ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΙΟΥ ΤΟΞΟΥ: EΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΣΕ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
ενδοσχολική βία παρεμβατικό πρόγραμμα διαχείριση συναισθημάτων διαμόρφωση ομάδων συνεργασία
Διονύσιος Μεσσάρης (Dionysios Messaris)
Μαρκέλλα Παραμυθιώτου (Markella Paramythiotou)
Αγγελική Θάνου (Aggeliki Thanou)
Μίλτος Σακελλαρίου (Miltos Sakellariou)
Ευγενία Φοράδη (Eugenia Foradi)
Ρόζα Φρέρη (Roza Freri)
Βασιλική Παπατσίμπα (Vasiliki Papatsimpa)
Νατάσσα Πάντζιου (Natassa Pantziou)
Περίληψη
Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός ανάμεσα στους μαθητές κυρίως των ηλικιών 8-15 έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους και στην Ελλάδα, μιας και οι συνθήκες ζωής (κοινωνικές-οικονομικές), όπως σε όλες τις σύγχρονες κοινωνίες, έχουν αλλάξει τις παραδοσιακές αξίες και τους θεσμούς. Ο εκφοβισμός αποτελεί κοινωνικό φαινόμενο που αφορά ολόκληρη την ομάδα στην οποία εκδηλώνεται και έχει σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην σχολική επίδοση, όσο και στην ψυχική υγεία όσων εμπλέκονται. Ο ρόλος του Σχολείου είναι καθοριστικός και κύριο μέλημά του, εκτός από τη μετάδοση γνώσεων, είναι η ομαλή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών και αποτελεί ένα σημαντικό φυσικό περιβάλλον για τα παιδιά, δημιουργώντας το πλαίσιο πρόληψης κι αντιμετώπισης τέτοιου είδους προβλημάτων έγκαιρα και αποτελεσματικά (Tσιάντης, Ι. 2010). Στη σχολική χρονιά που πέρασε βρεθήκαμε αντιμέτωποι με το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού σε Νηπιαγωγείο της Σύρου, γεγονός που αποδεικνύει ότι το φαινόμενο αυτό αφορά τελικά, όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένο ότι δεν υπήρχε κάτι ανάλογο στη βιβλιογραφία, γεννήθηκε η ανάγκη να σχεδιαστεί εξ ολοκλήρου ένα παρεμβατικό πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ανάγκες της προσχολικής ηλικίας και στις ανάγκες της συγκεκριμένης τάξης, να εφαρμοστεί και να αξιολογηθεί τόσο κατά τη διάρκεια υλοποίησής του, όσο και ως προς τα αποτελέσματά του.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Βασιλική Παπατσίμπα (Vasiliki Papatsimpa)
Νηπιαγωγός
Αναφορές
Aldridge M. & Wood J. (1998). Interviewing Children: A Guide for Child Care and Forensic Practitioners, N.Y: Wiley.
Barrett, P. Webser-Lowry, H. & Turner, C. (2000). Friends for children workbook. Australian Academic Press.
Barrett, P.M. & Ollendick, T.H. (2004). Handbook of Interventions that Work With Children and Adolescents: From Prevention to Treatment. London: Vivian Ward Psychology Publishing.
Barrett, P.M., Lock, S., & Farrell, L. (2005). Developmental differences in universal preventive intervention for child anxiety. Clinical Child Psychology and Psychiatry,10(4), 539-555.
Cole, M. & Cole, S.R. (2002). H ανάπτυξη των παιδιών: Γνωστική και Ψυχοκοινωνική Ανάπτυξη κατά τη Νηπιακή και Μέση Παιδική Ηλικία. (Z. Mπαμλέκου, Επιμ., Μ. Σόλμαν, Μετ.). Β' Τόμος. Αθήνα: Τυπωθήτω Γιώργος Δαρδανός.
Θάνου, Α. (2009). Το ψάρι που προσπαθεί: ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα συναισθηματικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής αγωγής. Αθήνα: Πατάκης.
ΥΠΕΠΘ (2000). Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Επιθετικότητα στο Σχολείο.
Kendall, P. C. (1992). The Coping Cat workbook. Ardmore, PA: Workbook Publishing.
Kendall, P. C. (2000). Cognitive-behavioral therapy for anxious children therapist manual, 2ndedition. Ardmore, PA: Workbook Publishing.
Olweus, D. (1996). Bully/ Victim Problems in School. Prospects.
Παραμυθιώτου, Μ. (2011). Διοίκηση- ηγεσία στο Νηπιαγωγείο. Η συμβολή της Προϊσταμένης στην εφαρμογή του Αναλυτικού Προγράμματος, Σύρος: Today/ media group.
Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (2011).
Seligman, M. (1990). Learned Helplessness. New York: Pocket Books.
Seligman, M. (1995). The Optimistic Child. Harper Perennial: New York.
Stallard, P. (2002). Think Good-Feel Good. Chichester UK: John Wiley.
Τσιάντης, Ι. (επιμ.) (2010) Δραστηριότητες στην τάξη για την πρόληψη του εκφοβισμού και της βίας μεταξύ των μαθητών. Εγχειρίδιο εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.
Zafiropoulou, M. & Thanou, A. (2007). Laying the foundations of well being: A creative psycho-educational program for young children. Psychological Reports, 100, 136-146.
Χαμόγελο του Παιδιού (2013). Διαδραστικό εργαλείο για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Αθήνα.