ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ ΜΕΣΩ ΚΟΥΚΛΑΣ: ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
ενσυναίσθηση κουκλοθέατρο συγκρούσεις
Μάγδα Βίτσου (Magda Vitsou)
Περίληψη
Στην παρούσα εργασία θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα μιας εκπαιδευτικής εφαρμογής που υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2012-13 στο Νηπιαγωγείο Μικροθηβών Μαγνησίας από το Νοέμβριο του 2012 έως το Μάιο του 2013. Βασικός στόχος του προγράμματος ήταν η διαχείριση των διαφόρων συγκρούσεων που προκύπτουν στο χώρο του νηπιαγωγείου κατά τη διάρκεια της αλληλεπίδρασης των παιδιών με τη βοήθεια του κουκλοθέατρου. Τα μεθοδολογικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η συμμετοχική παρατήρηση, οι συνεντεύξεις των παιδιών πριν και μετά από κάθε κουκλοθεατρικό δρώμενο αλλά οι εικονικές αναπαραστάσεις των παιδιών μετά την εφαρμογή. Τα παιδιά στο τέλος της εφαρμογής του προγράμματος μέσα από την απόκτηση ταυτότητας και το δεσμό τους με τις κούκλες, αλλά και την εμπλοκή τους στις ιστορίες, μπόρεσαν να νιώσουν τα αισθήματα των άλλων, να σέβονται εκείνους που διαφέρουν, να υιοθετήσουν μια τρυφερή στάση, να είναι πιο υποστηρικτικοί και ευαίσθητοι σε σχέση με την αρχή της σχολικής χρονιάς. Προωθήθηκε η αύξηση της προ-κοινωνικής συμπεριφοράς, όπως το μοίρασμα, η βοήθεια, η φροντίδα και η έκφραση συμπαράστασης. Οι κούκλες λειτούργησαν και ως μέσο για να γνωρίσουν τα παιδιά τις τεχνικές του κουκλοθέατρου και γενικότερα να ενισχυθεί το ενδιαφέρον των παιδιών για το κουκλοθέατρο. Αποδείχτηκε, λοιπόν, ότι η δραματοποίηση ιστοριών με τη χρήση κουκλοθέατρου διαφοροποίησε τις συνηθισμένες δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο και πρόσφερε στα παιδιά, τα “πολιτισμικά εργαλεία” για να τα χρησιμοποιήσουν στον κόσμο της φαντασίας.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ackerman, T. (2005). The puppet as a metaphor. In M. Bernier & J. O’Hare (Eds.), Puppetry in Education and Therapy: Unlocking Doors to the Mind and Heart (5-11). Indiana: Author House.
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. NJ, Prentice-Hall
Brown, B. (2001) Combating Discrimination: Persona Dolls in Action. UK: Trentham Books, Stoke on Trent.
Brown, K.A. (2002). Effectiveness of puppetry in nutrition education lessons and kindergartener’s willingness to taste healthy foods. Dissertation, Kansas City, Misouri: Central Misouri State University.
Eisenberg, N. (2002). Empathy-related emotional responses, altruism and their socialization. In R. J. Davidson & A. Harrington, (Eds.), Visions of Concern for others: Western scientists and Tibetan Buddhists examine human nature (131-164). London: Oxford University Press.
Håkansson, J. (2003). Exploring the phenomenon of empathy. Doctoral dissertation. Stockholm: Stockholm University, Department of Psychology.
Hamre, I. (2004a). The learning process in the theater of paradox. A puppet … a wonderful wonder, 7-20.
Hamre, I. (2004b). Learning through animation theatre. Denmark: UNIMA.
Hoffman, M. L. (1975). Developmental synthesis of affect and cognition and its implications for altruistic motivation. Developmental Psychology, 11(5), 607-622.
Jurkowski, H. (2007). The theory of puppetry. Subotica: Međunarodni festival pozorišta za djecu.
Korosec, H. (2002). Non-verbal communication and puppets. In E. Majaron & L. Kroflin (Ed.), The Puppet-What a Miracle!, (69-76). Zagreb: The UNIMA, Puppets in Education Commission.
Lamm, C., Batson, C.D., Decety, J. (2007). The neural substrate of human empathy: effects of perspective-taking and cognitive appraisal. Cogn. Neurosci. 19, 42–58.
Lynch, E. W., Hanson, M., J. (Eds.), (2004). Developing Cross-Cultural Competence: A Guide for Working With Children and Their Families. Baltimore: Paul H. Brookes.
Majaron, E. (2004). The right of the child to the puppet. In: R. Lazić (Ed.), Propedeutics of puppetry. Beograd.
Majaron., E. (2002). Puppets in the child’s development. In E. Majaron & L. Kroflin (Eds.),The Puppet-What a Miracle!, (61-68). Zagreb: The UNIMA, Puppets in Education Commission.
Mertler, C. (2012). Action Research: Improving Schools and Empowering Educators. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
Robson, C. (2010). Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου. Ένα Μέσον για Κοινωνικούς Επιστήμονες και Επαγγελματίες (μτφρ. Β. Νταλάκου & Κ. Βασιλικού). Αθήνα: Gutenberg.
Vygotsky, L.S., (1994). «Ο ρόλος του παιχνιδιού στην ανάπτυξη», στο Σ. Βοσνιάδου (Επιμ.), Κείμενα εξελικτικής ψυχολογίας, τ.Β’: Σκέψη. Αθήνα: Gutenberg.
Zuljevic, V. (2005). Puppets—A great addition to everyday teaching. Thinking Classroom, 6(1), 37–44
Κοντογιάννη, Α. (2000). Η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση, Αθήνα: Ελληνικά γράμματα.
Κουτσελίνη-Ιωαννίδου, Μ. (2010). Η Έρευνα Δράσης ως Εκπαιδευτική Διαδικασία Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών και Εκπαιδευομένων. Action Researcher in Education, 2, 4-9. Ανακτήθηκε από
Σπανακά, Α. (2008). Μακροχρόνια Έρευνα Δράσης: ένα Μεθοδολογικό Πλαίσιο με την αξιοποίηση των ΤΠΕ. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational
Technology, 4(1), 2008/Section 1.
Τσιάρας, Α., (2009). Η συμβολή του θεατρικού παιχνιδιού στην ψυχοπνευματική ανάπτυξη του παιδιού. Επιστημονική Επιθεώρηση Τεχνών του Θεάματος, 1. Ναύπλιο: Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών.