Διαπολιτισμική επικοινωνία και συμπερίληψη παιδιών Ρομά στην εκπαίδευση Απόψεις γονέων


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Δημοσιευμένα: Οκτ 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Διαπολιτισμική Επικοινωνία Συμπερίληψη Ρομά
Ελένη Μουσένα
Γεωργία Αγγελίδου
Αναστασία Βασιλοπούλου
https://orcid.org/0000-0002-2798-8851
Περίληψη

Μεγάλη μερίδα της εκπαιδευτικής κοινότητας θεωρεί πως τα αίτια της σχολικής διαρροής των παιδιών Ρομά οφείλονται στις αρνητικές στάσεις της οικογένειας τους προς το σχολείο και την εκπαίδευση, ενώ από την πλευρά τους οι γονείς των παιδιών Ρομά εκφράζουν δυσαρέσκεια προς τους δασκάλους και το εκπαιδευτικό σύστημα καθώς τα παιδιά τους παρουσιάζουν χαμηλές σχολικές επιδόσεις. Η παρούσα έρευνα πραγματοποιήθηκε με σκοπό να διερευνηθούν οι λόγοι που οδηγούν σε αυτό το χάσμα επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων μαθητών Ρομά. Ως μέθοδος έρευνας χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική μέθοδος με ημιδομημένες συνεντεύξεις, στις οποίες συμμετείχαν δέκα γονείς μαθητών Ρομά, 2-8 ετών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας , φαίνεται πως στον τομέα της εκπαίδευσης ο πληθυσμός των Ρομά έχει χαμηλότερες προσδοκίες σε σχέση με αυτές της κυρίαρχης κουλτούρας, ενώ όταν έρχονται σε επαφή με το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό των σχολείων η επικοινωνία αποδεικνύεται περίπλοκη. Ωστόσο αντιλαμβάνεται την αξία της εκπαίδευσης και επιθυμούν τα παιδιά τους να ολοκληρώσουν την βασική εκπαίδευση, κάτι που η πλειονότητα των γονέων Ρομά δεν κατάφερε να κάνει

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ελληνόγλωσση
Ανδρουλιδάκη, Κ. (2019). Διαπολιτισμική Επικοινωνία στα πλαίσια του σχολείου. Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου Επιστημών Εκπαίδευσης, 9, 89-100. http://dx.doi.org/10.12681/edusc.3107
Ζάμπα, Ε. (2018). Πολυπολιτισμικότητα και Μετανάστευση στην Ευρωπαϊκή Ένωση: Πολιτισμικοί – Κοινωνικοί φραγμοί που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες στην καθημερινότητα τους στην Ελλάδα. Διπλωματική εργασία: Τμήμα Διεθνών Ευρωπαϊκών Σπουδών. ΠΜΣ Ευρωπαϊκές πολιτικές της νεολαίας, της εκπαίδευσης και του πολιτισμού.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2017). Η μαθητική διαρροή στην ελληνική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Περίοδος αναφοράς 2013-2016. Παρατηρητήριο για τα θέματα καταγραφής και αντιμετώπισης της σχολικής διαρροής. ΙΕΠ: Αθήνα
Καγκά, Ε., (2002). Διαπολιτισμική επικοινωνία και διαθεματικότητα: Όψεις και προοπτικές στην Ευέλικτη Ζώνη, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, τ.6, σ.91- 96.
Καραμάνου, Ά. (2016). Πολυπολιτισμικότητα ή πλουραλισμός;. Κύκλος Ιδεών. Ανακτήθηκε από https://ekyklos.gr/sb/202-polypolitismikotita-i- plouralismos.html
Κεσίδου, Α. (2007). Διδακτικές προσεγγίσεις στο πολυπολιτισμικό σχολείο: αρχές της Διαπολιτισμικής Διδακτικής, εισήγηση στην επιστημονική Διημερίδα με τίτλο: «Διδασκαλία και μάθηση στο πολυπολιτισμικό σχολείο: διδακτικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικό υλικό», Α.Π.Θ., 10 και 11/12/2007.
Μαλαβάζος, Θ. (2021). Ανισότητες και κοινωνικός αποκλεισμός στο χώρο της υγείας. Στάσεις και αντιλήψεις των νοσηλευτών έναντι των Ρομά. Διπλωματική εργασία. ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΣΧΟΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ «ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΟΝΑΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ»
Μουσένα Ε. (2021). Επικοινωνία και Προφορικότητα στην Εκπαίδευση: Προγράμματα και Παιδαγωγικές Πρακτικές. Gutenberg. Αθήνα.
Μουσένα, Ε. (2010). Πλαίσιο επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων στην προσχολική αγωγή. Στον Θ. Γούπος. Προσεγγίσεις και Πρακτικές για τη Σχολική Τάξη και το Εκπαιδευτικό Έργο. (σσ. 171-180). Αθήνα: ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ.
Νικολάου, Γ. (2006). Διαπολιτισμική επικοινωνία στη σχολική τάξη. Ιωάννινα: Επιστημονική επετηρίδα Π.Τ.Δ.Ε., 2006. Ανακτήθηκε από https://edulll.ekt.gr/edulll/bitstream/10795/260/2/260.pdf
Παπαδοπούλου, Β. (2008). Διαπολιτισμική επικοινωνία στο σχολείο και τη σχολική τάξη. Στο Ζ. Παπαναούμ (επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης: Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή, Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία, 53-65. Ανακτήθηκε 9, Δεκεμβρίου, 2020 από https://www.pi.ac.cy/pi/files/epimorfosi/program/defteri_glossa/synedrio/dimosie useis/odigos_epimorfosis_diapolitismiki.pdf
Συμεού, Λ., & Καραγιώργη, Γ. (2015). Η ένταξη των Ρομά στο ελληνοκυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα [The inclusion of Roma in the Greek-Cypriot educational system]. Ανακτήθηκε 20, Δεκεμβρίου, 2020 από https://www.researchgate.net/publication/277774905_E_entaxe_ton_Roma_sto_el lenokypriako_ekpaideutiko_systema_The_inclusion_of_Roma_in_the_Greek- Cypriot_educational_system
ΥΠ.Ε.Π.Θ. (2007). Μελέτη για την μαθητική διαρροή. Παραδοτέο 2: Ανάλυση των μετρήσεων της σχολικής διαρροής και καταγραφή υπαρχόντων συστημάτων, απόψεων και προτάσεων καταπολέμησης της. Οργανισμός PLANET: Αθήνα
Φαρμάκης, Ν. (2015). Δειγματοληψία και εφαρμογές. Προπτυχιακό εγχειρίδιο. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις: Αθήνα.
Χατζησσαβίδης, Σ. (2007). Οι Ρομά στην ιστορία της ανθρωπότητας και στην Ελλάδα . Στο Χ. Γ. Βασιλική Γιακουμάκη, Ετερότητα στη Σχολική Τάξη και Διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών: η περίπτωση των Τσιγγανοπαίδων (σσ. 39-63). Αθήνα: Επτάλοφος. Ανακτήθηκε 20, Δεκεμβρίου, 2020 από https://docplayer.gr/8810424-Eterotita-sti-sholiki-taxi.html
Ξενόγλωσση
Bojadjieva, A. & Kushen, R. (2014). Decade Intelligence Report. Factors for Success or Failure of Roma Inclusion Projects. Budapest: Decade of Roma Inclusion Secretariat Foundation. Retrieved from http://www.romadecade.org/cms/upload/file/9765_file1_decade-intelligence- report.pdf
Broughton, S., Ellingham, M. and Trillo, R. (1999). Παγκόσμια Μουσική: Αφρική, Ευρώπη και Μέση Ανατολή. ISBN 9781858286358.
Council of Europe. - Συμβούλιο της Ευρώπης - Country Profile. (2021) Retrieved from https://pjp-eu.coe.int/en/web/access-to-justice-for-roma- women/greece
Council of Europe. - Συμβούλιο της Ευρώπης (χ.η.). The Roma - Europe's forgotten people. Retrieved from https://www.coe.int/en/web/portal/the-roma-europe-forgotten-people
Cummins, J. (2000). Language, Power and Pedagogy. Bilingual Children in the Crossfire. Bilingual Education & Bilingualism. DOI:
21832/9781853596773
Flecha, R. & Soler, M. (2013) Turning difficulties into possibilities: engaging Roma families and students in school through dialogic learning, Cambridge Journal of Education, 43:4, 451-465, DOI: 10.1080/0305764X.2013.819068
Kyuchukov H., Kaleja, M. & Samko M. (2015) Roma parents as educators of their children, Intercultural Education, 26:5, 444-448, DOI: 10.1080/14675986.2015.1093740
Kyuchukov, H. & New, W. (2016) Diversity vs. equality: Why the education of Roma children does not work, Intercultural Education, 27:6, 629-634, DOI: 10.1080/14675986.2016.1259093
Motoc, C. (23 April 2015). The Roma in Europe: 11 things you always wanted to know but were afraid to ask. Amnesty International. Retrieved from https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2015/04/roma-in-europe-11-things-you-always-wanted-to-know-but-were-afraid-to-ask/
Mousena, E. & Sidiropoulou, T. (2018). Oral Communication Skills and Pedagogy. In O. Bernad-Cavero, N. Llevot-Calve. New Pedagogical Challenges in the 21st Century: Contributions of Research in Education. (pp 231-247). London: IntechOpen.
Mousena, E., & Raptis, N. (2021). Beyond Teaching: School Climate and Communication in the Educational Context. Journal of Higher Education Theory and Practice, 21(2), 98-110.
Nikolaou, G. (2010) Teacher training on Roma education in Greece: a discussion about the results of INSETRom experience in two Greek schools, Intercultural Education, 20:6, 549-557, DOI: 10.1080/14675980903448585
O’Nions, H. (2010) Different and unequal: the educational segregation of Roma pupils in Europe, Intercultural Education, 21:1, 1-13, DOI: 10.1080/14675980903491833
Peček, M., Čuk, I. & Lesar, I. (2008) Teachers’ perceptions of the inclusion of marginalised groups, Educational Studies, 34:3, 225-239, DOI: 10.1080/03055690701811347
Sheldon, S. B. and Epstein, J. L. (2010). Involvement Counts: Family and Community Partnerships and Mathematics Achievement. The Journal of Educational Research , 98, 4: 196-207.
Sime, D., Fassetta, G. & McClung, M. (2018) ‘It’s good enough that our children are accepted’: Roma mothers’ views of children’s education post migration, British Journal of Sociology of Education, 39:3, 316-332, DOI: 10.1080/01425692.2017.1343125
UNESCO (2021). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. Retrieved 5, February, 2021 from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427/PDF/098427engo.pdf.multi