ANNUAL IN-SCHOOLAND INTRA-SCHOOL TRAININGDURING THE IMPLEMENTATION OF THE “STEPS FOR LIFE” PERSONAL AND SOCIAL SKILLS PROGRAMME FOR K-STUDENTS


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
in-school training professional development action research training in personal and social skills “Steps for Life”
Μαρία Σαλαγιάννη (Maria Salagianni)
Abstract
This paper aims to present the in-school training on the implementation of the “Steps for Life” personal and social skills program for pre-school aged students. The training took place during 2012-2013, at the 55th region of Attica’s pre-school education, after investigating the educational needs of the k-teachers. The training program was annual and included an introductory meeting, three two-day experiential seminars, feedback meetings, remote support through the creation of an e-group, and a closing conference for the disclosure and the diffusion of the results. The evaluation of the training was a) formative in order to monitor the accomplishment of its aims, and b) cumulative, in order to determine the degree of the main and the side goals’ achievement, and thus get feedback on the original planning. The basic principles of adult education and action research were used during all the stages of the training. Framing the training with these educational features improved the teachers’ abilities for teaching personal and social skills, while the implementation of the program “Steps for Life” had a positive effect on all levels of relationships that interact and shape the environment of the school unit.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αντωνίου, Α. (2011). Η Ενδοσχολική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών και ο Θεσμός του Σχολικού Συμβούλου. Θεσσαλονίκη: Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στη Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Altricher, H. (1993). Teachers investigate their work: An introduction to methods of action research. New York: Routledge.
Altrichter, H, Posch, P, Somekh, B. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Αναγνωστοπούλου, E. & Παπαπροκοπίου, N. (2003). Τα μεθοδολογικά εργαλεία» στο ΕΑΔΑΠ, Προς μια συνεργατική και συμμετοχική επιμόρφωση στην προσχολική αγωγή. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Antoniou, A., Polychroni, F. & Vlachakis, A.(2006). Gender and age differences in occupational stress and professional burnout between primary and high-school teachers in Greece. Journal of Managerial Psychology, 21: 682-690.
Βαλμάς, Θ., Γεωργιάδου, Α., Πήλιουρας, Π., Σαλαγιάννη, Μ., Σαλίχος, Μ. & Σκιά, Κ. (2011). Πρόγραμμα εισαγωγικής επιμόρφωσης. Οδηγός επιμορφούμενου. Αθήνα: Ο.ΕΠ.ΕΚ.
Βεργίδης, Δ. & Καραλής, Θ. (1999). Εκπαίδευση Ενηλίκων, τόμος Γ: Σχεδιασμός Οργάνωση και Αξιολόγηση Προγραμμάτων. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Commission of the European Communities (2007). Communication from the Commission to the Council and the Eyropean Parliament. Improving the Quality of Teacher Education. Brussels.
Darling-Hammond, L. (1998). Teacher learning that supports student learning. Educational Leadership, 55(5), 6-11.
Day, C. (2003). Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών: Οι προκλήσεις της δια βίου μάθησης. Αθήνα: Τυπωθήτω –Δαρδανός.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π. & Μπασαγιάννη Ε. (2007). Οδηγός Νηπιαγωγού, Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Ε.Α.Δ.Α.Π. (Επιμ.) (2003). Προς μια συνεργατική και συμμετοχική επιμόρφωση στην προσχολική αγωγή. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Elliot, J. (2005). Ο εκπαιδευτικός ως μέλος μιας Δικτυωμένης Κοινότητας Μάθησης στο Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Fullan, M. (1991). The New Meaning of Educational Change. London: Cassell.
Fullan, M. G.& Miles, M.B.(1992). Getting reform right: what works and what doesn’t. Phi Delta Kappan, 73, 745-752.
Hargreaves, A. & Fullan M. (1995). Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών. Μτφρ. Π.Χατζηπαντελή, Αθήνα: Πατάκη.
Carr, W. & Kemmis, S. (2002). Για μια κριτική εκπαιδευτική θεωρία. Αθήνα: Κώδικας
Κάντας, Α. (2001). Οι παράγοντες Άγχους και η Επαγγελματική Εξουθένωση στους Εκπαιδευτικούς Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κατσαρού, Ε. & Δεδούλη, Μ. (2008). Επιμόρφωση και Αξιολόγηση στο χώρο της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Π.Ι.
Κουρμούση, Ν. & Κούτρας, Β.(2011). Βήματα για τη Ζωή.Αθήνα: Παπαζήσης
Κουρμούση, Ν. (2012). Εκπαίδευση σε Ατομικές και Κοινωνικές Δεξιότητες στο πλαίσιο της Αγωγής Υγείας στο Νηπιαγωγείο. Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Κουρμούση, Ν. (2013). Βήματα για τη Ζωή, Αθήνα: Σοκόλη- Κουλεδάκη.
Ματσαγγούρας, Η. (2006). Η Σχολική Τάξη. Αθήνα: Γρηγόρη.
Ματσαγγούρας, Η. (2001). Στρατηγικές Διδασκαλίας. Η κριτική σκέψη στη Διδακτική Πράξη, Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Μαυρογιώργος, Γ. (1999). Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και επιμορφωτική πολιτική στην Ελλάδα: Διοίκηση Εκπαιδευτικών μονάδων. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Μαυρογιώργος, Γ. (2000). Σχολείο: Διδασκαλία και Αξιολόγηση (τ.Α΄). Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Mc Niff, J. (1999). Action Research: Principles and Practices. London: Routledge.
Μπαγάκης, Γ. (Επιμ.) (2002). Ο εκπαιδευτικός ως ερευνητής (σ.15-18). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπαγάκης, Γ. (Επιμ.) (2005). Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ξωχέλλης, Π. & Παπαναούμ Ζ. (2000). Η ενδοσχολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: ελληνικές εμπειρίες 1997-2000.Θεσσαλονίκη: ΥΠΕΠΘ/ΕΠΕΑΕΚ, Ενέργεια 1.3.α (2), Υποέργο.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, υλοποίηση της πράξης: «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) - Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, Οριζόντια Πράξη», Μέρος 1ο, Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου, Μέρος 2ο, Μαθησιακές περιοχές, Μέρος 3ο, Οδηγός Εκπαιδευτικού.
Παπαπροκοπίου, Ν. (2005). Ενδοσχολική επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη. Στο Γ., Μπαγάκης (Επιμ.) Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Rogers, Α. (1999). Εκπαίδευση Ενηλίκων. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Σαλαγιάννη, Μ. (2009). Η συμβολή της ενδοσχολικής επιμόρφωσης στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. European Regional Meeting and Conference O.M.E.P. TYPE: CD-ROM σ.522-536. (Αναρτημένο στο www.omep.gr/synedria.htm Πρακτικά).
Schon, D.(1983). The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. London: Temple Smith.
Τριλιανός, Α.(2003). Μεθοδολογία της Σύγχρονης Διδασκαλίας. Καινοτόμες επιστημονικές προσεγγίσεις στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Ατραπός-Περιβολάκι.
Τριλιανός, Α. (2004). Μεθοδολογία της Σύγχρονης Διδασκαλίας. Καινοτόμες επιστημονικές προσεγγίσεις στη διδακτική πράξη. Τόμος Α΄και Β, 3η έκδοση. Αθήνα: Αυτοέκδοση.