| More

Ρόλοι και διαδικασίες λήψης απόφασης σε επίπεδο σχολικού οργανισμού

Views: 2266 Downloads: 5261
Αγγελική Γόγολα (http://orcid.org/0000-0002-9393-312X), Αθανάσιος Κατσής
Αγγελική Γόγολα, Αθανάσιος Κατσής

Περίληψη


Σκοπός της έρευνας είναι η ανίχνευση του ρόλου και του βαθμού συμμετοχής στις διαδικασίες λήψης απόφασης των σχολικών ηγετών και των συλλογικών οργάνων των σχολικών οργανισμών. Εκατόν ογδόντα δύο (182) εκπαιδευτικοί ανταποκρίθηκαν στην έρευνα, μέσω διαδικασίας μη αναλογικής στρωματοποιημένης δειγματοληψίας. Κλήθηκαν να αποκριθούν σε ερωτήσεις, ενός δομημένου ερωτηματολογίου που κατασκευάστηκε για τις ανάγκες της εν λόγω έρευνας. Η στατιστική επεξεργασία των δεδομένων έγινε μέσω περιγραφικής στατιστικής, με τη βοήθεια του προγράμματος IBM SPSS statistics v.23. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν σημαντικές ελλείψεις και αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, που εστιάζονται σε ζητήματα σχολικής αυτονομίας. Επισημαίνεται ο περιορισμένος ρόλος της σχολικής ηγεσίας, αλλά  και η ελλιπής συμμετοχή στις διαδικασίες λήψης απόφασης τόσο των διευθυντών, όσο και των εκπαιδευτικών, των μαθητών και γονέων τους.

 


Λέξεις κλειδιά


Διαδικασίες λήψης απόφασης; Σχολική αυτονομία; Λογοδοσία; Σχολική ηγεσία; Εκπαιδευτικοί; Μαθητές; Γονείς; Σχολικός οργανισμός

Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Alderson, P. (2000). “School students’ views on school councils and daily life at school”, Children & Society, Vol.14, pp.121-134.

Babbie, E. (2011). The Basics of Social Research, 5th Edition. United States of America: Wadsworth, Cengage Learning.

Barroso, J. (2001) “Autonomie et modes de régulation locale dans le système éducatif”, Revue Française de Pédagogie, Vol. 130(1), pp.57-71.

Bhattacherjee, A. (2012). Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. Textbooks Collection. Book 3.

Bogler, R. & Somech, A. (2004). “Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools”, Teaching and teacher education, Vol. 20(3), pp. 277-289.

Βουλή των Εφήβων», ΙΘ ́ Σύνοδος 2013 – 2014. Επεξεργασία και εξέταση του νομοσχεδίου «Κανονισμός Λειτουργίας Μαθητικών Κοινοτήτων». Πρακτικά συνεδρίασης, Αθήνα, 5-7-2014.

Burnitt, M. & Gunter, H. (2013). “Primary school councils: Organization, composition and head teacher perceptions and values”, Management in Education. Vol 27(2), p56–62: Sage.

Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research methods in Education, 5th ed., London: Routledge Falmer Ltd. Μεταφρασμένο στην ελληνική γλώσσα με τον τίτλο: Cohen, L., Manion, L. & Morrίson, K. (2008). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Κυρανάκης, Σ., Μαυράκη, Μ., Μητσοπούλου, Χ., Μπιθαρά, Π. & Φιλοπούλου, Μ. (μτφ.), Αθήνα: Μεταίχμιο.

Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th edition). London: Routledge.

Corrigan, J. (2013). “Distributed leadership: rhetoric or reality?”, Journal of Higher Education Policy and Management, Vol. 35(1), pp.66-71.

Dewey, J. (2001). Democracy and Education. Pennsylvania State University: Electronic Classics

Dimopoulos, K., Dalkavouki, K. & Koulaidis, V. (2015). “Job realities of primary school principals in Greece: similarities and variations in a highly centralized system”, International Journal of Leadership in Education, Vol.18 (2), pp.197-224, DOI:10.1080/13603124.2014.954627. Routledge.

Dor, A. and Rucker-Naidu, T – B. (2012). “Teachers' Attitudes toward Parents' Involvement in School: Comparing Teachers in the USA and Israel”, Issues in Educational Research, Vol.22 (3): pp.246-262.

Elmore, F-R. (2000). Building a New Structure for School Leadership. The Albert Shanker Institute.

Επιτροπή των Ε.Κ., (2007). Έγγραφο Εργασίας των Υπηρεσιών της Επιτροπής: Σχολεία για τον 21ο Αιώνα. Βρυξέλλες, 11.07.2007, SEC(2007)1009.

European Commission, (2014). Parental involvement Report, Part I: Initiatives by parents or organizations of immigrant or ethnic minority background, SIRIUS

European Commission, (2015). Working group on School policy (priority theme ESL). Key findings from the in-depth country focus workshop "Parental involvement”, France, 13-16 January 2015.

Ευρωπαϊκή Επιτροπή, EACEA, Eurydice, (2013). Αριθμοί κλειδιά για εκπαιδευτικούς και διευθυντές σχολείων στην Ευρώπη. Έκθεση Ευρυδίκη. Λουξεμβούργο: Γραφείο Δημοσιεύσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ζαφειρόπουλος, Κ. (2005). Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία; Επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.

Freire, P. (2005). Pedagogy of the oppressed (30th anniversary edition). New York: Continuum. (Translated by Bergman Ramos, Μ.)

Fullan, M. (2001). Leading in a Culture of Change. ISBN-0-7879-5395-4. Jossey-Bass: San Francisco.

Gardner, M. & Crockwell, A. (2006). “Engaging Democracy and Social Justice in Creating Educational Alternatives: An Account of Voice and Agency for Marginalized Youth and the Community”, The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal, Vol.11 (3/9).

Hard, l., Press, F. & Gibson, M. (2013). “Doing’ Social Justice in Early Childhood: the potential of leadership”, Contemporary Issues in Early Childhood, Vol.14 (4).

Kaparou, M. & Bush, T. (2015). “Instructional leadership in centralized systems: evidence from Greek high-performing secondary schools”, School Leadership & Management, Vol.35 (3), pp.321-345. DOI.org/10.1080/13632434.2015.1041489. Routledge.

Κατσαρός, Ι. (2008). Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Π.Ι.), Αθήνα.

Κατσής, Α., Σιδερίδης, Γ. & Εμβαλωτής, Α. (2010). Στατιστικές μέθοδοι στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.

Katsigianni, E. & Ifanti, A. (2016). “Tenured and non-tenured school principals in Greece: a historical approach”, Journal of Educational Administration and History, Vol. 48(3), pp.225-242, DOI: 10.1080/00220620.2016.1173023. Routledge.

Kothari, C.R. (2004). Research Methodology – Methods and Techniques (2nd edition). New Delhi: New Age International.

Lazaridou, A. & Gravani – Kassida, A. (2015). “Involving parents in secondary schools: Principals’ perspectives in Greece”, International Journal of Educational Management, Vol.29 (1), pp. 98-114.

Leithwood, K., Harris, A. & Hopkins, D. (2008). “Seven strong claims about successful school leadership”, School & Management, Vol. 28(1), pp.27-42, DOI:10.1080/13632430701800060.

Lin, Y-J. (2014). “Teacher Involvement in School Decision Making”, Journal of Studies in Education, Vol. 4, No.3, p50-58. DOI:10.5296/jse.v4i3.6179. Macrothink Institute.

Λυμπέρης, Λ. (2012). “Συγκεντρωτισμός – αποκέντρωση στη διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος: θεωρητικός προβληματισμός – πρακτικές δυτικών χωρών”, ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ, τεύχος 103-104.

Mafora, P. (2015). “The social justice imperative in transforming a secondary school”. EPA (Educational Researches and Publications Association). International Congresses on Education 2015.

McNamara, M. J. (2010). “Parental Participation and School¬-Based Management in Nicaragua: An SES Analysis of Differentiated Parent Participation in School Councils by Income, Education, and Community Crime Rates”, International Journal of Education Policy and Leadership, Vol.5(7).

Mulford, B. (2003). School leaders: Changing roles and impact on teacher and school effectiveness. Paper commissioned by the Education and Training Policy Division, OECD for the activity “Attracting, developing and retaining effective teachers”, University of Tasmania.

Omobude, M. & Igbudu, U. (2012). “Influence of teachers participation in decision-making on their job performance in public and private secondary schools in Oredo local government area of Edo state, Nigeria”, European Journal of Business and Social Sciences, Vol.1(5), pp. 12-22.

Παπαδιαμαντάκη, Γ. & Φραγκούλης, Γ. (2012). «Ζητήματα οργάνωσης και διοίκησης στα επαγγελματικά λύκεια: Προκλήσεις διαχείρισης ενός πολυπολιτισμικού περιβάλλοντος», στο Δ. Καρακατσάνη & Γ. Παπαδιαμαντάκη (επιμ.), Σύγχρονα θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής, αναζητώντας το Νέο σχολείο, Αθήνα: Επίκεντρο.

Pearson, L. Moomaw, C. & Moomaw, W. (2005). “The relationship between teacher autonomy and stress, work satisfaction, empowerment, and professionalism”, Educational research quarterly, Vol 29(1), pp37- 53.

Perry, C. (2011). School councils. Research and Information Service, NIAR 397-11. Northern Ireland Assembly.

Poulou, M. & Matsagouras, E. (2007). “School – family relations: Greek parents’ perceptions of parental involvement”, International Journal about Parents in Education, Vol.1, pp.83-89.

Σαΐτης, Χ. (2008). Ο διευθυντής στο δημόσιο σχολείο. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα

Saiti, A. & Eliophotou-Menon, M. (2009). “Educational decision making in a centralized system: the case of Greece”, International Journal of Educational Management, Vol. 23 (6), pp.446-455.

Sarafidou, O. & Chatziioannidis, G. (2013). “Teacher participation in decision making and its impact on school and teachers”, International Journal of Educational Management, Vol. 27(2), pp.170-183. DOI 10.1108/09513541311297586. Emerald.

Συνήγορος του πολίτη, (2017). Διερεύνηση της γνώμης των μαθητών/μαθητριών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη λειτουργία των μαθητικών κοινοτήτων.

https://www.synigoros.gr/?i=childrens-rights.el.dpnews.453231

UNESCO, (1999). Έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής για την Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα. Αθήνα, Gutenberg.

UNITED NATIONS, (1989) Convention on the Rights of the Child, Articles 12-13-29. Adopted and opened for signature, ratification and accession by General Assembly resolution 44/25 of 20 November 1989, entry into force 2 September 1990.

ΥΠ.Ε.Π.Θ./ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ, (2008). Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Αξιολόγηση Ποιοτικών Χαρακτηριστικών του Συστήματος Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης. Αθήνα. ISBN: 978-960-407-194-4

ΥΠ.Ε.Π.Θ., (2002). Υπουργική Απόφαση Φ353/1/324/105657/∆1/02, (ΦΕΚ 1340 / Β΄/16-10-2002): «Καθορισμός των ειδικότερων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων των προϊσταμένων των περιφερειακών υπηρεσιών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων και ΣΕΚ και των συλλόγων των διδασκόντων».

ΥΠ.Ε.Π.Θ., (1997). Εκπαίδευση 2000 – Για μια παιδεία ανοιχτών οριζόντων, Αθήνα.

ΥΠ.Ε.Π.Θ., (1985). Νόμος Πλαίσιο 1566/1985, (ΦΕΚ 167/Α/30-9-1985): «Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις».

ΥΠ.Ε.Π.Θ., (1986). Υπουργική Απόφαση 23.613/6/Γ2/4094/86, (ΦΕΚ 619 Β/25-9-86): «Κανονισμός λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων», όπως αυτή τροποποιήθηκε με την Υ.Α. Γ2/336/29-1-91 (Φ.Ε.Κ. 66 τ. Β΄/14-2-91).

Veitch, H. (2009). “Participation in practice: an evaluation of the primary school council as a participatory tool”, Childhoods Today, Special Issue - June 21, 2009. University of Sheffield (UK).

Vieno, A., Perkins, D., Smith, T. & Santinello, M. (2005). “Democratic School Climate and Sense of Community in School: A Multilevel Analysis”, American Journal of Community Psychology, Vol. 36, (3/4), pp.327-341. DOI: 10.1007/s10464-005-8629-8

Whitty, G. & Wisby, E. (2007). Real Decision Making? School Councils in Action: Research Report DCSF-RR001: Institute of Education, University of London.

Woods, P. & Roberts, A. (2016). “Distributed Leadership and Social Justice. Images and meanings from across the school landscape”, International Journal of Leadership in Education, Vol.19 (2), pp138-156.


Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.


Copyright (c) 2017 Αγγελική Σπυρίδων Γόγολα

Creative Commons License
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.