 254-271. Retrieved from https://doi.org/10.1002/sd.1626
Wals, A. E. J., & Blewitt, J. (2010). Third-wave sustainability in higher education. In P. Jones, D. Selby, & S. Sterling (Eds.), Sustainability education: Perspectives and practice across higher education (pp. 55-74). Oxon, UK: Earthscan.
Wen, Y., & Wu, J. (2017). A Study on Singapore Chinese Language Teacher’s Professional Proficiency and Training Needs for Sustainable Development. Journal of Teacher Education for Sustainability, 19 (2), 69-89. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1515/jtes-2017-0015
Φλογαΐτη, Ε. (2011). Εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία. Αθήνα: Πεδίο