Διαχείριση συγκρούσεων των δασκάλων στα ελληνικά Πρωτοβάθμια σχολεία


Δήμητρα Παναγιώτης Παπαγεωργάκη
https://orcid.org/0000-0002-0111-6158
Abstract

Οι συγκρούσεις στα σχολεία είναι ένα σύνηθες φαινόμενο λόγω της συστημικής λειτουργίας αυτών των οργανισμών. Οι διαφορετικές προσωπικότητες, οι ατομικές αντιλήψεις αλλά και οι πολλαπλές στοχοθεσίες των  εκπαιδευτικών, δημιουργούν προστριβές και διαταράσσουν το σχολικό κλίμα που απαιτείται για αποδοτικό εκπαιδευτικό έργο. Ανάμεσα στις πολλές αιτίες διακρίνονται η έλλειψη επικοινωνίας, οι οργανωτικές αδυναμίες, οι συγκρουόμενοι στόχοι ατόμων κι ομάδων και οι ατομικές διαφορές. Οι τρόποι αντιμετώπισης ποικίλλουν αλλά συγκλίνουν σε συνεργασία, κατανόηση, επικοινωνία, σαφείς οργανωτικούς κανόνες και ομόρροπους στόχους. Προτείνονται ως στρατηγικές διαχείρισης η διαπραγμάτευση, η καλή οργανωτική λειτουργία, η αποφυγή και ο συμβιβασμός. Ο/Η διευθυντής/τρια από τον ηγετικό του ρόλο καλείται να τις διαχειριστεί προς όφελος της σχολικής μονάδας. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να κατέχει αυξημένες ηγετικές, συμβουλευτικές και διοικητικές δεξιότητες.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αθανασούλα-Ρέππα, Α., (2012). Συγκρούσεις-Ηγεσία και Αποτελεσματικότητα στα Σχολεία στο Σύγχρονα Θέματα Εκπαιδευτικής Πολιτικής (επιμέλεια Καρακατσάνη Δ., Παπαδιαμαντάκη Γ.), εκδόσεις Επίκεντρο, Αθήνα σ. 183-200.
Μπουραντάς, Δ., (2018), Επιτυχημένος ηγέτης και Μάνατζερ, πρακτικές, μέθοδοι, εργαλεία για εξαιρετικά αποτελέσματα μέσω ομάδας, εκδόσεις Ψυχογιός, Αθήνα
Everard, Κ. Morris, G. (1999), Αποτελεσματική εκπαιδευτική διοίκηση, ΕΑΠ, Πάτρα
Θεριανός, Κ. (2006), Αποτελεσματικά σχολεία και εκπαιδευτικοί, Εκδόσεις «τυπωθήτω Γ. Δαρδανός», Αθήνα.
Ιορδανίδης, Γ. (2014). Διαχείριση Συγκρούσεων στο Σχολείο. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη.
Καψάλης, Α. (2005), «Χαρακτηριστικά του καλού σχολείου», στο βιβλίο: Οργάνωση και Διοίκηση Σχολικών Μονάδων, Επιμέλεια Α. Καψάλης, Εκδόσεις Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, σ.σ. 3-30.
Νικολάου Χ.,Ο ρόλος του Διευθυντή/ντριας στη διαχείριση των συγκρούσεων στα σχολεία Α/θμιας Εκπαίδευσης, Μεταπτυχιακή Διπλωματική Ερεγασία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Παπαγεωργάκης, Παπαδάτου, Ε., Προκοπιάδου, Γ., Σαΐτης, Χ., (2016). Στάσεις και αντιλήψεις διευθυντών και εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με το φαινόμενο των συγκρούσεων στο εργασιακό περιβάλλον των σχολείων. Εισήγηση στην 8η Επιστημονική Διημερίδα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Ρόδος .
Προκοπιάδου Γ., (2009), Η βελτίωση της Διοικητικής Λειτουργίας του Σχολείου μέσα από τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών, Διδακτορική Διατριβή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκ/σης, Πανεπιστημίου, Αθηνών, Αθήνα.
Σαΐτη, Α. & Σαΐτης, Χ. (2012α), Ο διευθυντής στο σύγχρονο σχολείο. Θεωρία, Έρευνα και Μελέτη Περιπτώσεων, Αυτοέκδοση, Αθήνα.
Σαΐτη, Α., Ιορδανίδης, Γ. & Μπάκας, Θ. (2012), "Στάσεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για το φαινόμενο των συγκρούσεων στο εργασιακό περιβάλλον των σχολείων τους", στο συνέδριο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Ιωάννινα.
Σαΐτης, Χ.,(2014), Μύηση των εκπαιδευτικών στα μυστικά της σχολικής ηγεσίας, Αθήνα, Αυτοέκδοση
Σαΐτης, Χ., Αλεξόπουλος, Ν., & Παπαδάτου, Ε., (2019).Εισαγωγή στη Διοίκηση Μονάδων Προσχολικής και Σχολικής Εκπαίδευση, Θεωρία, έρευνα και Μελέτη Περιπτώσεων, Αθήνα.
Τέκος, Γ., & Ιορδανίδης, Γ. (2011). Διεύθυνση σχολικής μονάδας και διαχείριση συγκρούσεων από την οπτική γωνία των εκπαιδευτικών. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 51, 199-217.