ΕΤΗΣΙΑ ΕΝΔΟ-ΔΙΑΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ «ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ» ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
ενδοσχολική επιμόρφωση επαγγελματική ανάπτυξη έρευνα δράσης εκπαίδευση σε ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες «Βήματα για τη ζωή»
Μαρία Σαλαγιάννη (Maria Salagianni)
Περίληψη
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να παρουσιασθεί η ενδοδιασχολική επιμόρφωση για την υλοποίηση του προγράμματος ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για μαθητές προσχολικής ηλικίας «Βήματα για τη ζωή». Η επιμόρφωση πραγματοποιήθηκε το σχολικό έτος 2012-2013, στην 55η Περιφέρεια Π.Α Αττικής, μετά από διερεύνηση επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών. Η διάρκεια της επιμόρφωσης ήταν ετήσια και περιελάμβανε εισαγωγική ημερίδα, τρία διήμερα βιωματικά σεμινάρια, ανατροφοδοτικές συναντήσεις, εξ αποστάσεως υποστήριξη μέσω δημιουργίας ηλεκτρονικής ομάδας και ημερίδα λήξης για τη δημοσιοποίηση και τη διάχυση των αποτελεσμάτων. Η αξιολόγηση της επιμόρφωσης ήταν α) διαμορφωτική (formative), ώστε να ελέγχεται η πορεία της επίτευξης των στόχων και β) αθροιστική (summative) για τον προσδιορισμό του βαθμού επίτευξης του σκοπού και των επιμέρους στόχων με σκοπό την ανατροφοδότηση του αρχικού σχεδιασμού. Σε όλα τα στάδια της επιμόρφωσης αξιοποιήθηκαν βασικές αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων και της έρευνας δράσης. Η πλαισίωση με τα συγκεκριμένα επιμορφωτικά χαρακτηριστικά βελτίωσε τις ικανότητες των εκπαιδευτικών για διδασκαλία μαθημάτων ανάπτυξης ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων ενώ παράλληλα η εφαρμογή του προγράμματος «Βήματα για τη ζωή» είχε θετικά αποτελέσματα σε όλα τα επίπεδα σχέσεων που αλληλεπιδρούν και διαμορφώνουν το κλίμα της σχολικής μονάδας.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αντωνίου, Α. (2011). Η Ενδοσχολική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών και ο Θεσμός του Σχολικού Συμβούλου. Θεσσαλονίκη: Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στη Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Altricher, H. (1993). Teachers investigate their work: An introduction to methods of action research. New York: Routledge.
Altrichter, H, Posch, P, Somekh, B. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Αναγνωστοπούλου, E. & Παπαπροκοπίου, N. (2003). Τα μεθοδολογικά εργαλεία» στο ΕΑΔΑΠ, Προς μια συνεργατική και συμμετοχική επιμόρφωση στην προσχολική αγωγή. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Antoniou, A., Polychroni, F. & Vlachakis, A.(2006). Gender and age differences in occupational stress and professional burnout between primary and high-school teachers in Greece. Journal of Managerial Psychology, 21: 682-690.
Βαλμάς, Θ., Γεωργιάδου, Α., Πήλιουρας, Π., Σαλαγιάννη, Μ., Σαλίχος, Μ. & Σκιά, Κ. (2011). Πρόγραμμα εισαγωγικής επιμόρφωσης. Οδηγός επιμορφούμενου. Αθήνα: Ο.ΕΠ.ΕΚ.
Βεργίδης, Δ. & Καραλής, Θ. (1999). Εκπαίδευση Ενηλίκων, τόμος Γ: Σχεδιασμός Οργάνωση και Αξιολόγηση Προγραμμάτων. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Commission of the European Communities (2007). Communication from the Commission to the Council and the Eyropean Parliament. Improving the Quality of Teacher Education. Brussels.
Darling-Hammond, L. (1998). Teacher learning that supports student learning. Educational Leadership, 55(5), 6-11.
Day, C. (2003). Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών: Οι προκλήσεις της δια βίου μάθησης. Αθήνα: Τυπωθήτω –Δαρδανός.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π. & Μπασαγιάννη Ε. (2007). Οδηγός Νηπιαγωγού, Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Ε.Α.Δ.Α.Π. (Επιμ.) (2003). Προς μια συνεργατική και συμμετοχική επιμόρφωση στην προσχολική αγωγή. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Elliot, J. (2005). Ο εκπαιδευτικός ως μέλος μιας Δικτυωμένης Κοινότητας Μάθησης στο Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Fullan, M. (1991). The New Meaning of Educational Change. London: Cassell.
Fullan, M. G.& Miles, M.B.(1992). Getting reform right: what works and what doesn’t. Phi Delta Kappan, 73, 745-752.
Hargreaves, A. & Fullan M. (1995). Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών. Μτφρ. Π.Χατζηπαντελή, Αθήνα: Πατάκη.
Carr, W. & Kemmis, S. (2002). Για μια κριτική εκπαιδευτική θεωρία. Αθήνα: Κώδικας
Κάντας, Α. (2001). Οι παράγοντες Άγχους και η Επαγγελματική Εξουθένωση στους Εκπαιδευτικούς Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κατσαρού, Ε. & Δεδούλη, Μ. (2008). Επιμόρφωση και Αξιολόγηση στο χώρο της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Π.Ι.
Κουρμούση, Ν. & Κούτρας, Β.(2011). Βήματα για τη Ζωή.Αθήνα: Παπαζήσης
Κουρμούση, Ν. (2012). Εκπαίδευση σε Ατομικές και Κοινωνικές Δεξιότητες στο πλαίσιο της Αγωγής Υγείας στο Νηπιαγωγείο. Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Κουρμούση, Ν. (2013). Βήματα για τη Ζωή, Αθήνα: Σοκόλη- Κουλεδάκη.
Ματσαγγούρας, Η. (2006). Η Σχολική Τάξη. Αθήνα: Γρηγόρη.
Ματσαγγούρας, Η. (2001). Στρατηγικές Διδασκαλίας. Η κριτική σκέψη στη Διδακτική Πράξη, Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Μαυρογιώργος, Γ. (1999). Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και επιμορφωτική πολιτική στην Ελλάδα: Διοίκηση Εκπαιδευτικών μονάδων. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Μαυρογιώργος, Γ. (2000). Σχολείο: Διδασκαλία και Αξιολόγηση (τ.Α΄). Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Mc Niff, J. (1999). Action Research: Principles and Practices. London: Routledge.
Μπαγάκης, Γ. (Επιμ.) (2002). Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής (σ.15-18). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπαγάκης, Γ. (Επιμ.) (2005). Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ξωχέλλης, Π. & Παπαναούμ Ζ. (2000). Η ενδοσχολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: ελληνικές εμπειρίες 1997-2000.Θεσσαλονίκη: ΥΠΕΠΘ/ΕΠΕΑΕΚ, Ενέργεια 1.3.α (2), Υποέργο.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, υλοποίηση της πράξης: «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) - Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, Οριζόντια Πράξη», Μέρος 1ο, Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου, Μέρος 2ο, Μαθησιακές περιοχές, Μέρος 3ο, Οδηγός Εκπαιδευτικού.
Παπαπροκοπίου, Ν. (2005). Ενδοσχολική επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη. Στο Γ., Μπαγάκης (Επιμ.) Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Rogers, Α. (1999). Εκπαίδευση Ενηλίκων. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Σαλαγιάννη, Μ. (2009). Η συμβολή της ενδοσχολικής επιμόρφωσης στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. European Regional Meeting and Conference O.M.E.P. TYPE: CD-ROM σ.522-536. (Αναρτημένο στο www.omep.gr/synedria.htm Πρακτικά).
Schon, D.(1983). The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. London: Temple Smith.
Τριλιανός, Α.(2003). Μεθοδολογία της Σύγχρονης Διδασκαλίας. Καινοτόμες επιστημονικές προσεγγίσεις στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Ατραπός-Περιβολάκι.
Τριλιανός, Α. (2004). Μεθοδολογία της Σύγχρονης Διδασκαλίας. Καινοτόμες επιστημονικές προσεγγίσεις στη διδακτική πράξη. Τόμος Α΄και Β, 3η έκδοση. Αθήνα: Αυτοέκδοση.