Children with disabilities in the Greek cinema


Published: Jul 1, 2009
Keywords:
childhood disability Greek cinema models of disability
Χρήστος Μαρινάκης (Christos Marinakis)
Abstract
In this article research is presented on the portrayal of children with disabilities in Greek films from 1950 to 2007 focusing on the models of disability represented. A thematical analysis of the films' contents was used in order to investigate the different models. In very few films were children with disabilities represented. During the «old Greek cinema» period, children with a disability were represented merely as sick who needed to be cured. During the «new Greek cinema» period, films depicted the feelings and problems that disability caused to the children s families, relative and friends. Finally in a film of the «contemporary Greek cinema» period, disability is balanced with special capacities (such as music), following the example of many international films
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αρκολάκης, Μ. (2006). Ο παιδικός ρόλος στην αφηγηματική ανάπτυξη του ελληνικού μελοδράματος. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.). «Πιάσε με, αν μπορείς...». Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Αθήνα: Αιγόκερως.
Abric. J.-C. (1996). Κοινωνικές πρακτικές, κοινωνικές αναπαραστάσεις. Στο Γ. Κατερέλης (Επιμ.). Δυναμική των κοινωνικών αναπαραστάσεων (σσ. 49-77). Αθήνα: Οδυσσέας.
Βαλούκος, Σ. (2001). Φιλμογραφία Ελληνικού Κινηματογράφου (1914-2007). Αθήνα: Αιγόκερως.
Barnes, C. (1992). Disabling imagery and the media: An exploration of the principles for the media representations of disabled people. Halifax: BCODP & Ryburn.
Barnes, C. (1996). Theories of disability and the origins of the oppression of disabled people in western society. In L. Barton (Ed.) Disability and society: Emerging issues and insights (pp. 43-60). London, New York: Longman.
Barnes, C, Mercer, G., & Shakespeare T. (1999). Exploring disability: A sociological introduction. Cambridge: Polity Press.
Barnes, C, & Mercer, G. (2003). Disability. Cambridge: Polity Press.
Cumberbatch, G., & Negrine, R. (1992). Images of disability on television. London: Routledge.
Δουλκέρη, T. (2006). Η απεικόνιση του παιδιού στη μικρή και τη μεγάλη οθόνη. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.). «Πιάσε με, αν μπορείς...». Η παιδική ηλικία και οι αναπαρασταθεί ms στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο (σο. 80-87). Αθήνα: Αιγόκερως.
Darke, P.A. (1999). The cinematic construction of physical disability as identified through the application of the social model of disability to six indicative films made since 1970: A Day in the death of Joe Egg (1970), The raging moon (1970), The elephant man (1980), Whose life is it anyway? (1981), Duet for one (1987) and My left foot (1989). http://www.outside-centre.com/darke/paulphd (τελευταία πρόσβαση 27.11.2008).
Ελληνική ταινιοθήκη: http://www.tainiothiki.gr/collection/filmography (τελευταία πρόσβαση 4-12-2008).
Equal Greece http://www.equal-greece.gr/groupsubdetailbasic.asp?Ergonum=27 (τελευταία πρόσβαση 20.12.08)
Ζωνίου-Σιδέρη, Α. (1998). Οι ανάπηροι και η εκπαίδευση wus. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Feldbaum, Μ., & Rossetti Ζ. (2005). Cinematically challenged: Using film in class. In L. BenMoshe, R.C. Cory, M. Feldbaum, & Κ. Sagendorf (Eds.). Building pedagogical curb cuts: Incorporating disability in the university classroom a curriculum (pp. 43-66). The Graduate School: Syracuse University.
Garland Thompson, R.(1997). Extraordinary bodies: Figuring physical disability in american culture and literature. New York: Columbia University Press.
Giveans D. (1988). Films focusing on children with disabilities. Early Childhood Education Journal, 16,2, 42-44.
Harnett, A. (2000). Escaping the «Evil Avenger» and the «Supercrip»: Images of disability in popular television. Irish Communications Review, 8, 21-29.
Θεοδώρου, Β., Μουμουλίδου, M., & Οικονομίδου, Α. (2006). Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.). «Πιάσε με, αν μπορείς...». Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο (σσ. 7-26). Αθήνα: Αιγόκερως.
Καρτάλου, Α. (2006). Το παιδί μέσα τους: αναζητώντας και αναπαριστώντας την παιδική ηλικία στον νέο και σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.). «Πιάσε με, αν μπορείς...». Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο (σσ. 112-139). Αθήνα: Αιγόκερως.
Κολιοδήμος, Δ. (2001). Λεξικό ελληνικών ταινιών. Αθήνα: Γένους.
Κολοβος, Ν. (1988). Κοινωνιολογία του κινηματογράφου. Αθήνα: Αιγόκερως.
Κούρτη, Ε. (2006). Τοπία της παιδικής ηλικίας στο έργο του Θ. Αγγελόπουλου. Στο Β. Θεοδώρου, Μ. Μουμουλίδου, & Α. Οικονομίδου (Επιμ.) «Πιάσε με, αν μπορείς...». Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο (σσ. 161-183). Αθήνα: Αιγόκερως.
Klobas, L.E. (1988). Disability drama in television and film. Jefferson: McFarland & Co. Inc.
Longmore, P. (1987). Screening stereotypes: Images of disabled people in television and motion pictures. In A. Gartner, & T. Joe (Eds.). Images of the disabled, disabling images (pp. 65-78). New York: Praeger.
Μακρυνιώιη, Δ. (Επιμ.). (1997). Παιδική ηλικία. Αθήνα: Νήσος.
Mitchell, D., & Snyder, S. (1997). Introduction: Disability studies and the double bind of representation. In D. Mitchell, & S. Snyder (Eds.). The Body and physical difference (pp. 1-31). University of Michigan Press: Ann Arbor.
Norden, M.F. (1994). The cinema of isolation: A history of physical disability in the movies. New Brunswick: Rutgers. Oliver, M. (1990). The individual and social models of disability. http://www. leeds.ac.uk/disability-studies/archiveuk/01iver/in%20soc%20dis.pdf. (ιελευιαία πρόσβαση 28.10.2008).
Oliver, M. (1996a). Understanding disability. London: Macmillan.
Oliver, M. (1996b). A sociology of disability or a disablist sociology? In L. Barton, (Ed.). Disability and society: Emerging issues and insights (pp. 18-42). London, New York: Longman.
Poύßns, Α., & Σταθακόπουλος, Χ. (2005). Ελληνικός Κινηματογράφος. Ιστορία Φιλμογραφία Βιογραφικά. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Safran, S.Ρ. (1998). The first century of disability portrayal in film: An analysis of the literature. The Journal of Special Education, 31, 467-479.
Safran, S.P. (2000). Using movies to teach students about disabilities. Teaching exceptional children, 32, 3, 44-47.
Sorlin, P. (1977). Κοινωνιολογία του κινηματογράφου. Μτφρ. Π. Μαρκέιου. Αθήνα: Μειαίχμιο. 2006.
Temkin, Τ. (χ.χ). Representations of blind people in films and television. http://www.riglobal.org/publications/media_report/temkin.html (ιελευιαία πρόσβαση 23.10.2008).
Zoniou-Sideri, Α., Deropoulou-Derou, E., Karagianni, P. & Spandagou, I. (2006). Inclusive discourse in Greece: strong voices, weak policies. International Journal of Inclusive Education, 10, 2-3, 279-291.