ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ/ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ, ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ, ΒΙΟΛΟΓΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
σχολικά προγράμματα πρόληψης προγράμματα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων προγράμματα κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης προγράμματα ‘Εκπαίδευσης Χαρακτήρα’
Νάντια Κουρμούση (Nandia Kourmousi)
Περίληψη
Η ψυχική υγεία αποτελεί απαραίτητη προτεραιότητα για την υγιή ανάπτυξη των κοινωνιών, ενώ η προαγωγή της στο χώρο του σχολείου μπορεί να υποστηριχθεί με την υλοποίηση παρεμβατικών προγραμμάτων. Τα προγράμματα προαγωγής ψυχικής υγείας περιλαμβάνουν διάφορες κατηγορίες: α) τα Προγράμματα Πρόληψης τα οποία άρχισαν να εφαρμόζονται κυρίως από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα, β) τα Προγράμματα Ανάπτυξης Δεξιοτήτων που αναπτύχθηκαν στο τέλος της δεκαετίας του ’70, γ) τα προγράμματα Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης που κυριάρχησαν μετά το 1990 και δ) -κατά ορισμένους ερευνητές- τα προγράμματα Αγωγής για τη Διαμόρφωση του χαρακτήρα που υποστηρίχθηκαν από επίσημους φορείς από το 2000 και μετά. Ο διαχωρισμός τους σχετίζεται άμεσα με τη μορφή διδασκαλίας που υιοθετούσαν, αλλά και την εποχή που δημιουργήθηκαν και τους στόχους των εκάστοτε εκπαιδευτικών συστημάτων. Αντικατοπτρίζουν όμως και το κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο της εποχής τους, αφού κάθε είδος είναι βαθιά επηρεασμένο από τις επικρατούσες θεωρίες μάθησης και ανάπτυξης της προσωπικότητας.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. NJ, Prentice Hall.
Beelman A. & Losel F. (2006). “Child Social Skills Training in Developmental Crime Prevention: Effects on Antisocial Behavior and Social Competence”. In R. Diekstra (Ed), Review of Meta-analytic
Reviews: Efectiveness of School-Based Social and Emotional Education Programmes Worldwide, 2008.
Botvin, G., Eng A. & Williams L. (1980). Preventing the onset of cigarette smoking through Life Skills Training. Preventive Medicine, 11:199-211.
Deffenbacher, Oetting, Huff, Cornell, & Dallager (1996). Evaluation of two cognitive-behavioral approaches to general anger reduction. Cognitive Therapy and Research, 20: 551-573.
Devaney E., O’ Brien M., Resnik H., Keister S., Weissberg R. (2006). Sustainable Schoolwide Social and Emotional Learning (SEL). Chicago IL, CASEL.
Diekstra, R. (2008). Effectiveness of school-based social and emotional education programmes worldwide. In Social and emotional education: An international analysis (pp. 255-312). Santender, Spain: Fundación Marcelino Botin.
Durlak J., and Wells A. (1997). Primary Prevention Mental Health Programs for Children and Adolescents: A Meta-Analytic Review. American Journal of Community Psychology, Vol. 25, No. 2.
Elias, MJ, Gara, MA, Schuyler, TF, Branden-Muller, LR and Sayette, MA (1991). The Promotion of social Competence: Longitudinal Study of a Preventive School-Based Program. American Journal of
Orthopsychiatry, 61: 409–417.
Englander-Golden, P., Jackson J., Crane K., Schwarzkopf A. et al. (1989). Skills and self-esteem in prevention of destructive behaviors. Adolescence, 24:481-502.
Gansle A. (2005). “The Effectiveness of School-Based Anger Interventions and Programs: a Meta-Analysis”. In R. Diekstra (Ed), Review of Meta-analytic Reviews: Efectiveness of School-Based Social
and Emotional Education Programmes Worldwide, 2008.
Goodman J., (2001). Moral Education in Early Childhood: The Limits of Constructivism. Early Education and Development. Vol. 11, No 1.
Greenberg, M. T., Domitrovich, C. E., & Bumbarger, B. (2001). The prevention of mental disorders in school-aged children: Current state of the field. Prevention & Treatment, 4, Article 1. Διαθέσιμο στο
Greenberg, M. T, Weissberg, R. P., O'Brien, M. U., Zins, J. E., Fredericks, L., Resnik, H., et al. (2003). Enhancing School-Based Prevention and Youth Development Through Coordinated Social, Emotional, and Academic Learning. American Psychologist, 58: 466–474.
Haney P., & Durlak, J. A. (1998). Changing self-esteem in children and adolescents: A meta-analytic review. Journal of Clinical Child Psychology, 27: 423–433.
Hawkins, J. D., Kosterman, R., Catalano, R. F., Hill, K. G., & Abbott, R. D. (2008). Effects of social development intervention in childhood fifteen years later. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 162: 1133-1141.
Hawkins D., Smith B, Catalano R., (2004). Social Development and Social and Emotional Learning. In Zins, J.E. et al (Ed) Building Academic Success on Social and Emotional Learning: What does the
research say?. N.Y., Teacher’s College Press.
Kohn A., (1997). How not to teach values: A critical look at character education. PHI DELTA KAPPAN.
Κουρμούση Ν. (2013). Προγράμματα Προαγωγής Ψυχικής Υγείας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι πράγματι αποτελεσματικά; Ποια είναι κατάλληλα για το Ελληνικό Σχολείο; Αθήνα, Εκδόσεις Σοκόλη-Κουλεδάκη.
Kusche, C., Greenberg, M. (1994). PATHS: Promoting Alternative Thinking Strategies. South Deerfield, MA, Channing Bete Company Inc.
Levin K.A., Torsheim T., Vollebergh W., Richter M., Davies C., Schnohr C. et al. (2010). National Income and Income Inequality, Family Affluence and Life Satisfaction Among 13 year Old Boys and Girls: A Multilevel Study in 35 Countries. Soc. Indic. Res., 104: 179–194.
Merrell, K., Gueldner, B., (2010). Social and Emotional Learning in the Classroom. London, The Guilford Press.
Merry S., McDowell H. Hetrick S., Bir J., Muller N. (2004).Psychological and/or educational interventions for the prevention of depression in children and adolescents. Cochraine Library.
DOI: 10.1002/14651858.CD003380.pub2.
Payton, J., Weissberg, R.P., Durlak, J.A., Dymnicki, A.B., Taylor, R.D., Schellinger, K.B., & Pachan, M. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews. Chicago, IL: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
Reynolds A., Temple J., Suh-Ruu Ou, Robertson D., Mersky J., Topitzes J. & Niles M. (2007). Effects of a School-Based, Early Childhood Intervention on Adult Health and Well-being: A 19-Year Followup of Low-Income Families. Arch Pediatr Adolesc Med., 161:730-739.
Riggs R., Greenberg M., Kusche C., et al. 2006. The mediational role of neurocognition in the behavioral outcomes of a social-emotional prevention program in elementary school students: effects of
the PATHS Curriculum. Prev. Sci., 7: 91–102.
Schaps, E., Battistich, V., & Solomon, D. (1997). School as a caring community: A key to character education. In A. Molnar (Ed.), Ninety-sixth yearbook of the National Society for the Study of Education
(pp. 127–139). Chicago: University of Chicago Press.
Shonkoff J., (2011). Protecting Brains, Not Simply Stimulating Minds. SCIENCE, Vol. 333. Weissberg R., Kumpfer K., Seligman M.(2003). Prevention That Works for Children and Youth. American Psychologist, 58: 425–432.
World Health Organization (1993). Life Skills Education for Children and Adolescents in Schools. MNH/PSF/93.7 A Rev.2
World Health Organization Atlas (2005). Child and adolescent mental health resources: global concerns, implications for the future. Available at: http://www.who.int/mental_health/resources/Child_ado_atlas.pdf
World Health Organization (2005): Promoting mental health: concepts, emerging evidence, practice: report of the World Health Organization. Department of Mental Health and Substance Abuse in collaboration with the Victorian Health Promotion Foundation and the University of Melbourne.
Zins, J.E., Weissberg, R.P., Wang, M.C., & Walberg, H.J. (2004). Building Academic Success on Social and Emotional Learning: What does the research say?. N.Y., Teacher’s College Press.