ΑΠΟΨΕΙΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
ανάπτυξη παιδιών προσχολικής ηλικίας συμβολή εικαστικών τεχνών
Αλεξάνδρα Μαραβέλη (Alexandra Maraveli)
Ευαγγελία Σβίρου (Evaggelia Svirou)
Βασιλική Πλιόγκου (Vasiliki Pliogkou)
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η αναζήτηση των απόψεων νηπιαγωγών για τη συμβολή των εικαστικών τεχνών στην ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Διερευνάται, δηλαδή, κατά πόσο η συμμετοχή του νηπίου σε δημιουργικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες συμβάλλει στην ανάπτυξή του σε όλους τους τομείς, όπως ο ψυχοκινητικός, ο νοητικός, ο γλωσσικός, ο αισθητικός κ.ά. Η επεξεργασία και ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων διεξήχθη μέσω του προγράμματος SPSS (Superior Performance Software System 19), με εργαλείο συλλογής δεδομένων ερωτηματολόγια με ερωτήσεις τύπου κλίμακας Likert, σε δείγμα 80 νηπιαγωγών δημόσιων και ιδιωτικών νηπιαγωγείων της Θεσσαλονίκης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τους μήνες Φεβρουάριο - Μάρτιο του 2013, ενώ οι συμμετέχοντες/ουσες επιλέχθηκαν με τη μέθοδο της απλής τυχαίας δειγματοληψίας. Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαίωσαν την ερευνητική υπόθεση που υποστήριζε ότι οι εικαστικές τέχνες επιδρούν θετικά στην ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων, σύμφωνα με τις προσωπικές απόψεις – ιδέες, εκτιμήσεις και εμπειρίες των εκπαιδευτικών.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ασπράκη, Γ.Ε.(2004). Επαγγελματική ηθική και δεοντολογία στην κοινωνική ανθρωπολογία. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 115, 157-180.
Βάος, Α. (2000). Εικαστική Αγωγή στην ελληνική εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Blackburn R. M., Browne J., Brooks B. & Jarman J.(2002). Explaining gender segregation. British Journal of Sociology, 53 (4).
Cohen, L., Manion, L. & Morrisson, K.(2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Daucher, H. & Seitz, R.(2003). Διδακτική των εικαστικών τεχνών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π. & Μπασαγιάννη, Ε.(2006). Οδηγός Νηπιαγωγού. Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί, Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (ΟΕΔΒ).
Κακανά, Δ. & Σιμούλη Γ. (2008). Η προσχολική εκπαίδευση στον 21 αιώνα. Αθήνα: Επίκεντρο.
Κόφφας, Α. (1993). Δραστηριότητες αισθητικής αγωγής στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Β΄ Έκδοση.
Λαμπίρη, Ι., Δημάκη, Θ. & Παπαχρίστου Κ.(1995). Κοινωνικές έρευνες με στατιστικές μεθόδους. Αθήνα – Κομοτηνή: Αντ. Ν. Σακκουλά.
Ντολιοπούλου, Ε. (2002). Σύγχρονες τάσεις της προσχολικής αγωγής. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Javeau, C. (2000). Η έρευνα με ερωτηματολόγιο - Το εγχειρίδιο του καλού ερευνητή. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Παπαδοπούλου, Μ.(2004). Το πρόγραμμα της Έλλης Τρίμη για παιδιά Προσχολικής και Σχολικής ηλικίας. Αθήνα: Αδελφοί Κυριακίδη.
Πλιόγκου, Β.(2010). Από το μηχανισμό των Αντικυθήρων…στο Μιρό και το έργο του: εκπαιδευτικά προγράμματα Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ. Εικαστική Παιδεία: Περιοδική Έκδοση της Ένωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων Μέσης Εκπαίδευσης, Νο 26, σ. 184-189.
Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.
Ρόμπινσον, Κ.(1999). Οι τέχνες στα σχολεία. Αθήνα: Καστανιώτης-Αισθητική Αγωγή.
Σαχίνη - Καρδάση, Α.(2007). Μεθοδολογία έρευνας, εφαρμογές στο χώρο της Υγείας. Αθήνα: Βήτα.
Σίλλερ, Π. & Ροσσάνο Τ.(1993). Δημιουργική απασχόληση στο Νηπιαγωγείο και στον Παιδικό Σταθμό (μτφρ. Δέσποινα Πρίνια). Αθήνα: Πατάκη.
ΥΠΕΠΘ-ΠΙ (2010). Πρόγραμμα Σπουδών Εικαστικών Τεχνών Κύπρος: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων.
ΥΠΕΠΘ - ΠΙ, (1998). Ενιαίο πλαίσιο προγράμματος σπουδών αισθητικής αγωγής. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.