ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΝΗΠΙΟΥ: Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ «ΠΡΟΤΥΠΟΥ»


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
προσχολική εκπαίδευση προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη πρότυπο νηπίου επιθεωρητές
Σταματία Παπαδημητρίου (Stamatia Papadimitriou)
Περίληψη
Η κατανόηση του “προτύπου” του νηπίου είναι συνάρτηση και της συστηματικής διερεύνησης της ιστορίας του. Από μια τέτοια οπτική θα παρουσιάσω, με βάση το περιεχόμενο των εκθέσεων επιθεωρητών (Νομός Θεσπρωτίας, 1945-1982) τα δεδομένα για τα χαρακτηριστικά του “προτύπου” του νηπίου. Η ανακοίνωσή μου επιχειρεί ν’ απαντήσει στα επόμενα ερωτήματα: Το πρότυπο του νηπίου, την περίοδο 1945-1982, τροποποιήθηκε διαχρονικά; Τι είδους γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις οφείλουν από την άποψη του προτύπου να ενσωματώσουν τα νήπια μέσα από την καθημερινή πράξη του νηπιαγωγείου; Ποιοι είναι οι παράγοντες εκείνοι που σχετίζονται, που δρουν και μεταβάλλουν την θεωρούμενη πρότυπη συμπεριφορά για τα νήπια σε συγκεκριμένες ιστορικές στιγμές; Υπάρχουν σχέσεις ανάμεσα στις παραλλαγές των μορφών κοινωνικοποίησης των νηπίων από την άποψη των προτύπων και σε φαινόμενα εκπαιδευτικά, κοινωνικά, πολιτικά κ.ά.; Με βάση τα ερωτήματα αυτά υπέβαλα το περιεχόμενο των εκθέσεων σε συστηματική διερεύνηση με την τεχνική της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου. Στη συνέχεια επιχείρησα να ερμηνεύσω τα ευρήματα τα οποία προέκυψαν, συσχετίζοντάς τα με τις αντίστοιχες εκπαιδευτικές, ιδεολογικές, πολιτικές και οικονομικές συνθήκες.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Apple, Μ. W. (1986). Ιδεολογία και αναλυτικά προγράμματα. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Αριές, Φ. (1990). Αιώνες παιδικής ηλικίας. Αθήνα: Γλάρος.
Βασιλού–Παπαγεωργίου, Β. (1996). Το συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα. Ο ρόλος της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1976. Αθήνα: Πατάκης.
Bernstein, Β. (1991). Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Δημαράς, Α. (1986). Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε (τόμ. 2). Αθήνα: Ερμής.
Θεοδώρου, Β. & Κοντογιάννη, Β. (1999). Το παιδί στη νεοελληνική κοινωνία, 19ος -20ος αιώνας, αξίες, αναπαραστάσεις, αποτυπώσεις. Αθήνα: Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Σχολή Επιστημών Αγωγής και Ε.Λ.Ι.Α.
Luc, J. Ν. (1997). L’ Invention du jeune enfant. De la salle d’asile à l’ école maternelle. Paris: Belin.
Mialaret, G. & Ιsambert-Jamati, V. (1999). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Στο G. Mialaret, Εισαγωγή στις επιστήμες της αγωγής (σ. 66-67). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Ντεμόζ, Λ. (1977). Η ιστορία της παιδικής ηλικίας. Αθήνα: Γλάρος.
Παπαδημητρίου, Στ. (2006). Εθνικός και κοινωνικός ρόλος του Νηπιαγωγείου (Η περίπτωση του Νομού Θεσπρωτίας: 1949-1982). Ιωάννινα: Τμήμα Φ.Π.Ψ. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Plaisance, E. (1986). L΄enfant, la maternelle, la societé. Paris: PUF.
Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου (1986). H Ιστορικότητα της παιδικής ηλικίας και της νεότητας (α΄ και β΄ τόμος). Αθήνα: ΓΓΝΓ.
ΠΣΝ (2011). Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου 1ο Μέρος. Παιδαγωγικό πλαίσιο και αρχές προγράμματος σπουδών Νηπιαγωγείου. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ανακτήθηκε από: http://ebooks.edu.gr/2013/newps.php.
ΥΠ.Ε.Π.Θ.-Π.Ι. (2002). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το νηπιαγωγείο (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και πρόγραμμα σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Σβορώνος, Ν. Γ. (1994). Επισκόπηση της ελληνικής ιστορίας. Αθήνα: Θεμέλιο.
Φραγκουδάκη, Ά. (1979). Τα αναγνωστικά βιβλία του δημοτικού σχολείου. Αθήνα: Θεμέλιο.
Χαρίτος, Χ. Γ. (1996). Το ελληνικό Νηπιαγωγείο και οι ρίζες του. Αθήνα: Gutenberg.