Η αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων στα λογοτεχνικά βιβλία ελλήνων συγγραφέων της δεκαετίας 1999-2008, για αναγνώστες 4-10 ετών


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2011
Λέξεις-κλειδιά:
περιβάλλον περιβαλλοντικό πρόβλημα αντιμετώπιση κατανόηση δράση
Σεβαστή Ματθαίου (Sevasti Matthaiou)
Περίληψη
Η εργασία μελετά τα παιδικά βιβλία των Ελλήνων συγγραφέων της περιόδου 1999-2008, που διαπραγματεύονται περιβαλλοντικά θέματα και απευθύνονται σε παιδιά 4-10 ετών, με στόχο να αποτυπώσει τους τρόπους, με τους οποίους οι συγγραφείς συγκροτούν το ζήτημα της αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων. Για την επίτευξη του στόχου, τα κείμενα των παιδικών βιβλίων αναλύθηκαν στο ζήτημα της αντιμετώπισης. Η αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων συγκροτήθηκε από πέντε θέματα-παραμέτρους. Τους τρόπους αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων, τα πρόσωπα που δρουν για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα, τις εναλλακτικές προτάσεις αντιμετώπισης, τις συνέπειες κάθε εναλλακτικής πρότασης και τα αποτελέσματα της αντιμετώπισης. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης έδειξαν, ότι η συγκρότηση της αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων πραγματοποιήθηκε στη βάση της έλλειψης, της μονοδιάστατης προοπτικής και της παρανόησης με πιθανό αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η κατανόηση των τρόπων διαχείρισης των περιβαλλοντικών ζητημάτων και να οδηγούνται οι πιθανοί αναγνώστες διαδοχικά σε ματαιώσεις και παθητικότητα απέναντι στα περιβαλλοντικά προβλήματα.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Γιαννικοπούλου, Α. (1996). Τα ζώα στους αισώπειους μύθους και η στάση των νηπίων απέναντί τους. Διαδρομές στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους, 42, 90-98, Αθήνα: Καστανιώτης.
Δημητρίου, Α. (2005). Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως μέσο για την ανάπτυξη της συνεργασίας των λαών, την κοινωνική δικαιοσύνη, την ειρήνη και τον πολιτισμό. Στο: Α. Γεωργόπουλος (Επιμ.), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ο νέος πολιτισμός που αναδύεται…, 321-340. Αθήνα: Gutenberg.
Δημητρίου, Α. (2009). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Περιβάλλον, αειφορία. Θεωρητικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Επίκεντρο.
Δημοσθένους, Α. (2007). Το τραγούδι της φώκιας. Αθήνα: Λιβάνης.
Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (1999). Εξέλιξη του παιδιού στο κοινωνικό περιβάλλον: εγχειρίδιο μεθοδολογίας. Πάτρα: Ε.Α.Π.
Fawcett, L. (2002). Children’s wild animal stories and inter-species bonds. Canadian Journal of Environmental Education, 7, 2, 125-139.
Hacking, E., Barratt, R., Scott, W. (2007). Engaging children: research issues around participation and environmental learning. Environmental Education Research, 13, 4, 529-544.
Gough, N., Gough, A., Appelbaum, P., Appelbaum, S., Doll, M., Doll, A., Sellers, W. (2003). Tales from Camp Wilde: Queer(y)ing Environmental Education Research. Canadian Journal of Environmental Education, 8, 1, 44-66.
Jurin, R., Hutchinson, S. (2005). Worldviews in transition: using ecological autobiografies to explore students’ worldviews. Environmental Education Research, 11, 5, 485-501.
Καλογιάννη, Θ. (2004). Ο κήπος με τα γκρι. Αθήνα: Εστία.
Κανατσούλη, Μ. (2004). Ιδεολογικές διαστάσεις της παιδικής λογοτεχνίας. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Κανατσούλη, Μ. (2005). Οικολογία και παιδική λογοτεχνία. Στο: Α. Γεωργόπουλος (Επιμ.), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: ο νέος πολιτισμός που αναδύεται, 535-549. Αθήνα: Gutenberg.
Κοντολέων, Μ. (1999). Η ιστορία του σκύλου…θα Δείξει. Αθήνα: Πατάκης.
Κυριαζή, Ν. (2002). Η κοινωνιολογική έρευνα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κυρίτση-Τζιώτη, Ι. (2001). Η φώκια που τραγουδούσε. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Meyer, N., Munson, B. (2005). Personalizing and Empowering Environmental Education through expressive writing. The Journal of Environmental Education, 36, 3, 6-14.
Πάλλα, Μ. (1990). Η ανάλυση περιεχομένου. Φιλόλογος, 62, 270-278. Αθήνα.
Παπαδάτος, Γ. (1993). Η οικολογία στην ελληνική παιδική λογοτεχνία. Στο: Α. Κατσίκη-Γκίβαλου (Επιμ.), Παιδική λογοτεχνία: θεωρία και πράξη, Α’, 103-118, Αθήνα: Καστανιώτης.
Parry, J. (2002). The mediating role of creating storyboards for multimedia presentations in relation to local wildlife sites. Environmental Education Research, 8, 2, 355-372.
Σαλπαδήμου, Ν., Χριστογιάννη, Χ. (2000). Με τη Δροσούλα και το Μαρουλή. Αθήνα: Αστήρ.
Σκαναβή-Τσαμπούκου, Κ. (2004). Περιβάλλον και κοινωνία-Δικαίωμα στην επιλογή. Αθήνα: Καλειδοσκόπιο.
Soetaert, R., Top, L., Eeckhout, B. (1996). Art and Literature in Environmental Education: two research projects. Environmental Education Research, 2, 1, 63-73.
Τσαλίκη, Β. (2005). «…Για χάρη του Περιβάλλοντος…» Λόγια ή πράξεις; Στο: Α. Γεωργόπουλος (Επιμ.), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ο νέος πολιτισμός που αναδύεται…, 279-292. Αθήνα: Gutenberg.
Τσιλιμένη, Τ., Τσάιτα-Τσιλιμένη, Β. (1999). Ρόζυ. Αθήνα: Πατάκης.
ΥΠΕΠΘ-Π.Ι. (2002). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών, τ. Α΄, Β΄, Γ΄. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ/ΠΙ/Γ΄ΚΑΣ/2Ο ΕΠΕΑΕΚ.
Φλογαΐτη, Ε. (1998). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Φλογαΐτη, Ε. (2008). Εκπαίδευση για το περιβάλλον-Σύγχρονες προσεγγίσεις. Στο: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Επιμ.), Εισαγωγή στο Φυσικό και Ανθρωπογενές Περιβάλλον, 13-72. Πάτρα: Ε.Α.Π.
Ψαραύτη, Λ. (2000). Ο λόφος με τις λιχουδιές. Αθήνα: Πατάκης.
Ψύλλα, Μ. (1998). Το μήνυμα ως αντικείμενο ερμηνείας και ανάλυσης στο πλαίσιο της επικοινωνιακής πράξης. Στο: Γ. Παπαγεωργίου (Επιμ.), Μέθοδοι στην κοινωνιολογική έρευνα, 73-118. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Wilson, R. (1995). Ecological Autobiography. Environmental Education Research, 1, 3, 305-314.