The Corps of Greek Alkimos (SEA): Education, Organization, and Activities

Abstract
The Soma Ellinon Alkimon (Corps of Greek Alkimos) represents a paradigmatic case of a state-sponsored attempt to politically and ideologically educate youth during periods of authoritarian rule. This study explores the historical evolution of the institution—from its ideological origins and early forms in Smyrna, through its formal establishment in Piraeus, to its full development under the military junta of 1967–1974. Emphasis is placed on its military structure, the appropriation of classical Greek symbolism, and its educational model, which incorporated athletics, parades, and camps to instill discipline and nationalist sentiment. The analysis draws upon a wide range of primary sources, administrative documents, and organizational statutes, as well as selected secondary literature from the fields of modern historiography and educational policy. Through the critical assessment of the institution’s goals and limitations, the study highlights the interplay between political power, youth education, and social identity formation. Despite state efforts to control the ideological orientation of the younger generation, the SEA ultimately failed to establish lasting influence. It now stands as a historical testament to the inherent tension between authoritarian governance and educational autonomy, offering valuable insight into the sociopolitical use of pedagogy and its implications for democratic societies.
Article Details
- How to Cite
-
Γιαννακόπουλος Α. (2025). The Corps of Greek Alkimos (SEA): Education, Organization, and Activities. Texts in Education, (10), 39–51. https://doi.org/10.12681/keimena-paideias.41191
- Issue
- No. 10 (2025)
- Section
- Articles
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
- Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
- Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
- Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας (See The Effect of Open Access).