Οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών καλλιτεχνικών μαθημάτων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την επαγγελματική τους ταυτότητα και το διδακτικό τους έργο στο δημόσιο καλλιτεχνικό σχολείο


Δημοσιευμένα: May 31, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
καθηγητές καλλιτεχνικών μαθημάτων, δημόσια δευτεροβάθμια καλλιτεχνικά σχολεία, επαγγελματική ταυτότητα, αντιλήψεις, επαγγελματική ικανοποίηση
Ελισσάβετ Λιντζεράκου
https://orcid.org/0000-0002-4670-114X
Ελευθερία Αργυροπούλου
Αντώνιος Σπυριδάκης
https://orcid.org/0000-0002-8874-1369
Περίληψη

Το παρόν άρθρο διερευνά τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών καλλιτεχνικών αντικειμένων (θεάτρου, χορού, κινηματογράφου, εικαστικών και μουσικής) σχετικά με την επαγγελματική τους ταυτότητα και το διδακτικό τους έργο στα δημόσια καλλιτεχνικά σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η διερεύνηση των αντιλήψεων γίνεται μέσω της διατύπωσης της ικανοποίησής τους από το εργασιακό τους συγκείμενο και της αποτύπωσης των απόψεών τους για την αποτίμηση των προσόντων τους και του πλαισίου διδασκαλίας του γνωστικού τους αντικειμένου. Πρόκειται για πρωτότυπη ποσοτική έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου κλειστών ερωτήσεων τύπου Likert και περιγραφική και επαγωγική στατιστική επεξεργασία  των δεδομένων με χρήση του προγράμματος SPSS23. Τα ευρήματα κατέδειξαν ότι το μείζον πρόβλημα της επαγγελματικής τους ταυτότητας είναι η μη ισότιμη αντιμετώπισή τους με τους καθηγητές γενικών μαθημάτων και η μη διευθέτηση ζητημάτων επίσημης αναγνώρισης και κωδικοποίησης του γνωστικού αντικειμένου συγκεκριμένων κατηγοριών εκπαιδευτικών καλλιτεχνικών μαθημάτων (χορού- κινηματογράφου) από το Υπουργείο Παιδείας. Οι ιδιαίτερες παράμετροι της αντίληψης της επαγγελματικής ταυτότητας από τους εκπαιδευτικούς καλλιτεχνικών μαθημάτων φαίνεται ότι συμφωνεί με ευρήματα προηγουμένων ερευνών σε εκπαιδευτικούς. Η έλλειψη ερευνών σχετικά με την συγκεκριμένη κατηγορία εκπαιδευτικών σε εθνικό και διεθνές επίπεδο δεν παρέχει περιθώρια συγκρίσεων. Ωστόσο, η παρούσα έρευνα φιλοδοξεί να  ανοίξει μια επιστημονική  συζήτηση που μπορεί να προσφέρει σημαντικά ευρήματα τόσο αναφορικά με τους εκπαιδευτικούς καλλιτεχνικών μαθημάτων, όσο και με ευρύτερους προβληματισμούς αναφορικά με τον ρόλο της διδασκαλίας της τέχνης στην δημόσια εκπαίδευση, αλλά και τη βιωσιμότητα των ήδη λειτουργούντων δημοσίων δευτεροβάθμιων καλλιτεχνικών σχολείων και την πιθανή αύξηση του αριθμού τους σε όλη την επικράτεια.   


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Beijaard, D., Meijer, P. & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20(2), 107-128 DOI: 10.1016/j.tate.2003.07.001
Bem, D. J. (1972). Self-perception theory. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology, 1-62.New York: Academic Press.
Canrinus, E.T. (2011). Profiling teachers’ sense of professional identity. Educational Studies, 37(5), 593-608, DOI: 10.1080/03055698.2010.539857
Cordingley, P., Crisp, B., Johns, P., Perry, T., Campbell, C., Bell, M. and Bradbury, M. (2019). Constructing Teachers’ Professional Identities. Education International Research Series. Brussels.
Cranny, C.J., Smith, P.C. & Stone, E.F. (1992). Job Satisfaction: How People Feel about Their Jobs and how it Affects Their Performance. Michigan: Lexington Books
Crossmann, A. & Harris, P. (2006). Job satisfaction of Secondary School Teachers. Educational Management. Administration and Leadership, 34(1), 29-46, DOI: 10.1177/1741143206059538
Demitras, Z. (2010). Teachers’ job satisfaction levels. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1069-1073, DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.12.287
Flores, M. & Day, C. (2006). Contexts which shape and reshape new teachers’ identities: A multi-perspective study. Teaching and Teacher Education, 22, 219–232. DOI: 10.1016/j.tate.2005.09.002
Gentaz, E. & Rossetti, Y. (1999). Is haptic perception continuous with cognition? . Behavioral and Brain Sciences, 22 (3), 378-379. DOI:10.1017/S0140525X99432029
Hong, J.Y. (2010). Pre-service and beginning teachers’ professional identity and its relation to dropping out of the profession. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1530-1543. DOI: 10.1016/j.tate.2010.06.003
Kelchtermans, G. (2009). Who I am in how I teach is the message: self‐understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching: theory and practice, 15(2), 257-272, DOI: 10.1080/13540600902875332
Ma, X. & MacMillan, R. (1999). Influences of Workplace Conditions on Teachers' Job Satisfaction. The Journal of Educational Research, 93(1), 39-47. DOI: 10.1080/00220679909597627
McDonald, S. (2011). Perception: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications , online, DOI: 10.1111/j.1744-618X.2011.01198.x
Mc Farland, D. & Cacace, A. (1999). Defining perception and cognition. Behavioral and Brain Sciences, 22 (3), 385. DOI:10.1017/S0140525X99432029
Pronin, E., Gilowich, T. & Ross, L. (2004). Objectivity in the Eye of the Beholder: Divergent Perceptions of Bias in Self versus Others. Psychological Review, 111(3), 781-799. DOI:10.1037/0033-295X.111.3.781
Pylysyn, Z. (1999). Is vision continuous with cognition? The case for cognitive impenetrability of visual perception. Behavioral and Brain Sciences, 22, 341-423. DOI:10.1017/S0140525X99432029
Robins, R. & John, O. (1997). The quest for Self-Insight: Theory and Research on Accuracy and Bias in Self-perception. Handbook of Personality Psychology, 649-679. New York: Academic Press.
Rogers, C. & Scott, K. (2008). The development of the personal self and professional identity in learning to teach. In Cochran-Smith, M., S. Feiman-Nemser, J. McIntyre & K. Deemers (eds) Handbook of Research on Teacher Education: Enduring questions in changing contexts. 3rd ed. 732-755. Oxfordshire: Routledge.
Sachs, J. (2001). Teacher professional identity: competing discourses, competing outcomes. Journal of Education Policy, 16(2), 149-61. DOI: 10.1080/02680930116819
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)