The reformation of kindergarten΄s space and cooperation possibility, from toddlers, in water cycle subject.


Published: Nov 4, 2020
Keywords:
preschool education space cooperative learning water circle semantic mutations
Σoφία Κλημάνογλου
https://orcid.org/0000-0002-4746-5062
Δημήτρης Γερμανός
Abstract

The aim of this study is to investigate toddler’s ability to reform kindergarten’s space implementing cooperative activities pertaining to the physical sciences, specifically to the water circle phenomenon. We chose action research as research method, because we explored classroom΄s environment and its subjects that are in constant interaction among them. In this research, 91 toddlers took part from 4 kindergartens΄classes in Piraeus region. We used the following methodological tools and techniques: observation protocol; questionnaire for the teachers (after the research intervention); toddlers’ interview (before and after the research intervention); knowledge test for toddlers about the water circle (pre test and post test); teachers’ evaluation on toddlers’ work (during and after their activities in science). In this paper, we present the analysis and the results of 91 toddlers’ interview, about toddlers’ perceived ability to reform and adjust classroom΄s space and equipment, how they can sit and stand during the educational procedure, and the communication and the relation among them and their teacher. Also, they expressed which was their favorite activity of the water circle subject. The results of the interview showed that the experimental classes had the flexibility and also liked a lot to reform the space of their classroom. Indeed, they could remove the equipment and the furniture, during their free time and also science lesson. They had also the ability to stay and sit as they pleased. The team dynamics strengthened the bonds and relations among all the team members. In addition, the toddlers from the experimental classes remembered many more activities pertaining to the water circle. Finally, the activities they chose as their favorite ones were related to body movement and semantic mutations related to space.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Σoφία Κλημάνογλου, ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

YΠΟΨΗΦΙΑ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑ ΑΠΘ

Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευση

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

 

 

 

References
Allport,F.H. (1924). Social Psychology, Boston, MA: Honghton Mifflin.
Battistich, V., Schaps, E., & Wilson, N. (2004). Effects of an elementary school intervention on students’ “connectedness” to school and social adjustment during middle school. Journal of Primary Prevention, 24, 243–262. doi:10.1023/B:JOPP.0000018048.38517.cd
Begin, R. (1992). La pedagogie de la cooperation : une vision d΄avenir, in Pallascio (dir) Apprendre differemment, Montreal, Ed,agence de l΄arc.
Γερμανός, Δ. (1993). Χώρος και διαδικασίες αγωγής. Η παιδαγωγική διάσταση του χώρου. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ. (2000). Παρεμβάσεις στο σχολικό χώρο και αλλαγή των εκπαιδευτικών πρακτικών. Στο Τσουκαλά, Κ. (επιμ.), Αρχιτεκτονική, Παιδί και Αγωγή. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Γερμανός, Δ. (2001). Χώρος και Διαδικασίες Αγωγής. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ. (2006). Οι τοίχοι της γνώσης. Σχολικός χώρος και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ., Αρβανίτη, Ι., Γρηγοριάδης, Α., & Κλιάπης, Π. (2007). Οι εκπαιδευτικοί Αξιολογούν τη Διαδικασία και το Αποτέλεσμα της Δημιουργίας Συνεργατικού Περιβάλλοντος στην Τάξη τους, στο Πλαίσιο μιας Έρευνας-Δράσης. Στο Γ. Δ. Καψάλης & Α. Ν. Κατσίκης (Επιμ.), Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση και οι προκλήσεις της εποχής μας. Πρακτικά Πανελληνίου Συνεδρίου, Ιωάννινα, 17-20.5.2007 (σσ. 294-302). Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Σχολή Επιστημών Αγωγής.
Γερμανός, Δ. (2010). Ο Παιδαγωγικός Ανασχεδιασμός του Σχολικού Χώρου: Μια Μέθοδος Αναβάθμισης του Εκπαιδευτικού Περιβάλλοντος μέσα από Αλλαγές στο Χώρο, στο Γερμανός, Δ. Κανατσούλη Μ. (επιμ.) Σύγχρονες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις στην Προσχολική και την Πρώτη Σχολική Εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 21-54.
Γερμανός, Δ., Λιάπη, Μ. (επιμ.) (2015). Ηλεκτρονικός τόμος Πρακτικών του Συμποσίου με Διεθνή Συμμετοχή: Τόποι για Εμπειρίες Μάθησης. Έρευνα, Δημιουργία, Αλλαγή. (Θεσσαλονίκη, 9-10 Ιανουαρίου 2015). Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.
Γερμανός, Δ. (2014). Αναμορφώνοντας το σχολικό χώρο: από το χώρο των κανονισμών στο χώρο για το παιδί. Στο Μ. Τζεκάκη & Μ. Κανατσούλη http://epublishing.ekt.gr | e-Publisher: EKT | Downloaded at 01/09/2019 18:07:20 | Ο χώρος ως εξελισσόμενο πεδίο αγωγής σε συνεργατικό εκπαιδευτικό περιβάλλον στο νηπιαγωγείο 75 (Επιμ.), Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνέδριου με Διεθνή Συμμετοχή: Αναστοχασμοί για την Παιδική Ηλικία (σσ. 448-467). Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕΑΠΘ.
Γκλούμπου, Α. (2014). Η παιδαγωγική αξιοποίηση του σχολικού χώρου στη
διαμόρφωση συνεργατικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος: εφαρμογή σε ένα
πρόγραμμα μαθηματικών δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο. Ανακτήθηκε στις 5/3/2016 από: http://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/34615
Calhoon, M., S. Al Otaiba, D. Cihak, A. King, and A. Avalos ( 2007). “The Effects of a Peer-mediated Program on Reading Skill Acquisition for Two-way Bilingual First-grade Classrooms.” Learning Disability Quarterly 30 (3): 169–184.
Cohen L., Manion L. & Morrison K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Μεταίχμιο, Αθήνα.
Dudek, M. (2000). Architecture of Schools. The New Learning Environments. Boston: Architectural Press.
Earthman, G., I. (2004). Prioritization of 31 Criteria for School Building Adequacy. Virginia Polytechnic Institute & State University: Blacksburg, VA. Ανακτήθηκε στις 5/3/2016 από: http://www.aclu-md.org/facilities_report.pdf
Earthman, G., I. & Lemasters, L. (1998). Where Children Learn: A Discussion of How a Facility Affects Learning. Paper presented at the annual meeting of Virginia Educational Facility Planners.
Ζησοπούλου, Ε. (2015). Ο χώρος ως υλικό πεδίο αγωγής στο συνεργατικό νηπιαγωγείο: Εφαρμογή στη διδακτική λογοτεχνικών κειμένων. Ανακτήθηκε στις 23/2/2016 από: http://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/35750#page/1/mode/2up
Gifford, R. (2007). Environmental psychology: Principles and practice (4th ed.). Colville, WA: Optimal Books.
Gillies, M. Ashman, A. F.(2003).The social and Intellectual outcomes of learning in groups. London ; New York : RoutledgeFalmer.
Gump, P., V. (1978). School environments. In I. Altman & J.F. Wohlwill (Eds.). Children and the Environment (pp. 131-174). New York: Plenum Press.
Higgins, S, H., Wall, E., Woolner, K., & McCaughey, P., C. (2004). The Impact of School Environments: A Literature Review. The Centre for Learning and Teaching. School of Education, Communication and Language Science. University of Newcastle.
Higgins, S, H., Wall, E., Woolner, K., & McCaughey, P., C. (2005). 'The Impact of School Environments: A literature review', The Centre for Learning and Teaching, School of Education, Communication and Language Science, University of Newcastle. Ανακτήθηκε στις 30/04/07 από: http://www.cfbt.com/PDF/91085.pdf
Howes, C., & Ritchie, S. (2002). A matter of trust. N.Y., N.Y.: Teachers College Press.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Making cooperative learning work. Theory into Practice, 38(2), 67–73.
Kagan, S. (1994). Cooperative learning. San Clemente: Resources for Teachers.
Κακανά, Δ.Μ. (2008). Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Εκπαιδευτικές Προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Αφών Κυριακίδη Α.Ε.
Kemmis, S. (1980). Action Research in Retrospect and Prospect, paper presented at the Annual Meeting of the Australian Association for Research in Education, Sydney, 6-9 November 1980
Κοντάκος, Α. (2013). Θέματα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Τόμος 4. Πανεπιστήμιο Αιγαίου –Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών. Διάδραση .
Κουτσελίνη, Μ. (2010). Η έρευνα δράσης ως εκπαιδευτική διαδικασία ανάπτυξης εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων. Σημειώσεις από μάθημα στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής. Πανεπιστήμιο Κύπρου. Ανακτήθηκε στις 15/1/2017 από:https://www.ucy.ac.cy/release/documents/EducationalMaterialFiles/Action_Research_Release.pdf.
Marcouyeux, A. & Fleury-Bahi, G. (2011). Place-Identity in a School Setting: Effects of the Place Image. Environment and Behavior, 43 (3), 344-462.
Mathes, P. G., Torgeson, J. K. and Allor, J. H. (2001). “The Effects of Peer-assisted Literacy Strategies for First-grade Readers With and Without Additional Computer-Assisted Instruction in Phonological Awareness.” American Educational Research Journal 38 (2): 371–410.
Ματσαγγούρας, Η. (2000). Η σχολική τάξη. Αθήνα: Γρηγόρης.
Mayring, P. (2014). Qualitative Content Analysis. Theoretical Foundation Basic Procedures and Software Solution. Klagenfurt, Austria, free download pdf-version. Ανακτήθηκε στις 14-3-2016 από: www.beltz.de
Mc Niff, J., Whitehead J. (2009). All You Need to Know About Action Research. London: Sage.
Mercer, N. (2000). Words and Minds: how we use language to think together. London: Routledge.
Moore, D., & Warner, E. (1998). Where Children Learn: The Effect of Facilities on Student Achievement. Council of Educational Facility Planners International, Scottsdale.
Μπότσογλου, Κ. (2010). Υπαίθριοι Χώροι Παιχνιδιού και Παιδί. Αθήνα: Gutenberg.
Ξωχέλλης, Π. (1985). Θεμελιώδη προβλήματα της παιδαγωγικής επιστήμης. Θεσσαλονίκη: Αφοί ΚυριαEngineering, and Math (STEM) for America’s Future. Ανακτήθηκε στις 19/2/2015 από: https://nsf.gov/attachments/117803/public/2a--Prepare_and_Inspire--PCAST.pdf
Rivlin , L. G. & Weinstein, C. S. (1995). Educational issues, school settings, and environmental psychology. In D. Canter (Ed.). Readings in environmental psychology: The children's environment (pp. 243-260). London: Academic Press.
Rohrbeck, C. A., Ginsburg-Block, M. D., Fantuzzo, J. W. and Mille, T., R. ( 2003). “Peer-assisted Learning Interventions with Elementary School Students: A Meta-analytic Review.” Journal of Educational Psychology 95 (2): 240–257.
Roseth, C. J., Johnson, D. W. and Johnson, R. T. (2008). “Promoting Early Adolescents’ Achievement and Peer Relationships: The Effects of Cooperative, Competitive, and Individualistic Goal Structures.” Psychological Bulletin 134 (2): 223–246.
Sanoff, H. (2002). Community Based Design Learning: Democracy and Collective Decision Making Ανακτήθηκε στις 1/6/2013 από: http://ncsu.academia.edu/HenrySanoff/Papers/100773/Community_Based_Learning.
Sharan, S. (2002). “Differentiating Methods of Cooperative Learning in Research and Practice.” Asia Pacific Journal of Education 22 (1): 31–55.
Shaw, M. (1932). “A comparison of individuals and small groups in the rational solution of complex problems”, American Journal of Psychology, 17:491-504.
Shonkoff, J. P. & Phillips, D. A. (2000). From Neurons to Neighborhoods. The Science of Early Childhood Development. Washington, DC: National Academic Press.
Slavin, R. E. (2005). Cooperative Learning. London: Allymand Bacon.
Slavin, R. E. (2010). “Cooperative Learning.” In International Encyclopedia of Education, edited by E. Baker, P. Peterson, and B. McGaw, 3rd ed., 161–178. Oxford: Elsevier.
Slavin, R. Ε. (2013). “Cooperative Learning and Achievement: Theory and Research.” In Handbook of Psychology, edited by W. Reynolds, G. Miller, and I. Weiner, Vol. 7, 2nd ed., 199–212. Hoboken, NJ: Wiley.
Stevenson, K. R. (2007). 'Educational Trends Shaping School Planning and Design: 2007', National Clearinghouse for Educational Facilities, Washington DC. Ανακτήθηκε στις 3/12/14 από: http://www.edfacilities.org/pubs.
Strong, W. T., & Ellis, J. (2007). Children and Place: Reggio Emilia's Environment As Third Teacher. Theory into Practice, 46(1), 40-47.
Συγκολλίτου, Ε. (1997). Περιβαλλοντική Ψυχολογία. Αθήνα. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Σφυρόερα, Μ. (2004). Διαφοροποιημένη παιδαγωγική. «Κλειδιά και Αντικλείδια». Διδακτική Μεθοδολογία, 26/34. Μέτρο 1.1. ΕΠΕΑΕΚ II. Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων 2002-2004. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ – Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Vygotsky, L. S. (1987). Thinking and speech. In R. W. Rieber, & A. S. Carton (Eds.), The collected works of L.S. Vygotsky (Vol. 1: Problems of general psychology, Trans. N. Minick). New York: Plenum.
Χατζηγεωργίου, Γ. (2004). Γνώθι το Curriculum: Γενικά και ειδικά θέματα Αναλυτικών Προγραμμάτων και Διδακτική. Αθήνα: Ατραπός.
Xρυσαφίδης, Κ. (2006). Βιωματική – Επικοινωνιακή Διδασκαλία. Αθήνα: Gutenberg.
Webb, N., M. (2008). “Learning in Small Groups.” In 21st Century Education: A Reference Handbook, edited by T. L. Good, 203–211. Los Angeles, CA: Sage.
Most read articles by the same author(s)