KINDERGARTEN CHILDREN: THE CONSTRUCTION OF THE “IDEAL MODEL”


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
Early Childhood Education Individual and social development kindergarten children ideal model inspectors
Σταματία Παπαδημητρίου (Stamatia Papadimitriou)
Abstract
The Kindergarten children’ “ideal model” conception is related to a systematic research of its history. Considering this, I am going to present the data concerning the characteristics of “ideal model”, based on the inspector’s reports’ content (Prefecture of Thesprotia, 1945-1982). My paper attempts to answer the following questions: Was the “ideal model” modified overtime, during the period of 1945-1982? What kind of knowledge, skills and attitudes should the children include throughout their daily practice at the kindergarten, in terms of the “ideal model”? What are the factors related, that influence and alter the perceived children’ standard behavior in specific historical moments? Is there any relation among the several variations of children’ socialization forms in terms of “ideal models” and educational, social, political events etc? Based on these questions, Ι have submitted the content of the reports to systematic examination using the technique of qualitative content analysis. Then, Ι have attempted to interpret the findings which have come up, by associating them with the respective educational, ideological, political and economic conditions.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Apple, Μ. W. (1986). Ιδεολογία και αναλυτικά προγράμματα. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Αριές, Φ. (1990). Αιώνες παιδικής ηλικίας. Αθήνα: Γλάρος.
Βασιλού–Παπαγεωργίου, Β. (1996). Το συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα. Ο ρόλος της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1976. Αθήνα: Πατάκης.
Bernstein, Β. (1991). Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Δημαράς, Α. (1986). Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε (τόμ. 2). Αθήνα: Ερμής.
Θεοδώρου, Β. & Κοντογιάννη, Β. (1999). Το παιδί στη νεοελληνική κοινωνία, 19ος -20ος αιώνας, αξίες, αναπαραστάσεις, αποτυπώσεις. Αθήνα: Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Σχολή Επιστημών Αγωγής και Ε.Λ.Ι.Α.
Luc, J. Ν. (1997). L’ Invention du jeune enfant. De la salle d’asile à l’ école maternelle. Paris: Belin.
Mialaret, G. & Ιsambert-Jamati, V. (1999). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Στο G. Mialaret, Εισαγωγή στις επιστήμες της αγωγής (σ. 66-67). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Ντεμόζ, Λ. (1977). Η ιστορία της παιδικής ηλικίας. Αθήνα: Γλάρος.
Παπαδημητρίου, Στ. (2006). Εθνικός και κοινωνικός ρόλος του Νηπιαγωγείου (Η περίπτωση του Νομού Θεσπρωτίας: 1949-1982). Ιωάννινα: Τμήμα Φ.Π.Ψ. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Plaisance, E. (1986). L΄enfant, la maternelle, la societé. Paris: PUF.
Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου (1986). H Ιστορικότητα της παιδικής ηλικίας και της νεότητας (α΄ και β΄ τόμος). Αθήνα: ΓΓΝΓ.
ΠΣΝ (2011). Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου 1ο Μέρος. Παιδαγωγικό πλαίσιο και αρχές προγράμματος σπουδών Νηπιαγωγείου. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ανακτήθηκε από: http://ebooks.edu.gr/2013/newps.php.
ΥΠ.Ε.Π.Θ.-Π.Ι. (2002). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το νηπιαγωγείο (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και πρόγραμμα σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Σβορώνος, Ν. Γ. (1994). Επισκόπηση της ελληνικής ιστορίας. Αθήνα: Θεμέλιο.
Φραγκουδάκη, Ά. (1979). Τα αναγνωστικά βιβλία του δημοτικού σχολείου. Αθήνα: Θεμέλιο.
Χαρίτος, Χ. Γ. (1996). Το ελληνικό Νηπιαγωγείο και οι ρίζες του. Αθήνα: Gutenberg.