Αντιμετώπιση και διαχείριση παιδιών με οπτική αναπηρία στο σχολείο και το σπίτι


Δημοσιευμένα: Dec 11, 2024
Αικατερίνη Πάσχου
https://orcid.org/0009-0006-2928-2904
Κωνσταντίνος Μαστροθανάσης
https://orcid.org/0000-0002-8703-9607
Περίληψη

Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την αντιμετώπιση και διαχείριση παιδιών με οπτική αναπηρία στο σχολείο και το σπίτι, επικεντρώνοντας στην ανάγκη για προσαρμοσμένες στρατηγικές που ενισχύουν την εκπαίδευση, την ανάπτυξη και την καθημερινή ζωή των παιδιών αυτών. Τονίζεται η σημασία της κατανόησης των διάφορων μορφών οπτικής αναπηρίας για την ανάπτυξη ενός ανοιχτού και προσβάσιμου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, όπως επίσης εξετάζονται οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με οπτική αναπηρία και οι επιπτώσεις αυτών στη μάθηση, τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και την ανεξαρτησία. Επισημαίνεται η ανάγκη για δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος χωρίς αποκλεισμούς, όπου οι εκπαιδευτικοί υιοθετούν προσαρμοσμένες μεθόδους διδασκαλίας, αξιοποιώντας τεχνολογίες για να καταστήσουν τη μάθηση προσιτή, ενισχύοντας παράλληλα και την κοινωνική ένταξη των μαθητών. Συζητείται η σημασία των τεχνολογικών βοηθημάτων και εργαλείων που επιτρέπουν στους μαθητές με προβλήματα όρασης να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση και να είναι ανεξάρτητοι. Τέλος, αναδεικνύεται η ανάγκη προσαρμογών στα προγράμματα σπουδών και τη διδασκαλία, ώστε να ανταποκρίνονται στο μαθησιακό στυλ και στις ανάγκες των μαθητών. Προτείνεται η υποστήριξη της μετάβασης και της ανεξαρτησίας μέσω σχεδιασμού και στρατηγικών που ενθαρρύνουν την αυτονομία και τη συνεργασία σχολείου-οικογένειας. Τονίζεται επίσης ο ρόλος των οικογενειών στη δημιουργία ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος για τα παιδιά με προβλήματα όρασης, παρέχοντας ενθάρρυνση και συναισθηματική υποστήριξη.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Agran, M., Hong, S., & Blankenship, K. (2007). Promoting the Self-Determination of Students with Visual Impairments: Reducing the Gap between Knowledge and Practice. Journal of Visual Impairment & Blindness, 101(8), 453–464. https://doi.org/10.1177/0145482X0710100802
Alvaristo, E. de F., Rutz da Silva, S. de C., Mamcasz Viginheski, L. V., & Pilatti, L. A. (2020). The use of manipulative didactic material to teach concepts related to the treatment of information for visually impaired students. Acta Scientiae, 22(2), 105–121. https://doi.org/10.17648/ACTA.SCIENTIAE.5555
Asamoah, E., Ofori-Dua, K., Cudjoe, E., Abdullah, A., & Nyarko, J. A. (2018). Inclusive Education: Perception of Visually Impaired Students, Students Without Disability, and Teachers in Ghana. SAGE Open, 8(4). https://doi.org/10.1177/2158244018807791
Daroni, G. A., Gunarhadi, G., & Legowo, E. (2018). Assistive Technology in Mathematics Learning for Visually Impaired Students. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.24042/TADRIS.V3I1.2406
de Klerk, H., & Greeff, A. P. (2019). Resilience in Parents of Young Adults with Visual Impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 105(7), 414–424. https://doi.org/10.1177/0145482X1110500704
Hatlen, P. (2004). Is social isolation a predictable outcome of inclusive education? Journal of Visual Impairment and Blindness, 98(11), 676–678. https://doi.org/10.1177/0145482X0409801102/ASSET/0145482X0409801102.FP.PNG_V03
Huurre, T., & Aro, H. (2000). The Psychosocial Weil-Being of Finnish Adolescents with Visual Impairments versus those with Chronic Conditions and those with no Disabilities. Journal of Visual Impairment & Blindness, 94(10), 625–637. https://doi.org/10.1177/0145482X0009401003
Jones, B. A., Rudinger, B., Williams, N., & Witcher, S. (2019). Training pre-service general educators in assistive technology competencies for students with visual impairments. British Journal of Visual Impairment, 37(1), 29–39. https://doi.org/10.1177/0264619618814066/ASSET/IMAGES/LARGE/10.1177_0264619618814066-FIG3.JPEG
Khadka, J., Ryan, B., Margrain, T. h., Woodhouse, J. M., & Davies, N. (2012). Listening to voices of children with a visual impairment: A focus group study. British Journal of Visual Impairment, 30(3), 182–196. https://doi.org/10.1177/0264619612453105
Kooiker, M. J. G., Pel, J. J. M., & Van Der Steen, J. (2014). The Relationship Between Visual Orienting Responses and Clinical Characteristics in Children Attending Special Education for the Visually Impaired. Journal of Child Neurology, 30(6), 690–697. https://doi.org/10.1177/0883073814539556
Lang, M., Hintermair, M., & Sarimski, K. (2017). Social-emotional competences in very young visually impaired children. British Journal of Visual Impairment, 35(1), 29–43. https://doi.org/10.1177/0264619616677171
Liu, L., Zhang, Y., Wu, W., He, M., Lu, Z., Zhang, K., Li, J., Lei, S., Guo, S., & Zhang, Y. (2019). Oral health status among visually impaired schoolchildren in Northeast China. BMC Oral Health, 19(1), 1–7. https://doi.org/10.1186/S12903-019-0752-2/TABLES/7
Manitsa, I., & Barlow-Brown, F. (2022). The role of habilitation services in the lives of children and adolescents with visual impairments. British Journal of Visual Impairment. https://doi.org/10.1177/02646196221144870/SUPPL_FILE/SJ-DOCX-1-JVI-10.1177_02646196221144870.DOCX
McGaha, C. G., & Farran, D. C. (2001). Interactions in an Inclusive Classroom: The Effects of Visual Status and Setting. Journal of Visual Impairment & Blindness, 95(2), 80–94. https://doi.org/10.1177/0145482X0109500203
Nishimura, T., Doi, K., Sawada, M., & Kaneko, T. (2020). Basic survey on children and teachers in special classes for children with low vision in Japan. British Journal of Visual Impairment, 40(2), 160–174. https://doi.org/10.1177/0264619620945351
Opie, J. (2018). Educating students with vision impairment today: Consideration of the expanded core curriculum. British Journal of Visual Impairment, 36(1), 75–89. https://doi.org/10.1177/0264619617730861
Reed, M., & Curtis, K. (2019). High School Teachers’ Perspectives on Supporting Students with Visual Impairments toward Higher Education: Access, Barriers, and Success. Journal of Visual Impairment & Blindness, 105(9), 548–559. https://doi.org/10.1177/0145482X1110500906
Sikanku, S. T. (2019). An Investigation of Transition Experiences of Students with Visual Impairment in Public Universities in Ghana. Journal of Comparative & International Higher Education, 11, 183–188. https://doi.org/10.32674/JCIHE.V11IWINTER.1570
Sladewski, J., Lieberman, L. J., Haibach-Beach, P., & Conroy, P. (2022). Professional Preparation of Teachers of Students With Visual Impairments and Orientation and Mobility Specialists Regarding Physical Activity, Physical Education, and Sport. Journal of Visual Impairment & Blindness, 116(2), 240–251. https://doi.org/10.1177/0145482X221090526
Smith, D. W., Kelly, P., Maushak, N. J., Griffin-Shirley, N., & Lan, W. Y. (2019). Assistive Technology Competencies for Teachers of Students with Visual Impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 103(8), 457–469. https://doi.org/10.1177/0145482X0910300804
Topor, I., & Rosenblum, P. (2019). English Language Learners: Experiences of Teachers of Students with Visual Impairments who Work with this Population. Journal of Visual Impairment & Blindness, 107(2), 79–91. https://doi.org/10.1177/0145482X1310700202
van den Broek, E. G. C., van Eijden, A. J. P. M., Overbeek, M. M., Kef, S., Sterkenburg, P. S., & Schuengel, C. (2017). A Systematic Review of the Literature on Parenting of Young Children with Visual Impairments and the Adaptions for Video-Feedback Intervention to Promote Positive Parenting (VIPP). Journal of Developmental and Physical Disabilities, 29(3), 503–545. https://doi.org/10.1007/S10882-016-9529-6/TABLES/2
Vassiou, A., Mouratidis, A., Andreou, E., & Kafetsios, K. (2016). Students’ achievement goals, emotion perception ability and affect and performance in the classroom: a multilevel examination. Educational Psychology, 36(5), 879–897. https://doi.org/10.1080/01443410.2014.950192
Zervoudakis, K., Mastrothanasis, K., & Tsafarakis, S. (2020). Forming automatic groups of learners using particle swarm optimization for applications of differentiated instruction. Computer Applications in Engineering Education, 28(2), 282–292. https://doi.org/10.1002/cae.22191
Zhou, L., Ajuwon, P. M., Smith, D. W., Griffin-Shirley, N., Parker, A. T., & Okungu, P. (2019). Assistive Technology Competencies for Teachers of Students with Visual Impairments: A National Study. Journal of Visual Impairment & Blindness, 106(10), 656–665. https://doi.org/10.1177/0145482X1210601010
Zhou, L., Parker, A. T., Smith, D. W., & Griffin-Shirley, N. (2019). Assistive Technology for Students with Visual Impairments: Challenges and Needs in Teachers’ Preparation Programs and Practice. Journal of Visual Impairment & Blindness, 105(4), 197–210. https://doi.org/10.1177/0145482X1110500402
Κουτάντος, Δ. (2005). Η εκπαίδευση παιδιών και νέων με μειωμένη όραση. Ελληνικά Γράμματα.
Μαστροθανάσης, Κ. (2009). Η σχολική ένταξη των μαθητών με εκπαιδευτικές ανάγκες στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ανοιχτό Σχολείο, 111, 36–42.
Τσιμπιδάκη, Α. (2013). Παιδί με ειδικές ανάγκες, οικογένεια και σχολείο: Μία σχέση σε αλληλεπίδραση. Παπαζήση.