Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΙΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ (CITIZENSHIP) ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΕ ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
παιδική λογοτεχνία περιβαλλοντική εκπαίδευση πολιτειότητα
Χρύσα Κουράκη
Βαρβάρα Βορύλλα
Περίληψη
Στην παρούσα εισήγηση διερευνάται αρχικά η έννοια της ιδιότητας του πολίτη ή αλλιώς πολιτειότητας (citizenship) και η συμβολή των Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στη διαμόρφωσή της. Στη συνέχεια εξετάζεται ο ρόλος των κειμένων παιδικής λογοτεχνίας με αντικείμενο το περιβάλλον και την οικολογία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διάφορα στάδια ενός προγράμματος Π.Ε σε σχέση με την πολιτειότητα. Τέλος, επιχειρείται μια αναλυτική παρουσίαση των χαρακτηριστικών της πολιτειότητας όπως υιοθετούνται και προβάλλονται από τα συγκεκριμένα κείμενα, και προτείνονται δράσεις και δραστηριότητες για αξιοποίησή τους στην τάξη.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Κατσίκη-Γκίβαλου Α. (2011). Λογοτεχνία και Εκπαίδευση: Από τα στενά όρια μιας διδασκαλίας στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας. Στο Επιμορφωτικό υλικό για εκπαιδευτικούς, το οποίο δημιουργήθηκε στο πλαίσιο των Πράξεων: Καινοτόμες δράσεις ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας των μαθητών.
Παντίδης, Σ., & Πασιάς, Γ. (2003). Ευρωπαϊκή Διάσταση στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Παπαδόπουλος Σίμος (2010). Παιδαγωγική του Θεάτρου. Αθήνα.
Πασιάς, Γ. (2006). Ευρωπαϊκή Ένωση και Εκπαίδευση. (Α΄ τόμος). Αθήνα: Gutenberg.
Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου Λ. (2013). Οικολογία και Παιδική/Νεανική Λογοτεχνία. Ανακτήθηκε 18/2/2015 από το http://lotypetrovits.blogspot.gr/2013/06/blog-post_5.html.
Παπαδάτος Γ. (1995). Η οικολογία στην ελληνική παιδική λογοτεχνία. Στο A. Κατσίκη – Γκίβαλου, (επιμ.), Παιδική Λογοτεχνία Θεωρία και Πράξη, α’ τόμος (σσ. 103-118). Αθήνα: Καστανιώτης.
Παπαδάτος Γ. (χ.η.). Παιδικό λογοτεχνικό βιβλίο και περιβαλλοντικά προβλήματα. Στην Ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Αιγαίου-ΤΕΠΑΕΣ. Ανακτήθηκε 18 Φεβρουαρίου 2015 από το http://www.rhodes.aegean.gr/tepaes/anamorfosi/draseis/tom-c/Papadatos.pdf
Σιορίκης, Χ. (2013). Απ’ τα λόγια στα δέντρα: Δραστηριότητες για τη Φιλαναγνωσία και την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Δημοτικό). Στο Πάτσιου, Β. & Καλογήρου Τ. (επιμ.), Η Δύναμη της Λογοτεχνίας- Διδακτικές Προσεγγίσεις –Αξιοποίηση Διδακτικού Υλικού (Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο) (Σελ. 85-104). Αθήνα: Gutenberg.
ΣΥΝΘΗΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ (1992). Ανακτήθηκε 1 Οκτωρίου 2013 από europa.eu: http://eur-lex.europa.eu/el/treaties/dat/11992M/htm/11992M.html#0001000001
ΥΠ.Ε.Π.Θ. (2002). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών – Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, τομ. Α’, Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
ΥΠ.Ε.Π.Θ. – Σ.Ε.Π.Ε.Δ (2006). Εγκύκλιος: Το Πλαίσιο Αναφοράς της Εκπαίδευσης για την Αειφορία και οι Σχολικές Δραστηριότητες Περιβαλλοντικής Αγωγής & Αγωγής Υγείας – Θεματικό Ετος, Αρ. Πρωτ. 106553/Γ7 / 13.10.2006.
Χριστοδουλίδου Λ. (2008). Οικολογική συνείδηση, συμφιλίωση και αρμονία του ανθρώπου με τη Φύση μέσα από την ενότητα Εμείς και η Φύση του Ανθολογίου λογοτεχνικών κειμένων, Με λογισμό και μ’ όνειρο της Ε’ και ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού σχολείου. Κείμενα, τχ. 8 ISSN: 1790-1782. Ανακτήθηκε 25 Σεπτεμβρίου 2013 από http://keimena.ece.uth.gr/main/index.php?option=com_content&view=article&id=120:p3t8&catid=52:tefxos8&Itemid=60
Brown, K. J., & Fairbrass, S. (2009). The citizenship teacher’s handbook. London; New York: Continuum. Collins English Dictionary - Complete & Unabridged 10th Edition. Ανακτήθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 2015, από Dictionary.com, website: http://dictionary.reference.com/browse/idiot
Drake, R. F. (2001). The Principles of Social Policy. Hampshire: Palgrave.
Huddleston, T., & Kerr, D. (2006). Making sense of citizenship. A continuing professional development handbook. London: Hoddler Education.
Jobe R. & Hart, P. (2010). Η λογοτεχνία στα σχολεία σήμερα. Διαδρομές στο χώρο της Λογοτεχνίας για παιδιά και νέους τ.99, 52-54. Ανακτήθηκε 22 Σεπτεμβρίου από http://issuu.com/darkoudeas/docs/t.99_internet
Oxfam. (2006). Education for Global Citizenship: A guide for schools. Ανακτήθηκε 10 Σεπτεμβρίου, 2013, από www.oxfam.org.uk: http://www.oxfam.org.uk/~/media/Files/Education/Global%20Citizenship/education_for_global_citizenship_a_guide_for_schools.ashx
Philips G. L. (2010). Young Children’s Active Citizenship: Storytelling, Stories and Social Action (Phd.). Centre for Learning Innovation Faculty of Education Queensland University of Technolοgy. Ανακτήθηκε 24 Φεβρουαρίου 2015 από http://eprints.qut.edu.au/38881/1/Louise_Phillips_Thesis.pdf
Popenici S. (2005). Teaching Responsible Citizenship Through Imaginative Narrative Mythological Structures. Teaching Education 1(March), 33-40. Ανακτήθηκε 23 Φεβρουαρίου 2015 από http://www.researchgate.net/publication/249004788_Teaching_responsible_citizenship_through_imaginative_narrative_mythological_structures
Scherens, J. (2009). Informal Learning of Active Citizenship at School. Springer.
Singleton R. L.(1997). C is for Citizenship: Children’s Literature and Civic Understanding. Social Science Education Consortium Boulder, Colorado. Ανακτήθηκε 22 Σεπτεμβρίου 2013 από http://www.educationworld.com/a_curr/curr082.shtml
UNESCO (2010). Teaching and Learning for a Sustainable Future. Ανακτήθηκε 29 Σεπτεμβρίου 2013 από http://www.unesco.org/education/tlsf/mods/theme_b/mod07.html?panel=2#top
U.S. Department of Education (2005). Helping your child become a responsible citizen. Washington, D.C.: U.S. Department of Education, Office of Communications and Outreach. Ανακτήθηκε 23 Σεπτεμβρίου 2013 από http://www2.ed.gov/parents/academic/help/citizen/citizen.pdf