Τα παιδιά με αναπηρία στον ελληνικό κινηματογράφο


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2009
Λέξεις-κλειδιά:
παιδική ηλικία αναπηρία ελληνικός κινηματογράφος μοντέλα αναπηρίας
Χρήστος Μαρινάκης (Christos Marinakis)
Περίληψη
Στο άρθρο αυτό επιχειρείται μια έρευνα που αφορά τα παιδιά με αναπηρία στον ελληνικό κινηματογράφο από το 1950 έως το 2007, με στόχο να διερευνηθεί ο τρόπος με τον οποίον προσεγγίζεται το θέμα αυτό, σε σχέση με τα υπάρχοντα θεωρητικά μοντέλα αναπηρίας σε διάφορα ιστορικοκοινωνικά πλαίσια. Για να εντοπιστούν τα διάφορα μοντέλα, έγινε καταγραφή των ταινιών με ανάπηρα παιδιά και στη συνέχεια θεματική ανάλυση του περιεχομένου τους. Ένας πολύ μικρός αριθμός ταινιών καταγράφηκε. Διαπιστώθηκε ότι στην περίοδο του «Παλαιού Ελληνικού Κινηματογράφου», η αναπηρία αντιμετωπίζεται απλώς ως μια ασθένεια που βρίσκει ιατρική λύση, στο «Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο» γίνεται αναφορά στα προβλήματα και συναισθήματα που δημιουργεί η αναπηρία στις οικογένειες των παιδιών και τον κοινωνικό τους περίγυρο, στο «Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο» (στη μοναδική ταινία που καταγράφηκε), η αναπηρία ισοσκελίζεται από τις ιδιαίτερες ικανότητες που έχει το ανάπηρο παιδί στη μουσική, μια τάση που καταγράφεται και στο σύγχρονο διεθνή κινηματογράφο.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αρκολάκης, Μ. (2006). Ο παιδικός ρόλος στην αφηγηματική ανάπτυξη του ελληνικού μελοδράματος. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.). «Πιάσε με, αν μπορείς...». Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Αθήνα: Αιγόκερως.
Abric. J.-C. (1996). Κοινωνικές πρακτικές, κοινωνικές αναπαραστάσεις. Στο Γ. Κατερέλης (Επιμ.). Δυναμική των κοινωνικών αναπαραστάσεων (σσ. 49-77). Αθήνα: Οδυσσέας.
Βαλούκος, Σ. (2001). Φιλμογραφία Ελληνικού Κινηματογράφου (1914-2007). Αθήνα: Αιγόκερως.
Barnes, C. (1992). Disabling imagery and the media: An exploration of the principles for the media representations of disabled people. Halifax: BCODP & Ryburn.
Barnes, C. (1996). Theories of disability and the origins of the oppression of disabled people in western society. In L. Barton (Ed.) Disability and society: Emerging issues and insights (pp. 43-60). London, New York: Longman.
Barnes, C, Mercer, G., & Shakespeare T. (1999). Exploring disability: A sociological introduction. Cambridge: Polity Press.
Barnes, C, & Mercer, G. (2003). Disability. Cambridge: Polity Press.
Cumberbatch, G., & Negrine, R. (1992). Images of disability on television. London: Routledge.
Δουλκέρη, T. (2006). Η απεικόνιση του παιδιού στη μικρή και τη μεγάλη οθόνη. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.). «Πιάσε με, αν μπορείς...». Η παιδική ηλικία και οι αναπαρασταθεί ms στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο (σο. 80-87). Αθήνα: Αιγόκερως.
Darke, P.A. (1999). The cinematic construction of physical disability as identified through the application of the social model of disability to six indicative films made since 1970: A Day in the death of Joe Egg (1970), The raging moon (1970), The elephant man (1980), Whose life is it anyway? (1981), Duet for one (1987) and My left foot (1989). http://www.outside-centre.com/darke/paulphd (τελευταία πρόσβαση 27.11.2008).
Ελληνική ταινιοθήκη: http://www.tainiothiki.gr/collection/filmography (τελευταία πρόσβαση 4-12-2008).
Equal Greece http://www.equal-greece.gr/groupsubdetailbasic.asp?Ergonum=27 (τελευταία πρόσβαση 20.12.08)
Ζωνίου-Σιδέρη, Α. (1998). Οι ανάπηροι και η εκπαίδευση wus. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Feldbaum, Μ., & Rossetti Ζ. (2005). Cinematically challenged: Using film in class. In L. BenMoshe, R.C. Cory, M. Feldbaum, & Κ. Sagendorf (Eds.). Building pedagogical curb cuts: Incorporating disability in the university classroom a curriculum (pp. 43-66). The Graduate School: Syracuse University.
Garland Thompson, R.(1997). Extraordinary bodies: Figuring physical disability in american culture and literature. New York: Columbia University Press.
Giveans D. (1988). Films focusing on children with disabilities. Early Childhood Education Journal, 16,2, 42-44.
Harnett, A. (2000). Escaping the «Evil Avenger» and the «Supercrip»: Images of disability in popular television. Irish Communications Review, 8, 21-29.
Θεοδώρου, Β., Μουμουλίδου, M., & Οικονομίδου, Α. (2006). Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.). «Πιάσε με, αν μπορείς...». Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο (σσ. 7-26). Αθήνα: Αιγόκερως.
Καρτάλου, Α. (2006). Το παιδί μέσα τους: αναζητώντας και αναπαριστώντας την παιδική ηλικία στον νέο και σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.). «Πιάσε με, αν μπορείς...». Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο (σσ. 112-139). Αθήνα: Αιγόκερως.
Κολιοδήμος, Δ. (2001). Λεξικό ελληνικών ταινιών. Αθήνα: Γένους.
Κολοβος, Ν. (1988). Κοινωνιολογία του κινηματογράφου. Αθήνα: Αιγόκερως.
Κούρτη, Ε. (2006). Τοπία της παιδικής ηλικίας στο έργο του Θ. Αγγελόπουλου. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.) «Πιάσε με, αν μπορείς...». Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο (σσ. 161-183). Αθήνα: Αιγόκερως.
Klobas, L.E. (1988). Disability drama in television and film. Jefferson: McFarland & Co. Inc.
Longmore, P. (1987). Screening stereotypes: Images of disabled people in television and motion pictures. In A. Gartner, & T. Joe (Eds.). Images of the disabled, disabling images (pp. 65-78). New York: Praeger.
Μακρυνιώιη, Δ. (Επιμ.). (1997). Παιδική ηλικία. Αθήνα: Νήσος.
Mitchell, D., & Snyder, S. (1997). Introduction: Disability studies and the double bind of representation. In D. Mitchell, & S. Snyder (Eds.). The Body and physical difference (pp. 1-31). University of Michigan Press: Ann Arbor.
Norden, M.F. (1994). The cinema of isolation: A history of physical disability in the movies. New Brunswick: Rutgers. Oliver, M. (1990). The individual and social models of disability. http://www. leeds.ac.uk/disability-studies/archiveuk/01iver/in%20soc%20dis.pdf. (ιελευιαία πρόσβαση 28.10.2008).
Oliver, M. (1996a). Understanding disability. London: Macmillan.
Oliver, M. (1996b). A sociology of disability or a disablist sociology? In L. Barton, (Ed.). Disability and society: Emerging issues and insights (pp. 18-42). London, New York: Longman.
Poύßns, Α., & Σταθακόπουλος, Χ. (2005). Ελληνικός Κινηματογράφος. Ιστορία Φιλμογραφία Βιογραφικά. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Safran, S.Ρ. (1998). The first century of disability portrayal in film: An analysis of the literature. The Journal of Special Education, 31, 467-479.
Safran, S.P. (2000). Using movies to teach students about disabilities. Teaching exceptional children, 32, 3, 44-47.
Sorlin, P. (1977). Κοινωνιολογία του κινηματογράφου. Μτφρ. Π. Μαρκέιου. Αθήνα: Μειαίχμιο. 2006.
Temkin, Τ. (χ.χ). Representations of blind people in films and television. http://www.riglobal.org/publications/media_report/temkin.html (ιελευιαία πρόσβαση 23.10.2008).
Zoniou-Sideri, Α., Deropoulou-Derou, E., Karagianni, P. & Spandagou, I. (2006). Inclusive discourse in Greece: strong voices, weak policies. International Journal of Inclusive Education, 10, 2-3, 279-291.