Η ΑΠΩΛΕΙΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
ανάπτυξη δεξιοτήτων διαχείριση συναισθημάτων απώλεια
Αικατερίνη Κοκοζίδου (Aikaterini Kokozidou)
Ευθυμία Γώτη
Περίληψη
Η σημερινή εποχή χαρακτηρίζεται από διάφορες μορφές απώλειας. Το σχολείο οφείλει να παράσχει στήριξη, ενημέρωση και βοήθεια στη διαχείρισή τους και να αναλάβει δράσεις προς όφελος των μαθητών που τις βιώνουν. Σκοπός της εργασίας είναι η παρουσίαση της εκπαιδευτικής παρέμβασης, η οποία πραγματοποιήθηκε σε νηπιαγωγείο του νομού Ημαθίας (12 νήπια), τη σχολική χρονιά 2011-12, όπου η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών βίωνε κάποια μορφή απώλειας. Οι στόχοι που τέθηκαν κατά το σχεδιασμό της παρέμβασης ήταν: η αναγνώριση, επεξεργασία και διαχείριση συναισθημάτων, η διερεύνηση της έννοιας της απώλειας και των επιπτώσεών της, η αναζήτηση των τρόπων στήριξης σε όσους την υφίστανται, η απενοχοποίηση, η ανθεκτικότητα και η προσαρμογή σε αντίξοες συνθήκες, η απόκτηση αισιόδοξης στάσης για τη ζωή.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Atkinson, L.T. (1980). Teacher intervention with elementary school children in death-related situations. Death Education, 4:2, 149-163.
Βacque, M. (2007). Πένθος και υγεία, άλλοτε και σήμερα. Αθήνα: Θυμάρι
Baum, H. (2007). Η γιαγιά πήγε στον ουρανό; Αθήνα: Θυμάρι.
Engel, G. L. (1977). The Need for a New Medical Model: A Challenge for Biomedicine. Science, 196: 129-136.
Geldard, K. & Geldard, D. (2011). Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στα Παιδιά. Αθήνα: Πεδίο.
Hare, J. & Cunningham, B. (1988). Effects of a child Bereavement training program for teachers. Death Studies, 12:4, 345-353.
Hare, J. & Skinner, D. (1988). A child bereavement training program for parents. Early Child Development and Care, 36:1, 31-48.
Leshan, E. (1998). Μαθαίνοντας να λέμε αντίο στο γονιό που χάνεται. Αθήνα: Θυμάρι.
Leviton, D. (1977). The scope of death education. Death Education, 1:1, 41-56.
Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2009). Η συμβουλευτική ψυχολογία στην εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά γράμματα.
McCown, E. D. & Davies, B. (1995). Patterns of grief in young children following the death of a sibling. Death Studies, 19:1, 41-53.
Moller, D. W. (1990). On Dying without Dignity: Τhe Human Impact of Technological Dying. Amityville, NY: Baywood.
Monroe, B. (2005). Παιδιά που πενθούν: Γιατί, πότε και πώς τους παρέχουμε στήριξη. Στο Μ. Νίλσεν (επιμέλεια), Απώλειες στη ζωή του παιδιού (pp. 117-131). Αθήνα: Μέριμνα.
Μπίμπου-Νάκου, Ι. & Στογιαννίδου, Α. (2005). Πλαίσια συνεργασίας ψυχολόγων και εκπαιδευτικών για την οικογένεια και το σχολείο. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Neimeyer, R. (2006). Να αγαπάς και να χάνεις. Αθήνα: Θυμάρι.
Νίλσεν, Δ. & Παπάζογλου, Ε. & Ράλλη, Ε. & Χατζηχρήστου, Χ. (2006).Στηρίζοντας παιδιά που θρηνούν και συζητώντας μαζί τους για το θάνατο. Στο Μ. Νίλσεν & Δ. Παπαδάτου (επιμέλεια), Όταν η αρρώστια και ο θάνατος αγγίζουν τη σχολική ζωή (pp. 89-105). Αθήνα: με τη χορηγία του ιδρύματος Μποδοσάκη.
Παπαδάτου, Δ. (2005). Απώλειες στη ζωή του παιδιού. Στο Μ. Νίλσεν (επιμέλεια), Απώλειες στη ζωή του παιδιού (pp. 13-23). Αθήνα: Μέριμνα.
Scott-heyes, G. & Peacock, V. (1997). Growing through loss: A group for bereaved children. Child Care in Practice, 4:1, 33-41.
Stevenson, R. (2006). Ο ρόλος του σχολείου στην υποστήριξη των Παιδιών που έρχονται αντιμέτωπα με το πένθος και το θρήνο. Στο Μ. Νίλσεν & Δ.
Παπαδάτου (επιμέλεια), Όταν η αρρώστια και ο θάνατος αγγίζουν τη σχολική ζωή (pp. 119-139). Αθήνα: με τη χορηγία του ιδρύματος Μποδοσάκη.
Worden, W. (1996). Children and Grief. When a parent dies. NY: Guillford Press.
Χατζηχρήστου, Χ. (2008α). Πρόγραμμα προαγωγής της ψυχικής υγείας και της μάθησης. Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο, (Στήριξη των παιδιών σε καταστάσεις κρίσεων). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Χατζηχρήστου, Χ. (2008β). Πρόγραμμα προαγωγής της ψυχικής υγείας και της μάθησης. Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο, (Αντιμετώπιση αγχογόνων καταστάσεων). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Χατζηχρήστου, Χ. (2008γ). Πρόγραμμα προαγωγής της ψυχικής υγείας και της μάθησης. Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο, (Δεξιότητες επικοινωνίας). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Χατζηχρήστου, Χ. (2008δ). Πρόγραμμα προαγωγής της ψυχικής υγείας και της μάθησης. Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο, (Διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Διδακτικό υλικό
Ηλιόπουλος, Β.(2011). Εφτά κουτσούνες αδελφές. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 80, 12-20.
Θησαυροί της Αρχαίας Μακεδονίας (1979). Κ. Νίνου (επιμέλεια), Υπουργείο Πολιτισμού και Επιστημών, Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Αναστηλώσεως. Αθήνα: Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων.
Λουκοπούλου, Λ & Χατζόπουλος, Μ. (1980). Φίλιππος, Βασιλεύς Μακεδόνων. Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών.
Χατζηνικολάου, Σ. (2007). Αντίο Φρέντι. Θεσσαλονίκη: Copy City.
Χατζηνικολάου, Σ. (2007). Εκπαιδευτικό υλικό, πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ, ΥΠΕΠΘ και ΕΘΝΙΚΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΝΕΟΤΗΤΑΣ.
Χατζηχρήστου, Χ. (2008). Τετράδιο δραστηριοτήτων για μαθητές Προσχολικής και Πρώτης Σχολικής Ηλικίας. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Υλικό για γονείς: Στηρίζοντας το παιδί που θρηνεί το θάνατο αγαπημένου του προσώπου (2009), ενημερωτικό φυλλάδιο. Αθήνα: Μέριμνα.