The The "heterophthalmia" of public opinion in times of pandemic – Linguistic depictions of children in journalistic discourse


ΜΑΡΙΝΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Νικολέττα Τσιτσανούδη Μαλλίδη
Abstract

During the Covid-19 pandemic, people's lives changed radically. As a result of these changes, language and communication were affected, leading to changes in the ways in which society communicated and interacted on matters of protection and prevention against the new virus during this global crisis.


The paper is part of the general linguistic studies and analysis that texts in the public sphere undergo and focuses on the role of language and how it was used to frame public health messages, policies and measures taken, as well as the role of language in the construction of concepts such as 'individual' and 'social' responsibility.


Specifically, the linguistic representations of children in the media discourse environment in the Greek reality during the pandemic "Covid-19" are investigated. Furthermore, the analysis examines the practices and discursive strategies by which journalistic articles presented, organized and reconstructed the health reality and put the child in the foreground, sometimes as a 'victim', sometimes as a 'perpetrator' but also as a 'tool of covert persuasion' to achieve the consensus of society against the measures.


At the same time, the use of dominant and ideological discourse and its manifestations contributed to the formation of negative or inaccurate opinions through techniques of impressionism (to make the news more exciting), dramatization and exaggeration.


 

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Γεωργακοπούλου, Α. & Γούτσος, Δ. (2011). Κείμενο και Επικοινωνία. Αθήνα: Πατάκης.
Γκότοβος, Θ. (1996). Ρατσισμός: κοινωνικές, ψυχολογικές και παιδαγωγικές απόψεις μιας ιδεολογίας και μιας πρακτικής. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ/ΓΓΛΕ.
Corbett, J. (2003). An Intercultural Approach to Language Teaching. Clevedon, England: Multilingual Matters Ltd
Δεναξά, Μ. (2021). Διαδρομές παρακμής και απαξίωσης των ΜΜΕ: επιρροές και Ηθικές αναζητήσεις, στο Ν.
Τσιτσανούδη-Μαλλίδη & Δ. Βαρδαβάς (επιμ.) Γλώσσα Ηθική και Ιδεολογία στα ΜΜΕ. Αθήνα: Πεδίο, 221-241.
Fairclough, N. (2003). Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge.
Fürsich, E. (2010). Media and the representation of Others. International social science journal, 61(199), 113-130. Doi:10.1111/j.1468-2451.2010.01751.x
Habermas, J. (1991): “The public sphere.” In Mukerji, C. & Schudson, M. (Ed.): Rethinking popular culture. Contemporary perspectives in cultural studies. Berkeley/Los Angeles: University of California Press, 398-404.
Iosifidis, P. (2011). The public sphere, social networks and public service media. Information, Communication & Society, 14(5), 619-637.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Μήτσης, Ν. (2017). Η αλληλεξάρτηση των λέξεων σε σημασιολογικό επίπεδο και ο ολιστικός χαρακτήρας της λεξικής γνώσης. Διδακτικές συνέπειες στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας. Στο
Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (επιμ.), Ελληνική Γλώσσα, 72 Πολιτισμός και ΜΜΕ. Από την αρχαιοελληνική γραμματεία έως σήμερα. Αθήνα: Gutenberg, 58- 84.
Ντίνας, Κ. & Γρίβα, Ε. (2017). (Δια/Πολυ) Πολιτισμική αφύπνιση και επικοινωνία στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας. Διδακτικές πρακτικές προτάσεις και προοπτικές. Στο Τσιτσανούδη-
Μαλλίδη, Ν. (επιμ), Ελληνική Γλώσσα, Πολιτισμός και ΜΜΕ. Από την αρχαιοελληνική γραμματεία έως σήμερα. Αθήνα: Gutenberg, 23-57.
Ortony, A. (1975). Why metaphors are necessary and not just nice. Educational theory, 25(1), 45-53.
Πρεβελάκης, Ν. & Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2022). Φοβογλώσσα/Phoboglossa. Αθήνα: Καστανιώτης.
Schiffman, Harold F. (2006). Language policy and linguistic culture. An introduction to language policy: theory and method, (ed.) T. Ricento. Oxford: Blackwell. 111-125.
Stojan, N., & Mijić, S. N. (2019). Conceptual metaphors in political discourse in Croatian, American and Italian newspapers. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 8(1), 69. Doi: http://archive.sciendo.com/AJIS/ajis.2019.8.issue-1/ajis-2019-0007/ajis-2019-0007.pdf
Τζακώστα, , Μ. (2021). Η πρόεδρος που δεν την αφήνουν να γίνει προεδρίνα. Στο Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν., & Βαρδαβάς, Δ. (επιμ.), Γλώσσα Ηθική και Ιδεολογία στα ΜΜΕ. Αθήνα: Πεδίο, 19-43.
Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2012). Οι γλωσσικές απεικονίσεις της οικονομικής κρίσης στον ελληνικό διαφημιστικό λόγο– Ενδεικτικές αναπαραστάσεις σημερινών νηπίων και παιδιών. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 5, 150-181. Ανακτήθηκε από: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/jret/article/view/8683/8954
Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2021). Παιδιά προσφύγων και ΜΜΕ. Γλωσσικές περιγραφές και κλίμακες έντασης. Στο Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. & Βαρδαβάς, Δ. (επιμ), Γλώσσα Ηθική και Ιδεολογία στα ΜΜΕ. Αθήνα: Πεδίο, 45-61.
Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν., & Σταυρόπουλος, Α. (2022). Η κατασκευή της κοινωνικής συγκατάνευσης στα περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας: Μια προσέγγιση με βάση τις αναφορές με θέμα lockdown Ελλάδα στο διαδίκτυο. Aegean Working Papers in Ethnographic Linguistics, 3, 112–131. Ανακτήθηκε από: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/awpel/article/view/29948
Φραγκουδάκη, Α. (1987). Γλώσσα και Ιδεολογία. Κοινωνιολογική προσέγγιση της ελληνικής γλώσσας. Αθήνα: Εκδόσεις Οδυσσέας.
Vlad, D. (2017). Perspectives on media representation of children. Social Sciences and Education Research Review, 4(1), 114-124. https://sserr.ro/wp-content/uploads/2017/08/4-1-114-124.pdf
Woolard, K.A. (2020). Language Ideology. In The International Encyclopedia of Linguistic Anthropology. Doi: https://doi.org/10.1002/9781118786093.iela0217
Χατζησαββίδης, Σ. (2000). Ελληνική Γλώσσα και Δημοσιογραφικός Λόγος. Αθήνα: Gutenberg.
Most read articles by the same author(s)