Τι είναι το θέμα; Οι παραλλαγές της Θεματικής Ανάλυσης στην εκπαιδευτική έρευνα


πίνακας εξωφύλλου: Μ. Τσιβά
Δημοσιευμένα: Aug 24, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
θέμα Template analysis κωδικοποίηση βιβλίο κωδίκων βαθμός αφαίρεσης
Μιχάλης Χριστοδούλου
https://orcid.org/0000-0002-4420-7914
Περίληψη

Στο άρθρο αυτό επιχειρείται να απαντηθεί στο ερώτημα «τί είναι το θέμα» όταν κάνουμε Θεματική Ανάλυση (ΘΑ). Το επιχείρημα έχει οργανωθεί σε τρία μέρη: Αρχικά αναλύεται κριτικά η αναστοχαστική ΘΑ την οποία προτείνουν οι Virginia Braun και η Victoria Clarke, θεωρία από την οποία αντλούν οι περισσότερες εκπαιδευτικές έρευνες. Στη συνέχεια αναπτύσσεται το κριτικό σχόλιο ότι για τους τους Braun – Clarke τα κριτήρια της συγκρότησης των θεμάτων επαφίενται στην αναστοχαστική ικανότητα του/της ερευνητή/τριας με αποτέλεσμα να χάνεται από την μεθοδολογική οπτική το πλαίσιο της δικαιολόγησης.Επίσης, κατά την αναλυτική διαδικασία υπάρχει αναντιστοιχία μεταξύ αναλυτικού επιπέδου και βαθμού αφαίρεσης. Στο άρθρο υποστηρίζεται μια εναλλακτική εκδοχή της ΘΑ, η οποία αφενός ξεπερνά τα παραπάνω προβλήματα και, αφετέρου, αντλεί από πιο ρεαλιστικές επιστημολογίες (Κριτικό Ρεαλισμό και Ανάλυση Κοινωνικών Δικτύων). Τέλος, στο άρθρο παρουσιάζεται μια παραγωγικού (deductive) τύπου ΘΑ, καθώς στο πλαίσιό της, ο βαθμός αφαίρεσης των θεμάτων εξαρτάται από το βιβλίο κωδίκων (codebook) που υιοθετείται.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας, επ. επ. Α. Αιδίνης, μτφ. Π Σακελλαρίου, Αθήνα: Gutenberg
Brooks, J., MacCluskey, S., Turley, E. and King, N. (2015). The Utility of Template Analysis in Qualitative Psychology Research, Qualitative Research in Psychology, 12:202–222,
Brooks, J., King, N. and Wearden, A. (2014). ‘Couples’ experiences of interacting with outside others in chronic fatigue syndrome: a qualitative study’, Chronic Illness, 10(2) 5–17.
Braun, V and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3(2):77-101
Braun, V and Clarke, V. (2013). Successful qualitative research. A practical guide for beginners. Sage
Braun, V and Clarke, V. (2020): One size fits all? What counts as quality practice in (reflexive) thematic analysis? Qualitative Research in Psychology, DOI:10.1080/14780887.2020.1769238
Braun, V. Clarke. V, Hayfield. N, and Terry, G. (2019). Thematic Analysis. In P. Liamputtong (ed.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences. (pp. 843-860). Springer Singapore.
Flick, U. (2017). Εισαγωγή στην ποιοτική έρευνα. Προπομπός.
Hennig, M. Brandes, U. Pfeffer, J and Mergel, I. (2012), Studying social networks. A guide to empirical research. Campus.
Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. 3rd ed. Pearson.
King, N. (2008). What Will Hatch? A Constructivist. Autobiographical Account of Writing Poetry, Journal of Constructivist Psychology, 21(4) 274-287, DOI: 10.1080/10720530802255202
King, Ν. (2012). Doing template analysis, In G. Symmon and C. Cassell (eds). Qualitative organizational research. Core methods and current challenges, (pp. 426-452), Sage
Manen, M. (1990). Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. SUNY Press
Miles, B. M. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded sourcebook. 2nd ed. Sage
Miles, Β. Μ, Huberman, Α. Μ, Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook. Arizona State University
Roberts, K., Dowell, A. and Nie, J-B. (2019). Attempting rigour and replicability in thematic analysis of qualitative research data; a case study of codebook development, Medical Research Methodology, 19(66) 1-9
Saldaña, J. (2016). The Coding Manual for Qualitative Researchers, London: Sage,
Saldaña, J. (20110. Fundamentals of qualitative research. Oxford University Press
Spradley, J. (1979). The ethnographic interview. Holt, Rinehart and Winston
Τσιώλης, Γ. (2018). Θεματική ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. στο Γ. Ζαιμάκης (επ). Ερευνητικές διαδρομές στις κοινωνικές επιστήμες, Θεωρητικές, μεθοδολογικές συμβολές και μελέτες περίπτωσης ( σ. 97-125). Πανεπιστήμιο Κρήτης – Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης και Εφαρμοσμένης Κοινωνικής Έρευνας.
Xu, W. and Zammit, K. (2020). Applying Thematic Analysis to Education: A Hybrid Approach to Interpreting Data in Practitioner Research, International Journal of Qualitative Methods, 19: 1–9, DOI: 10.1177/1609406920918810