Το νόημα των εκφωνημάτων κατά τη μετάβαση από την ηρολεκτική στη λεκτική επικοινωνία: Δεδομένα αnό δυο ελληνόφωνα παιδιά.


Δημοσιευμένα: juil. 1, 2008
Λέξεις-κλειδιά:
Γλωσσική ανάπτυξη προλεκτική επικοινωνία πρώτη λεκτική επικοινωνία νόημα επικοινωνιακές λειτουργίες
Δήμητρα Κατή (Dimitra Kati)
Αλεξάνδρα Καρούσου (Alexandra Karousou)
Περίληψη
Η μελέτη των νοημάτων που εκφράζονται μέσω της φωνής τα πρώτα δύο χρόνια της ζωής είναι απαραίτητη για μια εξήγηση της μετάβασης από την ηρολεκτική στη λεκτική επικοινωνία. Σε μια διαχρονική έρευνα δύο παιδιών σε ελληνόφωνο περιβάλλον από τους 8 έως τους 24 μήνες, αναλύουμε την επικοινωνιακή λειτουργία των εκφωνημάτων, δηλαδή το νόημα από τη σκοπιά των άλλων. Η συντριπτική πλειονότητα των εκφωνημάτων αποδείχτηκε ότι απευθύνεται στους άλλους από πολύ νωρίς και ότι εκφράζει συναίσθημα, προσταγή για να επιτευχθεί ένας σκοπός και δήλωση μιας σκέψης. Παρατηρείται ωστόσο σταδιακή μετάβαση από νοήματα που μπορούν να εκφραστούν με προ-λεκτικά μέσα σε εκείνα που απαιτούν συνήθως τη γλώσσα. Πάνω απ όλα, περιορίζεται εντυπωσιακά η έκφραση συναισθήματος και αυξάνεται αντιθέτως η δήλωση μιας σκέψης. Επιπλέον, εκδοχές της προσταγής και της δήλωσης που αφορούν ένα απτό αντικείμενο εμφανίζονται νωρίτερα από εκείνες που μπορούν να εκφραστούν κατεξοχήν μέσα από λέξεις, όπως η ερώτηση.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Austin, J. L. (1962). How to Do Things with Words. Oxford: Oxford University Press.
Barrett, M. D. (1981). The communicative functions of early child language. Linguistics, 19, 273-305.
Baron-Cohen, S. (1989). Perceptual role-taking and protodeclarative pointing in autism. British Journal of Developmental Psychology, 7, 113-127.
Bates, E. (1979). Intentions, conventions and symbols. E.Bates, L.Benigni, I.Bretherton, L.Camaioni & V.Volterra (eds.), The Emergence of Symbols: Cognition and Communication in Infancy (pp.33-68). New York: Academic Press.
Bates, E., Benigni, L., Bretherton, I., Camaioni, L. & Volterra, V. (1979). The Emergence of Symbols: Cognition and Communication in Infancy. New York: Academic Press.
Bates, E., Bretherton, I. & Snyder, L. (1988). From First Words to Grammar: Individual Differences and Dissociable Mechanisms. Cambridge: Cambridge University Press.
Bates, E., Camaioni, C. & Volterra, V. (1975) The acquisition of performatives prior to speech. E.Ochs & B.Schieffelin (eds.), Developmental Pragmatics. NY: Academic Press.
Bloom, L. (1993). The transition from infancy to language: Acquiring the power of expression. Cambridge: Cambridge University Press.
Boersma, P. (2001). PRAAT, a system for doing phonetics by computer. Glot International 59 (10): 341-345.
Brinck, I. (2008). The role of intersubjectivity for the development of intentional communication. J. Zlatev, Τ Racine. C. Sinha & E. Itkonen (Eds.). The Shared Mind (pp.115-140). Amsterdam: Benjamins.
Bruner, J. (1983). Child's Talk: Learning to use language. New York: Norton.
Capirci, Ο., Iverson, J.M., Pizzuto, E. & Volterra, V. (1996). Gestures and words during the transition to two word speech. Journal of Child Language 23: 645-673.
Carpenter, R.L., Mastergeorge A.M. & Truman E.C. (1983). The acquisition of communicative intentions in infants eight to fifteen months of age. Language and Speech 26(2):101-117.
Carter, A.L. (1979). Prespeech meaning relations: an outline of one infant's sensorimotor morpheme development. P. Fletcher & M. Garman (Eds.), Language acquisition (pp. 71-92). Cambridge: Cambridge University Press.
Caselli, M.C (1983). Communication to language: deaf children's and hearing children's development compared. Sign Language Studies, 39, 113-144.
Cheney, D.L. & Seyfarth, R.M. (1990). How Monkeys See the World. University of Chicago Press, Chicago.
Cole S. & Cole M. (2000) Ανάπτυξη των Παιδιών, Tόμos 1. Η Αρχή τηε ζωής: Εγκυμοσύνη, τοκετός, βρεφική ηλικία. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω.
D'Odorico, L. & Franco, F. (1991) Selective production of vocalization types in different communication contexts. Journal of Child Language, 18, 475-99.
Dale, P. S. (1980). Is early pragmatic development measurable? Journal of Child Language, 7, 1-12.
Dore, J. (1974). A pragmatic description of early language development. Journal of Psycholinguistic Research, 3, 343-350.
Dore, J. (1978). Conditions on the acquisition of speech acts. I. Markova (Ed.), The social context of language. Chichester: Wiley.
Fenson, L., Dale, P. Reznick, J.S., Bates E., Thai D. & Pethick, S. (1994). Variability in early communicative development. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59.
Gomez, J. (1991). Visual behaviour as a window for reading the mind of others in primates. A. Whiten (ed.), Natural Theories of Mind. Oxford: Basil Blackwell.
Halliday, M.A.K. (1975). Learning How to Mean: Explorations in the Development of Language. London: Edward Arnold.
Halliday, M.A.K. (2004). The Language of Early Childhood. London: Continuum.
Harding, CG. & Golinkoff, R.M. (1979). The origins of intentional vocalizations in prelinguistic infants. Child Development, 50, 33-40.
Jakobson, R. (1941/1968). Child Language, Aphasia and Phonological Universals. The Hague: Mouton.
Καρούσου, Α., Κατή, Δ. & Σιαμπουλιάδου, Χρ. (2008). Η ανάδυση των πρωτολέξεων: εμπειρικά δεδομένα για τη σταδιακή σύγκλιση παραμέτρων της λέξης. Ψυχολογία, 2. Υπό εκτύπωση.
Κατή, Δ. (1994). Προτάσεις αιτιακής, χρονικής και υποθετικής εξάρτησης στη γλώσσα του παιδιού, Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα, 15, 746-757.
Keller, Η. & Scholmerich, Α. (1987). Infant vocalizations and parental reactions during the first 4 months of life. Developmental Psychology, 23(1), 62-67.
Leopold, W.F. (1949). Grammar and general problems in the first two years. Evanston, III.: Northwestern University Press.
Lock, A. (2001). Preverbal Communication. J.G.Bremner & A.Fogel (Eds) Handbook of Infant Development (pp. 379-403). Oxford: Blackwell.
Locke, J. (1993). The Child's Path to Spoken Language, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Lopez Ornat, S., Gallego C, Gallo P., Karousou, Α., Mariscal, S. & Martinez, M. (2005). MacArthur: Inventario de desarrollo comunicativo. Madrid: TEA Ediciones.
Malatesta, C.Z. (1981). Affective development over the lifespan: Involution or growth? Merill Palmer Quaterly, 27, 145-173.
Malatesta, C.Z, Culver, C, Tesman, J.R., Shepard, B., Fogel, Α., Reimers, M., Zivin, G. (1989). The Development of Emotion Expression during the First Two Years of Life. Monographs of the Society for Research in Child Development, Vol. 54, No. 1/2.
McShane, J. (1980). Learning to talk. New York: Cambridge University Press.
Nathani, S. & Oiler, D. K. (2001). Beyond ba-ba and gu-gu: Challenges and strategies in coding infant vocalizations. Behavior Research Methods, Instruments & Computers, 33(3). 321-330.
Nelson, K. (1973). Structure and strategy in learning to talk. Monographs of the Society for Research in Child Development, 38, no. 149.
Ninio, A. & Goren, H. (1993). PICA 100. Parental Interview on 100 Communicative Acts. Hebrew University, Jerusalem, Israel.
Ninio, A. & Snow, C. (1996). Pragmatic development. Boulder, CO: Westview Press.
Ninio, Α., & Wheeler, P. (1984). Functions of speech in mother-infant interaction. L. Feagans, G.J. Garvey, & R. Golinkoff (Eds.), The origins and growth of communication (pp. 196-207). Norwood, NJ: Ablex.
Oldenburg-Torr, J. (1997). From Child Tongue to Mother Tongue: A case study of language development in the first two and a half years. University of Nottingham: Department of English Studies: Monographs in Systemic Linguistics, 9.
Oiler, D.K. (2000). The emergence of the speech capacity. Mawhaw, NJ: Erlbaum. Associates, Inc., Publishers.
Painter, C. (1984). Into the Mother Tongue: A case study in early language development. London: Francis Pinter.
Παπαηλιου, X. (2002). Ο ρóλos των μη λεκτικών φωνητικών εκφράσεων στην ανθρώπινη επικοινωνία. Ν.Πολεμικός και A.Κοντάκος (Επιμ.) Μη Λεκτική Επικοινωνία: Σύγχρονες θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις στην Ελλάδα (Σελ. 47-68). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Papaeliou, C, Minadakis, G. & Cavouras, D. (2002). Acoustic patterns of infant vocalizations expressing emotions and communicative functions. Journal Speech, Language & Hearing Research 45: 311-317.
Papaeliou, C. & Trevarthen, C. (2006). Prelinguistic pitch patterns expressing 'communication' and 'apprehension'. Journal of Child Language, 33, 163-178.
Pinker, S. (1994). The Language Instinct: The New Science of Language and Mind. Harmondsworth: Penguin.
Scheiner, E. (2004). Comparison of emotional expressions and developmental changes in preverbal vocalizations of normally hearing and hearing-impaired infants. Ph.D. Thesis, Freie Universitaet Berlin.
Searle, J.R. (1969). Speech Acts: An essay in the Philosophy of Language. London: Cambridge University Press.
Stern, D.N. (1985). The Interpersonal World of the Infant: A view from psychoanalysis and developmental psychology. New York: Basic Books.
Sugarman, S.A. (1978). Some organizational aspects of pre-verbal communications. I.Markova (ed.), The Social Context of Language (pp. 46-66). New York: Wiley.
Tomasello, M. (2003). Constructing a language: A usage-based theory of language acquisition. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Tomasello, M., & Merriman, W. E. (Eds.). (1995 J. Beyond names for things: Young children's acquisition of verbs. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Trevarthen, C. and Hubley, P. (1978). Secondary intersubjectivity: Confidence, confiding, and acts of meaning in the first year. A. Lock (ed.), Action, Gesture, and Symbol: The Emergence of Language, (pp.183-229). New York: Academic Press.
Trevarthen, C. (1990). Signs before speech. T.A. Sebeok and J. Umiker-Sebeok (Eds.), The Semiotic Web, 1989 (pp.689-755). Berlin, New York, Amsterdam: Mouton de Gruyter.
Vihman, M. & McCune, L. (1994). When is a word a word? Journal of Child Language, 21, 517-542.
Vihman, M. (1996). Phonological development: The origins of language in the child. Oxford: Blackwell.
Vygotsky, L.S. 1962. Thought and Language. Cambridge, MA: MIT Press.
Werner, H., & Kaplan, B. (1963). Symbol formation: An organismic developmental approach to language and the expression of thought. New York: John Wiley.
Wetherby, A.M. & Prizant, B.M. (1989). The expression of communicative intent: Assessment guidelines. Seminars in Speech and Language, 10, 77-91.