Η ελευθερία στην παιδαγωγική σκέψη του John Dewey


Publicado: Ιαν 2, 2024
Δημήτρης Αλεξάκης
Resumen

Στην παρούσα εργασία αναλύουμε την ντιουιανή κατανόηση της ελευθερίας στο δημοκρατικό σχολείο αναδεικνύοντας τόσο τα γόνιμα στοιχεία όσο και τα όρια της. Αρχικά εστιάζουμε στην κριτική του Dewey στον αφηρημένο χαρακτήρα της ελευθερίας της βούλησης που υιοθετούν οι παιδοκεντρικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Στη συνέχεια, επικεντρωνόμαστε στην προσπάθεια του Dewey να διαμορφώσει μια νέα κατανόηση της ελευθερίας, η οποία θα αναδεικνύει τον αντικειμενικό της χαρακτήρα συνδέοντάς την με τον πειραματικό αναστοχασμό και την ανάπτυξη του ατόμου, ενώ εξετάζουμε πως η προοδευτική αγωγή οφείλει να υιοθετήσει τη συγκεκριμένη αντίληψη περί ελευθερίας. Επίσης, επιμένουμε στη σύνδεση της ελευθερίας με τη δημοκρατική κοινότητα στην πολιτική και την παιδαγωγική σκέψη του Dewey, ώστε να αναδείξουμε αφενός την απόσταση του Dewey από τον ατομοκεντρικό φιλελευθερισμό και αφετέρου την αδυναμία του να συνδέσει τη δημοκρατική εκπαίδευση με την κατανόηση της ελευθερίας ως απελευθέρωση από τις καταπιεστικές κοινωνικές συνθήκες.

Article Details
  • Sección
  • Articles
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Anderson, Ch.W. (1990). Pragmatic Liberalism. Chicago: The University Chicago Press.
Biesta, G. (2019). Obstinate Education. Reconnecting School and Society. Boston: Brill Sense
Cremin, L.A. (1968). The Transformation of the School. New York: Alfred A. Knopf .
Campbell, J. (1995), Understanding John Dewey. Chicago: Open Court.
Dewey, J. (1888). The Ethics of Democracy. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: The Early Works, 1882-1898, τόμ. 1 (227-249). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1891). Outlines of a Critical Theory of Ethics. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: The Early Works, 1882-1898, τόμ. 3 (239-388). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1896). Interest in Relation to Training of the Will. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: The Early Works, 1882-1898, τόμ. 5 (111-150). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1897). My Pedagogical Creed. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: The Early Works, 1882-1898, τόμ. 5 (84-95). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1899). The School and Society. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: The Middle Works, 1899-1924, τόμ. 1 (1-109). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1903). Democracy in Education. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: The Middle Works, 1899-1924, τόμ. 3 (229-239). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1916). Democracy and Education. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: The Middle Works, 1899-1924, τόμ. 9. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1920). Reconstruction in Philosophy. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: The Middle Works, 1899-1924, τόμ. 12 (77-201). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1922). Human Nature and Conduct. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: The Middle Works, 1899-1924, τόμ. 14. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1927) The Public and its Problems. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: Later Works, 1925-1953, τόμ. 2. (235-372). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1928). Philosophies of Freedom. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: Later Works, 1925-1953, τόμ. 3. (92-114). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1929). Individualism, Old and New. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: Later Works, 1925-1953, . τόμ 5. (41-43). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1930). How much Freedom in New Schools?. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: Later Works, 1925-1953, τόμ. 5. (319-325). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1933). How we think. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: Later Works, 1925-1953, τόμ. 8. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1935a). Liberalism and Social Action. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: Later Works, 1925-1953, τόμ. 11. (1-65). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1935b). Liberty and Social Control. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: Later Works, 1925-1953, τόμ. 11. (360-363). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1936). The Dewey Schools: Statements. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: Later Works, 1925-1953, τόμ. 11. (193-201). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1937). Education and Social Change. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: Later Works, 1925-1953, τόμ. 11. (408-417). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1938). Experience and Education. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: Later Works, 1925-1953, τόμ. 13. (1-62). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1939). Freedom and Culture. Σε J.A. Boydston (επιμ.), John Dewey: Later Works, 1925-1953, τόμ. 13. (63-188). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
---. (1980). Εμπειρία και εκπαίδευση. Μετάφραση Λ. Πολενάκης. Αθήνα: Γλάρος.
---. (2016). Δημοκρατία και εκπαίδευση. Μετάφραση Φ. Τερζάκης. Αθήνα: Ηριδανός
---. (2019). Φιλελευθερισμός και κοινωνική δράση. Μετάφραση Μ. Τσεβρένη. Αθήνα: Πόλις
Good, J.A. (2006). A Search for Unity in Diversity. The “Permanent Hegelian Deposit” in the Philosophy of John Dewey. Oxford: Lexington Books.
Honneth, A. (2018). Η ιδέα του σοσιαλισμού. Μετάφραση Μ. Τοπάλη. Αθήνα: Πόλις.
Rugg, H. & Shumaker, An. (1969). The Child-centered School. New York: Arno Press & The New York Times.
Macpherson, C.B. (1990). Η ιστορική πορεία της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Μετάφραση Ελ. Κασίμη. Αθήνα: Γνώση.
Mayhew, K.C. & Edwards, An.C. (1965). The Dewey School. The Laboratory School of the University of Chicago 1896-1903. New York: Atheron Press.
Semel, S.F. & Sadovnik, A.R. (1999). “Schools of Tomorrow”, Schools for Today. What happened to Progressive Education. New York: Peter Lang.
Tanner, L. (1997). Dewey’s Laboratory School. Lessons for Today. New York: Teachers College Press.
Thayer, H.S. (1968). Meaning and Action. A critical history of Pragmatism. New York: The Bobbs-Merrill Company.
Waddington, D.I. (2010) “Uncovering Hegelian Connections: A New Look at Dewey’s Early Educational Ideas”, στο Education and Culture, 26 (1), 2010, σσ. 67-81.