Συμπεριληπτική Μάθηση στο σχολείο του Δάσους: Μια Εμπειρική Μελέτη σε ένα Αγγλικό Δημοτικό Σχολείο


Αλέξανδρος Σταυριανός
https://orcid.org/0000-0003-1752-3150
Resumen

Το παρόν άρθρο διερευνά την αποτελεσματικότητα του Σχολείου του Δάσους (ΣτΔ) ως παιδαγωγικής προσέγγισης που ενισχύει τη συμπεριληπτική εκπαίδευση σε σχολικά πλαίσια γενικής εκπαίδευσης. Εστιάζοντας σε ένα δημοτικό σχολείο στην Αγγλία, η μελέτη εξετάζει πώς το ΣτΔ επηρεάζει τη συμμετοχή και τη μαθησιακή εμπειρία μαθητών της Γ΄ και Δ΄ τάξης (Year 3 and 4), με ιδιαίτερη έμφαση στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες (ΕΕΑΑ). Υιοθετείται μικτή μεθοδολογική προσέγγιση, η οποία περιλαμβάνει παρατήρηση με χρήση Κλίμακας Δραστηριοποίησης (Leuven Scale of Involvement), ερωτηματολόγια για να συλλέξει δεδομένα από τους γονείς και ημιδομημένες συνεντεύξεις με εκπαιδευτικούς. Τα ευρήματα δείχνουν σταθερά υψηλότερα επίπεδα δραστηριοποίησης των μαθητών στις συνεδρίες ΣτΔ, οι οποίες κρίνονται ιδιαίτερα ωφέλιμες για μαθητές με ΕΕΑΑ. Αναδεικνύονται, επίσης, σημαντικά κοινωνικά και συναισθηματικά οφέλη, ενώ τονίζεται η ανάγκη ενσωμάτωσης βιωματικών, υπαίθριων δραστηριοτήτων στα τυπικά αναλυτικά προγράμματα. Η παρούσα μελέτη συμβάλλει στη συζήτηση για τη συμπεριληπτική παιδαγωγική, προτείνοντας το ΣτΔ ως ένα δυναμικό μοντέλο που ενισχύει τη συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία.

Article Details
  • Sección
  • Articles
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Armstrong, F., & Tsokova, D. (Eds.). (2019). Action research for inclusive education: Participation and democracy in teaching and learning. Routledge.
Beames, S., & Brown, M. (2021). Adventurous learning: A pedagogy for a changing world (2nd ed.). Routledge.
Bhaskar, R. (2013). A realist theory of science. Routledge.
Bilton, H. (2010). Outdoor learning in the early years: Management and innovation (3rd ed.). Routledge.
Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index for inclusion: developing learning and participation in schools. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE), Rm 2S203 S Block, Frenchay Campus, Coldharbour Lane, Bristol BS16 1QU, United Kingdom, England (24.50 British pounds).
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative R research in Ppsychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard university press.
Davis, J., & Elliott, S. (2014). Research in early childhood education for sustainability. International perspectives and provocations. Routledge.
Faber Taylor, A., & Kuo, F. E. (2011). Could exposure to everyday green spaces help treat ADHD? Evidence from children's play settings. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 3(3), 281-303. https://doi.org/10.1111/j.1758-0854.2011.01052.x
Fang, W. T., Hassan, A., & LePage, B. A. (Eds.). (2023). The living environmental education: Sound science toward a cleaner, safer, and healthier future. Springer.
Florian, L. (2008). Inclusion: special or inclusive education: future trends. British journal of special education, 35(4), 202-208. https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2008.00402.x
Gascón, M., Zijlema, W., Vert, C., White, M. P., & Nieuwenhuijsen, M. J. (2017). Outdoor blue spaces, human health and well-being: A systematic review of quantitative studies. International Journal of Hygiene and Environmental Health, 220(8), 1207–1221. https://doi.org/10.1016/j.ijheh.2017.08.004
Knight, S. (2013). Forest School and outdoor learning in the early years (2nd ed.). SAGE.
Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT press.
Kuo, M., Barnes, M., & Jordan, C. (2019). Do experiences with nature promote learning? Converging evidence of a cause-and-effect relationship. Frontiers in Psychology, 10, 423551. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00305
Laevers, F. (2005). Well-being and Involvement in care settings. A process-oriented Self-evaluation Instrument (SIC's). Leuven.
Laevers, F. (2015). Making care and education more effective through wellbeing and involvement. An introduction to Experiential Education. Research Centre for Experiential Education; University of Leuven: Leauven, Belgium.
Leather, M. (2018). A critique of forest school: Something lost in translation. Journal of Outdoor and Environmental Education, 21(1), 5–18. https://doi.org/10.1007/s42322-017-0006-1
Liberman, L. J., & Houston-Wilson, C. (2002). Strategies for inclusion. Champaign, IL: Human Kinetics.
Malone, K., & Waite, S. (2016). Student outcomes and natural schooling: Pathways form evidence to impact report 2016. Plymouth University.
Maxwell, J. A. (2012). Qualitative research design: An interactive approach. Sage publications.
Mitten, D., & Brymer, E. (2022). Outdoor and environmental education: Nature and wellbeing. In M. A. Peters (Ed.), Encyclopedia of teacher education (pp. 1169-1175). Springer.
O’Brien, L., & Murray, R. (2007). Forest School and its impacts on young children: Case studies in Britain. Urban Forestry & Urban Greening, 6(4), 249-265. https://doi.org/10.1016/j.ufug.2007.03.006
Palavan, O., Cicek, V., & Atabay, M. (2016). Perspectives of Elementary School Teachers on Outdoor Education. Universal Journal of Educational Research, 4(8), 1885-1893. https://doi.org/10.13189/ujer.2016.040819.
Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2004). A Review of Research on Outdoor Learning. National Foundation for Educational Research and King’s College London.
Stavrianos, A. (2016). Green inclusion: Biophilia as a necessity. British Journal of Special Education, 43(4), 416-429. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12155
Stavrianos, A. (2024). How Forest School supports inclusive practices: Observations of child engagement and views of teachers and parents in one English primary school (Doctoral dissertation). Anglia Ruskin University.
Stavrianos, A. (2025). Unveiling the layers of reality: An exploration of critical realism in interdisciplinary research. Educational Theory. https://doi.org/10.1111/edth.70039
Stavrianos, A., & Spanoudaki, A. (2015). The impact of an environmental educational program of a school garden on pupils with intellectual disabilities: A comparative approach. Open Journal of Social Sciences, 3(4), 39-45. https://doi.org/10.4236/jss.2015.34005
Stavrianos, A., & Pratt‑Adams, S. (2022). Representations of the benefits of outdoor education for students with learning disabilities: A thematic analysis of newspapers. Open Journal of Social Sciences, 10(6), 256-268. https://doi.org/10.4236/jss.2022.106020
Stavrianos, A., & Pratt‑Adams, S. (2023). Experience as the sought outcome: From foundational skills to inclusive and holistic learning. Open Journal of Social Sciences, 11(10), 19-35. https://doi.org/10.4236/jss.2023.1110002
Vygotsky, L. S., & Cole, M. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard university press.
Waite, S. (2020). Teaching and learning outside the classroom: Personal values, alternative pedagogies and standards. In Outdoor learning research (pp. 8-25). Routledge.
Waite, S. (Επιμ.). (2017). Children learning outside the classroom: From birth to eleven (2nd ed.). Routledge.
Πολεμικού, Α. (2023). Ειδική περιβαλλοντική εκπαίδευση: Mια προσέγγιση δικαιωμάτων αναπηρίας στην κλιματική αλλαγή. Στους B. Παπαβασιλείου, Γ. Ξανθάκου, Ε. Νικολάου, & Μ. Καΐλα (Επιστ. Επιμ.), Προκλήσεις και κρίσεις: Ενέργεια, επισιτισμός, πανδημίες, κάτι άλλο, τι; (σσ. 167-184). Διάδραση.