Η ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΥΤΟΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
συναισθηματική νοημοσύνη αυτοαποτελεσματικότητα
Χριστίνα Τάσση (Christina Tassi)
Αικατερίνη Παπασπύρου (Aikaterini Papaspyrou)
Σπυρίδων-Γεώργιος Σούλης
Αλεξάνδρα Γεωργίου (Alexandra Georgiou)
Περίληψη
Τα τελευταία χρόνια φαίνεται να αυξάνεται όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας σχετικά με το τι συμβαίνει με τις συναισθηματικές ικανότητες των εκπαιδευτικών, οι οποίοι καλούνται να διδάξουν αποτελεσματικά τους ανήλικους μαθητές. Διάφορες έρευνες πιστοποιούν ότι η αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών επηρεάζεται από τη συναισθηματική νοημοσύνη που διαθέτουν. Στο πλαίσιο των προαναφερομένων, πραγματοποιήθηκε έρευνα με σκοπό να διερευνήσει το ρόλο της συναισθηματικής νοημοσύνης στην αυτoαποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Επιχειρήθηκε, δηλαδή, να καταγραφούν οι εκτιμήσεις που κάνει ο ίδιος αναφορικά με την αξία των ικανοτήτων του κατά την προσπάθεια επίτευξης των επιδιωκόμενων παιδαγωγικών στόχων. Τα ευρήματα της έρευνας μπορεί να αξιοποιηθούν κατά την κατάρτιση Νηπιαγωγών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, προκειμένου να εκπαιδεύουν αποτελεσματικότερα άτομα με αναπηρία.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Bandura, A. (1990). Perceived self-efficacy in the exercise of personal agency. Journal of Applied Sport Psychology, 2(2), 128-163.
Bar-On, R. (1997). The emotional quotient inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence. Toronto, Canada: Multi-Health Systems.
Bradberry, T., & Greaves, J. (2006). Συναισθηματική νοημοσύνη: Tο απλό βιβλίο (Μτφ.: Ε. Μαρκαζάνε). Αθήνα: Κριτική.
Brouwers, A., & Tomic, W. (2000). A longitudinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy in classroom management. Teaching and Teacher Education, 16(2), 239-253.
Coladarci, T., & Breton, W. A. (1997). Teacher efficacy, supervision, and the special education resource – room teacher. The Journal of Educational Research, 90(4), 230-239.
Goleman, D. (1998). Η Συναισθηματική νοημοσύνη: Γιατί το EQ είναι πιο σημαντικό από το IQ (Μτφ.: Α. Παπασταύρου). Ι. Ν. Νέστορος, & Χ. Ξενάκη (Επιμ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Henson, R. K. (2002). From adolescent angst to adulthood: substantive implications and measurement dilemmas in the development of teacher efficacy research. Educational Psychologist, 37(3), 137-150.
Jennings, P., & Greenberg, P. (2009). The Prosocial Classroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relation to Student and Classroom Outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491-525.
Κωνσταντίνου, Ι. Χ. (1994). Το Σχολείο ως γραφειοκρατικός οργανισμός και ο ρόλος του εκπαιδευτικού σ’ αυτόν. Αθήνα: Σμυρνιωτάκης.
Mayer, J., Salovey, P., & Caruso, D. R. (1999). Emotional Intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4), 267-298.
Mayer, J., Salovey, P., & Caruso, D.R. (2000). Emotional Intelligence as zeitgeist, as personality and as a mental ability. In R. Bar-On, & J. D. A. Parker (Επιμ.), The Handbook of emotional intelligence: The Theory and Practice of Development, Evaluation, Education, and Application at Home, School, and in the Workplace (pp. 92-117). San Francisco: John Willey & Sons, Inc.
Olweus, D. (2001). Peer harassment: Critical analysis and some important issues. In J. Juveonen, & S. Graham (Eds.), Peer harassment in school: The plight of the vulnerable and victimized (pp. 3-23). New York: Guilford.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination Cognition, and personality, 9(3), 185-211.
Stronge, J., Gareis, C., & Little, C. (2006). Teacher Pay and Teacher Quality: Attracting, Developing, and Retaining the Best Teachers. Corwin Press: Thousand Oaks.
Sutton, R. E. & Wheatley, K. F. (2003). Teachers' emotions and teaching: A review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15(4), 327-358.
Tschannen-Moran, M., & Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teachers Sence of Efficacy Scale (TSES). Προσαρμογή: Ν. Τσιγγίλης, & Α. Κουστέλιος.
Tschannen-Moran, M., & Woolfolk-Hoy, A. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and Teacher Education, 23(6), 944-956.
Wong, C. S., & Law, K. S. (2002). Wong Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS). Προσαρμογή: Κ. Καφέτσιος.
Wood, R. E., & Bandura, A. (1989). Impact of conceptions of ability on self-regulatory mechanisms and complex decision-making. Journal of Personality and Social Psychology, 56(3), 407-415.