Συμβουλευτική και Λογοθεραπεία: Ο ρόλος της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στην αυτοαποτελεσματικότητα για την άσκηση της συμβουλευτικής


Δημοσιευμένα: Dec 4, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Συμβουλευτική Αυτοαποτελεσματικότητα Συναισθηματική Νοημοσύνη Λογοθεραπεία Χρήση συναισθήματος
George Tsouvelas
https://orcid.org/0000-0001-8123-0091
Περίληψη

Στόχοι της παρούσας μελέτης ήταν α) η αποτύπωση στάσεων λογοθεραπευτών και φοιτητών λογοθεραπείας αναφορικά με την συμβουλευτική και β) ο προσδιορισμός συναισθηματικών ικανοτήτων που φαίνονται να συνδέονται με την προσλαμβανόμενη αυτοαποτελεσματικότητα για την άσκηση της συμβουλευτικής. Στη μελέτη συμμετείχαν 107 συμμετέχοντες (93,5% γυναίκες, με μέση ηλικία 28,7 ±9 έτη) εκ των οποίων 46 (43%) ήταν επαγγελματίες λογοθεραπευτές και 61  (57%) φοιτητές λογοθεραπείας. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω ανώνυμου διαδικτυακού ερωτηματολογίου. Αναφορικά με την σημαντικότητα της συμβολής της συμβουλευτικής στην λογοθεραπευτική πράξη οι συμμετέχοντες αξιολόγησαν ότι η συμβουλευτική είναι πολύ σημαντική στην ανακοίνωση δυσάρεστων πληροφοριών αναφορικά με τη διάγνωση, την πρόγνωση ή την εξέλιξη της παρέμβασης και στην παρέμβαση σε αφασικούς ενήλικες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες αισθάνονται την περισσότερη αυτοαποτελεσματικότητα στην άσκηση της συμβουλευτικής στην παρέμβαση για θέματα άρθρωσης και φωνολογίας σε παιδιά και λιγότερη αυτοαποτελεσματικότητα στην αντιμετώπιση κρίσεων στη δουλειά με τους πελάτες (π.χ. θέματα αυτοκτονικότητας). Οι επαγγελματίες λογοθεραπευτές εμφάνισαν συστηματικά υψηλότερες τιμές στην Συναισθηματική Νοημοσύνη και στην προσλαμβανόμενη αυτοαποτελεσματικότητα για την άσκηση της συμβουλευτικής σε σύγκριση με τους φοιτητές λογοθεραπείας. Προβλεπτικός παράγοντας για την αυτοαποτελεσματικότητα αναδείχτηκε η χρήση του συναισθήματος και η ηλικία αποτέλεσε διαμεσολαβητικό παράγοντα στη σχέση ανάμεσα στη Συναισθηματική Νοημοσύνη και την αυτοαποτελεσματικότητα στην άσκηση της συμβουλευτικής. Οι λογοθεραπευτές θα μπορούσαν να βελτιώσουν την ικανότητα τους για παροχή συμβουλευτικής μέσα από εξειδικευμένες επιμόρφωσεις καθώς και μέσα από τη συμμετοχή σε προγράμματα ενίσχυσης των συναισθηματικών δεξιοτήτων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
American Psychological Association. (2017). Ethical principles of psychologists and code of conduct: Ethics Including 2010 and 2016 Amendments. https://www.apa.org/ethics/code
American Speech-Language-Hearing Association. (2016). Scope of practice in speech-language pathology [Scope of Practice]. Retrieved from: www.asha.org/policy/.
Barbee, P. W., Scherer, D., & Combs, D. C. (2003). Prepracticum service-learning: Examining the relationship with counselor self-efficacy and anxiety. Counselor Education and Supervision, 43(2), 108–119. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2003.tb01835.x
Crowe, T. A. (1997). Applications of counseling in speech-language pathology and audiology. Baltimore: Williams & Wilkins
Daus, C. S., & Ashkanasy, N. M. (2005). The case for the ability-based model of emotional intelligence in organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 26(4), 453–466. https://doi.org/10.1002/job.321
DiLollo, A., & Neimeyer, R. A. (2014). Counseling in speech-language pathology and audiology: Reconstructing personal narratives. San Diego, CA: Plural Publishing.
Easton, C., Martin Jr, W. E., & Wilson, S. (2008). Emotional intelligence and implications for counseling self‐efficacy: Phase II. Counselor Education and Supervision, 47(4), 218–232.
Flasher, L. V., & Fogle, P. T. (2004). Counseling skills for speech-language pathologists and audiologists. Delmar: Cengage Learning.
Friehe, M. J., Bloedow, A., & Hesse, S. (2003). Counseling families of children with communication disorders. Communicative Disorders Quarterly, 24(3), 137–142. https://doi.org/10.1177/15257401030240040701
Holland, A. L., & Nelson, R. L. (2018). Counseling in communication disorders: A wellness perspective. Plural Publishing.
Larson, L. M. (1998). The social cognitive model of counselor training. The Counseling Psychologist, 26(2), 219–273. https://doi.org/10.1177/0011000098262002
Larson, L. M., & Daniels, J. A. (1998). Review of the counseling self-efficacy literature. The Counseling Psychologist, 26(2), 179–218. https://doi.org/10.1177/0011000098262001
Mand, F. J., Plexico, L. W., Erath, S. A., & Hamilton, M. B. (2023). Speech-language pathologists’ counselor self-efficacy. Journal of Communication Disorders, 101, 106296. https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2022.106296
Marshall, A., & Andersen, T. (1995). Themes of development for beginning counselor trainees in an off-campus graduate program. In Connections 95 (pp. 92–100). Victoria, British Columbia: University of Victoria Press.
Martin, W. E., Jr., Easton, C., Wilson, S., Takemoto, M., & Sullivan, S. (2004). Salience of emotional intelligence as a core characteristic of being a counselor. Counselor Education and Supervision, 44(1), 17–30. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2004.tb01857.x
Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4), 267-298. https://doi.org/10.1016/S0160-2896(99)00016-1
Mayer, J. D., Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In D. Sluyter & P. Salovey (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators. New York, NY: Basic Books (pp. 3‒31).
Melchert, T. P., Hays, V. L., Wiljanen, L. M., & Kolocek, A. K. (1996). Testing models of counselor development with a measure of counseling self-efficacy. Journal of Counseling & Development, 74(6), 640–644. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1996.tb02304.x
Parkinson, K., & Rae, J. P. (1996). The understanding and use of counselling by speech and language therapists at different levels of experience. International Journal of Language & Communication Disorders, 31(2), 140-152. https://doi.org/10.3109/13682829609042217
Phillips, D. T., & Mendel, L. L. (2008). Counseling training in communication disorders: A survey of clinical fellows. Contemporary Issues in Communication Science and Disorders, 35(Spring), 44-53.
Riley, J. (2002). Counseling: An approach for speech-language pathologists. Contemporary Issues in Communication Science and Disorders, 29(Spring), 6-16.
Rollin, W. J. (2000). Counseling individuals with communication disorders: Psychodynamic and family aspects. Butterworth-Heinemann.
Shwetha, N., Megha, M., & Sudhin, K. (2022). Determining Counseling Self-efficacy of Indian Students of Speech Language Pathology. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health: CP & EMH, 18, e174501792209290. https://doi.org/10.2174/17450179-v18-e2209290
Taylor, B. (2005). Emotional intelligence: A primer for practitioners in human communication disorders. Seminars in Speech and Language, 26(2), 138–148. https://doi.org/10.1055/s-2005-871210
Thomas, J. B., Ravi, R., & Gunjawate, D. R. (2023). Counseling in Speech-Language Pathology: Perspectives and experiences of Speech-Language Pathologists in India. Clinical Epidemiology and Global Health, 19, 101207. https://doi.org/10.1016/j.cegh.2022.101207
Tsouvelas G. & Koulierakis G. (2021). Workplace affect and emotional regulation in interdisciplinary teams of the Differential Diagnosis Centers and Support for Special Educational Needs (KEDDY). The mediator role of Emotional Intelligence. Rostrum of Asclepius® -To Vima tou Asklipiou, 20(2), 122‒140. https://doi.org/10.5281/zenodo.4642679
Tsouvelas, G., Nikolaou, I., & Koulierakis, G. (2022). Emotional processes, leadership, gender and workplace affect in interdisciplinary teams. Psychology: The Journal of the Hellenic Psychological Society, 27(1), 161–174. https://doi.org/10.12681/psyhps.27093
Victorino, K. R., & Hinkle, M. S. (2019). The development of a self-efficacy measurement tool for counseling in speech-language pathology. American Journal of Speech-Language Pathology, 28(1), 108–120. https://doi.org/10.1044/2018_AJSLP-18-0012
Whitman, D. S., Van Rooy, D. L., Viswesvaran, C., & Kraus, E. (2009). Testing the second-order factor structure and measurement equivalence of the Wong and Law Emotional Intelligence Scale across gender and ethnicity. Educational and Psychological Measurement, 69(6), 1059–1074. https://doi.org/10.1177/0013164409344498
Wong, C. S., & Law, K. S. (2002). Wong and Law Emotional Intelligence Scale. The Leadership Quarterly, 13(3), 243–274. https://doi.org/10.1037/t07398-000
Wong, C. S., & Law, K. S. (2003). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. In A. Hooper (Ed.), Leadership Perspectives (pp. 97-128). Routledge.