Ο θαυμαστός καταναλωτικός κόσμος του Γουόλτ Ντίσνεϊ: κινηματογράφος, παιδική ηλικία και εμπορευματοποίηση


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2009
Λέξεις-κλειδιά:
παραγωγή ταινιών κλασική Disney Γουόλτ Ντίσνεϊ εμπορευματοποίηση
Ευαγγελία Κούρτη (Eyaggelia Kourti)
Περίληψη
Στο άρθρο αυτό παρουσιάζεται μια λιγότερο μελετημένη πλευρά της σχέσης των παιδιών με τον κινηματογράφο: η κινηματογραφική παραγωγή για παιδιά και η συμβολή της στην ανάπτυξη της καταναλωτικής συμπεριφοράς τους. Καθώς, υπό το πρίσμα μιας νοσταλγικής προσέγγισης της παιδικής ηλικίας, συχνά παραμελούνται σημαντικές πτυχές του παρελθόντος και προβάλλεται μια «εκτός εμπορίου» εικόνα του παιδιού, μελετώνται εδώ οι στρατηγικές προώθησης των ταινιών και η εμπορευματοποίηση των χαρακτήρων τους στην κλασική περίοδο της εταιρείας Disney (εποχή του Γουόλτ Ντίσνεϊ). Στόχος είναι να αναδειχτεί ο ρόλος της εταιρείας -σημείο αναφοράς για πολλές εταιρείες στο χώρο της παιδικής ψυχαγωγίας- στην ανάπτυξη της καταναλωτικής συμπεριφοράς των παιδιών από τις πρώτες κιόλας μέρες της ίδρυσης της και, κατά συνέπεια, να παρουσιαστούν οι στάσεις της προς τα παιδιά-θεατές και οι αντιλήψεις της για την παιδική ηλικία γενικότερα. Στο πλαίσιο αυτό, παράλληλα με τις ταινίες γίνεται αναφορά στην προσωπικότητα και στον τρόπο με τον οποίο ο Ντίσνεϊ διαχειριζόταν -ανάλογα με τις κοινωνικές, οικονομικές, και πολιτικές συγκυρίες- τις παραγωγές της εταιρείας, τους εργαζομένους και κυρίως την προώθηση του μύθου του ως του αγαπημένου «θείου» όλων των παιδιών του κόσμου.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Barrier, Μ. (2007). The animated man: A life of Walt Disney. Berkeley and Los Angeles, CA: University of California Press.
Bryman, A. (1995). Disney and his worlds. London: Routledge.
Biyman, Α. (2004). The Disneyization of society. London: Sage.
Buckingham, D. (1997). Dissin' Disney: critical perspectives on children's media culture. Media, Culture and Society, 19, 285-293.
Budd, M. & Kirsh, M. (Eds). (2005). Rethinking Disney: private control, public dimensions. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press
Chris, C. (1995). Beyond the mouse-ear gates: the wonderful world of Disney studies. Afterimage, 23, 3, 8-12.
Chyng, F.S., & Scharrer, E. (2004). Staying true to Disney: College students' resistance to criticism of the little mermaid. The Communication Review, 7, 35-55.
deCordova, R. (1994). The Mickey in the Macy's window: Childhood, Consumerism and Disney animation. In E.L.Smoodin (Ed.). Disney discourse: producing the magic kingdom (pp. 203213). New York: Routledge/AFI Film Readers.
deCordova, R. (2002). Ethnography and exhibition: The child audience, the Hays Office, and Saturday matinees. Στο G. Waller (Ed.). Moviegoing in America: A sourcebook in the History of film exhibition (pp. 159-169). Oxford: Blackwell.
De Ross, R. (1994). The magic worlds of Walt Disney. In E.L.Smoodin (Ed.). Disney discourse: producing the magic kingdom (pp. 48-69). New York: Routledge/AFI Film Readers.
Disney, W. (1945). Mickey as professor. The Public Opinion Quarterly, 9, 2, 119-125.
Forgacs, D. (1992). Disney animation and the business of childhood. Screen. 33, 361-374.
Giroux, H. (1999) The mouse that ward. Disney and the end of innocence. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
Gomery, D. (1994). Disney's Business History. In E.L.Smoodin (Ed.). Disney discourse: producing the magic kingdom. (pp. 71-86). New York: Routledge/AFI Film Readers
Hansen, M. (1993). Of mice and ducks: Benjamin and Adorno on Disney. South Atlantic Quarterly, 92, 1, 27-61.
Κούρτη, Ε. (υπό έκδοση). Τo παιδικό πρόγραμμα πάει στην αγορά: η περίπτωση της ελληνικής τηλεόρασης. Στο Ι. Βώβου (Επιμ.). Ο κόσμος της τηλεόρασης. Θεωρητικές προσεγγίσεις, αναλύσεις προγραμμάτων και ελληνική πραγματικότητα. Αθήνα: Ηρόδοτος.
Kinder, M. (1991). Playing with power in movies, television video games. Berkley: University of California.
Μαιλάρ, Α., & Νιόρφμαν, Α. (1971). Ντόναλντ ο απατεώνας. Μτφρ. Μη. Λυκούση. Αθήνα: Ύψιλον.
McQuail, C. (2006). Disney and Consumer Culture. In S.R. Steinberg, P. Pannar, & B.Richard (Eds.). Contemporary youth culture: an international encyclopaedia. Vol 2. (pp. 239-249). Westport, Conn.: Greenwood Press.
Μπερν, E., & Μακουίλαν, M.M. (1999). Αποκωδικοποιώντας τον Ντίσνεϋ. Μτφρ. Π. Τοσούλης. Αθήνα: Εκδόσεις Μπουκουμάνη. 2003.
Ουάσκο, Τ. (1996). Κατανοώντας το σύμπαν της Ντίσνεϊ. Μτφρ. Δ. Κίκιζας. Στο J. Curran & Μ. Gurevitch (Επιμ.) MME και Κοινωνία (σσ. 486-515). Αθήνα: Πατάκης. 2001.
Πετρούτσου, Μ., Μανιάτης, Σ. & Παπαγεωργίου Δ. (2008). Με την υπογραφή Disney. Ελευθεροτυπία. 23.07.2008.
Sammond, Ν. (2005). Babes in Tomorrowland: Walt Disney and the making of the American child, 1930-1960. Durham: Duke.
Schaffer, S. (1996). Disney and the imagineering of histories. Postmodern Culture, http:// pmc.iath.virginia.edu/text-only/issue.596/schaffer.596 (τελευταία πρόσβαση 25.8.2009)
Schickel, R.W. (1968). The Disney version: The life, times, art and commerce of Walt Disney. 3rd edition. 1997. Chicago: Dee, Ivan R. Publisher.
Schor, Β. (2005). Born to buy: The commercialized child and the new consumer culture. New York: Scribner. Shary, T. Children's films. http://www.filmreference.com/encyclopedia/Academy-AwardsCrime-Films/Children-s-Films.html (Τελευταία πρόσβαση, 30.08.2009). Shortsleeve, Κ. (2004).
The wonderful world of the Depression: Disney, despotism, and the 1930s. Or, why Disney scares us. The Lion and the Unicorn 28, 1, 1-30.
Smoodin, E.L. (Ed.) (1994). Disney discourse: producing the magic kingdom. New York: Routledge/AFI Film Readers.
Solomon, Ch. (1989). Enchanted drawings: The History of animation. New York: Alfred Knopf.
Solomon, Ch. (1994). The history of animation: Enchanted drawings. Outlet Books Company. Stacey, J. (1994). Star-gazing: Hollywood cinema and female spectator ship. London and New York: Routledge.
Thomas, B. (1976). Walt Disney. An American original. New York: Disney Editions. Thomas, B. (1998). Building a company: Roy O. Disney and the creation of un entertainment empire. New York: Hyperion.
Wasko, J. (2001). Understanding Disney: the manufacture of fantasy. Cambridge, U.K.: Polity Press.
Wasko, J., Philips, M., & Purdie, C. (1993). Hollywood meets Madison Avenue: The commercialization of US Films. Media, Culture & Society. 15, 271-293.
Watts, S. (1995). Walt Disney: Art and politics in the American century. The Journal of American History, 82, 1. 84-110.
Watts, S. (1997). Magic Kingdom: Disney and the American way of life. New York: Houghton Mifflin.
Wojcik-Andrews, I. ( 2000). Children's films. History, ideology, pedagogy, theory. New York & London: Garland Publishing, Inc.