Η δημογραφική και εκπαιδευτική κατάσταση της πόλης της Κατερίνης κατά την περίοδο 1968-1978: Το παράδειγμα των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Γουίδη
Abstract
This paper examines the changes that took place in the city of Katerini at the social and educational level during the late 1960s and 1970s. The period 1968-1978 was particularly important for Greece, as it was associated with political and social changes, such as the dictatorship of the Constitutionalists and the Metapolization, while at the local level there was also migration, both external and internal. On a demographic level, Katerini experienced an increase in its population, which is linked to the general post-war urbanisation of Greece. This growth has created new needs in the field of education, both public and private. The example of the Goidi private schools is typical of the educational development of the region. These schools responded to the need for quality education and functioned as an important educational center in the city. At the same time, they offered opportunities for access to more personalised learning, enhancing the educational potential of Katerini. In summary, this period for Katerini was characterised by demographic changes and educational development, with the Goidi private schools playing an important role in meeting the educational needs of the time. The purpose of the present study is to present the population and the physical movement of Katerini from the late 1960s until the end of the 1970s, while it will also present the educational movement of the Goidis private schools in terms of the student population, the functionality of the school, the teaching staff, the professions of the students' parents in order to highlight the economic-social position of the families, while finally reference will be made to the top students of the private school.
Article Details
- How to Cite
-
Καλλέργης Σ. Ι. (2025). Η δημογραφική και εκπαιδευτική κατάσταση της πόλης της Κατερίνης κατά την περίοδο 1968-1978: Το παράδειγμα των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Γουίδη. Texts in Education, (9). https://doi.org/10.12681/keimena-paideias.39051
- Issue
- No. 9 (2025)
- Section
- Articles
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
- Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
- Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
- Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας (See The Effect of Open Access).