Handling environmental problems in literary books of Greek authors written during 1999-2008 for readers aged 4-10 years


Published: Jul 1, 2011
Keywords:
environment environmental problem handling understanding action
Σεβαστή Ματθαίου (Sevasti Matthaiou)
Abstract
This dissertation studies children’s books which were written by Greek authors for children aged 4-10 years and were published during 1999-2008 and which deal with environmental issues. The aim of this dissertation is to trace the ways with which the authors structure the issue of handling environmental problems. For the accomplishment of this objective, the texts of the children’s books were analyzed regarding the issue of handling. Handling environmental problems was considered within five themeparameters: the ways of handling environmental problems, the people who act for handling environmental problems, the alternative suggestions for handling those problems, the consequences of each such alternative suggestion and the results of the handling. The results of the analysis showed that the structure of handling environmental problems was based on deficiency, one-dimensional perspective and misunderstanding. Consequently, the comprehension of the
ways of handling environmental problems may be hindered and the possible readers may be led consecutively to cancellations and passivity towards environmental problems.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Γιαννικοπούλου, Α. (1996). Τα ζώα στους αισώπειους μύθους και η στάση των νηπίων απέναντί τους. Διαδρομές στο χώρο της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους, 42, 90-98, Αθήνα: Καστανιώτης.
Δημητρίου, Α. (2005). Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως μέσο για την ανάπτυξη της συνεργασίας των λαών, την κοινωνική δικαιοσύνη, την ειρήνη και τον πολιτισμό. Στο: Α. Γεωργόπουλος (Επιμ.), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ο νέος πολιτισμός που αναδύεται…, 321-340. Αθήνα: Gutenberg.
Δημητρίου, Α. (2009). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Περιβάλλον, αειφορία. Θεωρητικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Επίκεντρο.
Δημοσθένους, Α. (2007). Το τραγούδι της φώκιας. Αθήνα: Λιβάνης.
Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (1999). Εξέλιξη του παιδιού στο κοινωνικό περιβάλλον: εγχειρίδιο μεθοδολογίας. Πάτρα: Ε.Α.Π.
Fawcett, L. (2002). Children’s wild animal stories and inter-species bonds. Canadian Journal of Environmental Education, 7, 2, 125-139.
Hacking, E., Barratt, R., Scott, W. (2007). Engaging children: research issues around participation and environmental learning. Environmental Education Research, 13, 4, 529-544.
Gough, N., Gough, A., Appelbaum, P., Appelbaum, S., Doll, M., Doll, A., Sellers, W. (2003). Tales from Camp Wilde: Queer(y)ing Environmental Education Research. Canadian Journal of Environmental Education, 8, 1, 44-66.
Jurin, R., Hutchinson, S. (2005). Worldviews in transition: using ecological autobiografies to explore students’ worldviews. Environmental Education Research, 11, 5, 485-501.
Καλογιάννη, Θ. (2004). Ο κήπος με τα γκρι. Αθήνα: Εστία.
Κανατσούλη, Μ. (2004). Ιδεολογικές διαστάσεις της παιδικής λογοτεχνίας. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Κανατσούλη, Μ. (2005). Οικολογία και παιδική λογοτεχνία. Στο: Α. Γεωργόπουλος (Επιμ.), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: ο νέος πολιτισμός που αναδύεται, 535-549. Αθήνα: Gutenberg.
Κοντολέων, Μ. (1999). Η ιστορία του σκύλου…θα Δείξει. Αθήνα: Πατάκης.
Κυριαζή, Ν. (2002). Η κοινωνιολογική έρευνα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κυρίτση-Τζιώτη, Ι. (2001). Η φώκια που τραγουδούσε. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Meyer, N., Munson, B. (2005). Personalizing and Empowering Environmental Education through expressive writing. The Journal of Environmental Education, 36, 3, 6-14.
Πάλλα, Μ. (1990). Η ανάλυση περιεχομένου. Φιλόλογος, 62, 270-278. Αθήνα.
Παπαδάτος, Γ. (1993). Η οικολογία στην ελληνική παιδική λογοτεχνία. Στο: Α. Κατσίκη-Γκίβαλου (Επιμ.), Παιδική λογοτεχνία: θεωρία και πράξη, Α’, 103-118, Αθήνα: Καστανιώτης.
Parry, J. (2002). The mediating role of creating storyboards for multimedia presentations in relation to local wildlife sites. Environmental Education Research, 8, 2, 355-372.
Σαλπαδήμου, Ν., Χριστογιάννη, Χ. (2000). Με τη Δροσούλα και το Μαρουλή. Αθήνα: Αστήρ.
Σκαναβή-Τσαμπούκου, Κ. (2004). Περιβάλλον και κοινωνία-Δικαίωμα στην επιλογή. Αθήνα: Καλειδοσκόπιο.
Soetaert, R., Top, L., Eeckhout, B. (1996). Art and Literature in Environmental Education: two research projects. Environmental Education Research, 2, 1, 63-73.
Τσαλίκη, Β. (2005). «…Για χάρη του Περιβάλλοντος…» Λόγια ή πράξεις; Στο: Α. Γεωργόπουλος (Επιμ.), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ο νέος πολιτισμός που αναδύεται…, 279-292. Αθήνα: Gutenberg.
Τσιλιμένη, Τ., Τσάιτα-Τσιλιμένη, Β. (1999). Ρόζυ. Αθήνα: Πατάκης.
ΥΠΕΠΘ-Π.Ι. (2002). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών, τ. Α΄, Β΄, Γ΄. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ/ΠΙ/Γ΄ΚΑΣ/2Ο ΕΠΕΑΕΚ.
Φλογαΐτη, Ε. (1998). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Φλογαΐτη, Ε. (2008). Εκπαίδευση για το περιβάλλον-Σύγχρονες προσεγγίσεις. Στο: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Επιμ.), Εισαγωγή στο Φυσικό και Ανθρωπογενές Περιβάλλον, 13-72. Πάτρα: Ε.Α.Π.
Ψαραύτη, Λ. (2000). Ο λόφος με τις λιχουδιές. Αθήνα: Πατάκης.
Ψύλλα, Μ. (1998). Το μήνυμα ως αντικείμενο ερμηνείας και ανάλυσης στο πλαίσιο της επικοινωνιακής πράξης. Στο: Γ. Παπαγεωργίου (Επιμ.), Μέθοδοι στην κοινωνιολογική έρευνα, 73-118. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Wilson, R. (1995). Ecological Autobiography. Environmental Education Research, 1, 3, 305-314.