ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΔΥΣΑΡΕΣΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ (ΦΟΒΟΣ, ΘΥΜΟΣ, ΛΥΠΗ) ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
ρύθμιση συναισθημάτων δυσάρεστα συναισθήματα κοινωνική επάρκεια κοινωνικοσυναισθηματική μάθηση
Ειρήνη Παπαδημητρίου (Irini Papadimitriou)
Περίληψη
Βασικός στόχος της συγκεκριμένης μελέτης, η οποία αποτελεί έρευνα- δράσης, ήταν η αξιολόγηση της επίδρασης ενός προγράμματος κοινωνικοσυναισθηματικής μάθησης (Βήματα για τη Ζωή) στην ενίσχυση της ικανότητας ρύθμισης των δυσάρεστων συναισθημάτων (φόβος, θυμός, λύπη) και της κοινωνικής επάρκειας των μαθητών ενός τμήματος νηπιαγωγείου. Η ποιοτική ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε πως μετά την εφαρμογή του προγράμματος υπήρξε σημαντική βελτίωση στα παιδιά του τμήματος παρέμβασης ως προς την αναγνώριση των δυσάρεστων συναισθημάτων (φόβος, θυμός, λύπη), τόσο στους άλλους όσο και στον εαυτό τους και ως προς την επιλογή δημιουργικών στρατηγικών αντιμετώπισης συναισθηματικών προβλημάτων ως προς τον εαυτό τους. Επιπρόσθετα, τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως τα παιδιά του τμήματος παρέμβασης βελτίωσαν τις δεξιότητες κοινωνικής επάρκειας μετά την εφαρμογή του προγράμματος.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Creswell, J. (2011). Εκπαιδευτική έρευνα. Αθήνα: Έλλην.
Δαφέρμου Χ., Κουλούρη Π. & Μπασαγιάννη Ε. (2007). Οδηγός Νηπιαγωγού, ΟΕΔΒ (Έκδοση Β΄).
Κατσαρού, Ε. & Τσάφος, Β. (2003). Από την έρευνα στη διδασκαλία: Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης. Αθήνα: Σαββάλας.
Κουρμούση, Ν. & Κούτρας, Β. (2011). Πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων Βήματα για τη Ζωή. Αθήνα: Παπαζήση.
Νέο σχολείο-Νέο πρόγραμμα σπουδών, Οριζόντια πράξη, (2011). Οδηγός εκπαιδευτικού για το πρόγραμμα σπουδών του νηπιαγωγείου. Διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο: http://primarymusic.primarymusic.gr/primarymusic/images/stories/Eggrafa/2011-09-27/odigos_gia_nipiagwgeio.pdf (τελευταία πρόσβαση 17/1/14).
Aronson, J. (2002). Improving academic achievement. Academic Press.
Bierman, K. L. & Erath, S. A. (2006). Promoting social competence in early childhood: Classroom curricula and social skills coaching programs. Blackwell handbook of early childhood development, 595-615.
Brotman, L. M., Gouley, K. K., Chesir-Teran, D., Dennis, T., Klein, R. G. & Shrout, P. (2005). Prevention for preschoolers at high risk for conduct problems: Immediate outcomes on parenting practices and child social competence. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34(4), 724-734.
Calkins, S. D., Gill, K. L., Johnson, M. C. & Smith, C. L.(1999). Emotional reactivity and emotional regulation strategies as predictors of social behavior with peers during toddlerhood. Social development, 8(3), 310-334.
Casey, R. J. & Fuller, L. L.(1994). Maternal regulation of children's emotions. Journal of Nonverbal Behavior, 18(1), 57-89.
Cassano, M., Zeman, J. & Perry-Parrish, C.(2007). Influence of gender and parental socialization of children’s sadness regulation. Social Development, 16, 210-231.
Compas, B. E., Connor-Smith, J. K., Saltzman, H., Thomsen, A. H. & Wadsworth, M. E. (2001). Coping with stress during childhood and adolescence: problems, progress, and potential in theory and research. Psychological bulletin, 127(1), 87.
Denham, S. A., Blair, K., Schmidt, M. & DeMulder, E.(2002). Compromised emotional competence: Seeds of violence sown early?. American Journal of Orthopsychiatry, 72(1), 70-82.
Denham, S. A., Blair, K. A., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach–Major, S. & Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence? Child development, 74(1), 238-256.
Denham, S. A. & Burton, R.(2003). Social and emotional prevention and intervention programming for preschoolers. Springer.
Duckworth, A. L. & Seligman, M. E.(2006). Self-discipline gives girls the edge: Gender in self-discipline, grades, and achievement test scores. Journal of educational psychology, 98(1), 198.
Eisenberg, N. & Fabes, R. A. (1992). Emotion, regulation, and the development of social competence. In M.S. Clark (Ed.), Review of personality and social psychology, 14, 119-150. Newbury Park, CA: Sage.
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Bernzweig, J., Karbon, M., Poulin, R. & Hanish, L. (1993). The relations of emotionality and regulation to preschoolers' social skills and sociometric status. Child development, 64(5), 1418-1438.
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Nyman, M., Bernzweig, J. & Pinuelas, A. (1994). The Relations of Emotionality and Regulation to Children's Anger-related Reactions. Child Development, 65(1), 109-128.
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Guthrie, I. K. & Reiser, M. (2000). Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning. Journal of personality and social psychology, 78(1), 136-157.
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Guthrie, I. K. & Reiser, M. (2002). The role of emotionality and regulation in children’s social competence and adjustment. Paths to successful development: Personality in the life course, 46-70.
Elias, M., Zins, J. E., Weissberg, R. P., Frey, K. S., Greenberg, M. T. & Haynes, N. M. (1997). Promoting social and emotional learning: Guidelines for education. Association for Supervision and Curriculum Development. Alexandria, VA.
Elias, M. J. (2003). Academic and Social-Emotional Learning. Educational Practices Series.
Fabes, R. A. & Eisenberg, N.(1992). Young children's coping with interpersonal anger. Child Development, 63(1), 116-128.
Fabes, R. A., Gaertner, M. B. & Popp, T. K.(2005). Getting along with others: social competence in early childhood. Ιn: McCartney, K. & Phillips, D.
Goleman, D. (1998). IQ and technical skills are important, but emotional intelligence is the sine qua non of leadership. Harvard business review, 93, 102.
Greenberg, M. T., Weissberg, R. P., O Brien, M. U., Zins, J. E., Fredericks, L., Resnik, H. & Elias, M. J. (2003). Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American psychologist, 58(6/7), 466-474.
Gross, J. J. & Thompson, R. A.(2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. Handbook of emotion regulation, 3, 24.
Izard, C., Fine, S., Schultz, D., Mostow, A., Ackerman, B. & Youngstrom, E.(2001). Emotion knowledge as a predictor of social behavior and academic competence in children at risk. Psychological Science, 12(1), 18-23.
Katz, L. G. & McClellan, D. E.(1997). Fostering Children's Social Competence: The Teacher's Role. Volume 8 of the NAEYC Research into Practice Series. NAEYC, 1509 16th Street, NW, Washington, DC 20036-1426.
Kochenderfer, B. J. & Ladd, G. W.(1996). Peer victimization: Cause or consequence of school maladjustment? Child development, 67(4), 1305-1317.
Miller, P. M., Danaher, D. L. & Forbes, D.(1986). Sex-related strategies for coping with interpersonal conflict in children aged five and seven. Developmental Psychology, 22(4), 543.
Parker, J. G. & Asher, S. R.(1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk?. Psychological bulletin, 102(3), 357.
Rubin, K. H., Bukowski, W. M. & Parker, J. G.(2006). Peer interactions, relationships, and groups. Handbook of child psychology.
Rudolph, K. D., Hammen, C. & Burge, D. (1995). Cognitive representations of self, family, and peers in school-age children: links with social competence and sociometric status. Child Development, 66(5), 1385-1402.
Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. Guilford Publication.
Thompson, R. A.(1991). Emotional regulation and emotional development. Educational Psychology Review, 3(4), 269-307.
Thompson, R. A.(1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the society for research in child development, 59(2-3), 25-52.
Tremblay, R. E., Boulerice, B., Arseneault, L. & Niscale, M. J.(1995). Does low self-control during childhood explain the association between delinquency and accidents in early adolescence? Criminal Behaviour and Mental Health, 5(4), 439-451.
Zeman, J., Shipman, K. & Suveg, C.(2002). Anger and sadness regulation: Predictions to internalizing and externalizing symptoms in children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(3), 393-398.
Zins, J. E. & Elias, M. J.(2007). Social and emotional learning: Promoting the development of all students. Journal of Educational and Psychological Consultation, 17(2-3), 233-2.