Το λαϊκό παραμύθι στο νηπιαγωγείο: αναπτύσσοντας μαθηματικές δραστηριότητες με νόημα, με αφορμή ένα λαϊκό παραμύθι


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2008
Λέξεις-κλειδιά:
Λαϊκό παραμύθι μαθηματικά διδασκαλία μαθηματικών λογοτεχνία δραστηριότητες με νόημα διδακτική προσέγγιση
Τζένη Μωραϊτη (Tzeni Moraiti)
Περίληψη
Η νέα αντίληψη της διαθεματικής προσέγγισης και η ενοποίηση των γνωστικών αντικειμένων φέρνει κοντά γνώσεις και δεξιότητες από διαφορετικές διδακτικές περιοχές. Μια τέτοια σύνδεση μπορεί να επιτευχθεί μεταξύ λαϊκού παραμυθιού και μαθηματικών. Η ανάπτυξη μαθηματικών δραστηριοτήτων που έχουν νόημα για τα παιδιά -το περιεχόμενο των οποίων συνδέεται με καθημερινές πρακτικές της ζωής- αξιοποιούν και επεκτείνουν την προηγούμενη γνώση και ενεργοποιούν το ενδιαφέρον τους. Στο πλαίσιο αυτό η παρούσα εργασία επιχειρεί να δείξει πώς μέσα από ένα λαϊκό παραμύθι, μπορούν να αναπτυχθούν δραστηριότητες που πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αναγνωστόπουλου, Β. (1987). Ανιχνεύσεις, θέματα παιδικής λογοτεχνίας. Αθήνα: Καστανιώτns.
Aυδίκος, E. (1994). Το λαϊκό παραμύθι, θεωρητικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Οδυσσέας.
Aυδίκος, E. (1996). Το παιδί στην παραδοσιακή και τη σύγχρονη κοινωνία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Γιαννικοπούλου, Α. (2002). Λογοτεχνία και Μαθηματικά. Στο Καΐλα, Μ., Καλαβάσης, Φ., Πολεμίκος, Ν. (επιμ.) Μύθοι, Μαθηματικά, Πολιτισμοί: Αποσιωπημένες σχέσεις στην εκπαίδευση (σσ. 71-101). Αθήνα: Aτραnós.
Δαφέρμου, Χ., Κουλουρη, Π. & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού, Εκπαιδευτικοί Σχεδιασμοί, Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. ΥΠΕΠΘ, ΠΙ.
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο και Αναλυτικά Προγράμματα για το Νηπιαγωγείο (ΔΕΠΠΣ) (2003). Υ.Π.Ε.Π.Θ., Π.Ι., Φ.Ε.Κ. τχ. Β' αρ. φύλλου 304/13-03-03.
Donaldson, Μ. (2001). Η σκέψη των παιδιών, επιμ. Στ. Βοσνιάδου, μετφ. Καλογιαννίδου, Α. Αρχοντίδου. Aθήvα: Gutenberg.
Ζαχάρος, Κ., Παπανδρέου, Μ., (2004). Τα Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο: Μια κριτική ανάλυση του ΔΕΕΠΣ. Στο Γ. Μπαγάκης (επιμ.), Ο εκπαιδευτικός και το αναλυτικό Πρόγραμμα (σσ. 363-371). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ζαχάρος, Κ. (2007). Οι μαθηματικές έννοιες στην Προσχολική Εκπαίδευση και η διδασκαλία τους. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Καλογήρου, Τζ. & Λαλαγιάννη, Κ. (2005). Προλεγόμενα. Στο Τζ. Καλογήρου, Κ. Λαλαγιάννη (επιμ.), Η Λογοτεχνία στο Σχολείο (σσ. 27-40). Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.
Κατσίκη-Γκίβαλου, Α. (2005). Η θέση της λογοτεχνίας στην πρωςοβάθμια εκπαίδευση. Ζητήματα και προοπτικές. Στο Τζ. Καλογήρου, Κ. Λαλαγιάννη (επιμ.), Η Λογοτεχνία στο Σχολείο (σσ. 13-25). Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.
Κυριακίδου-Νέστορος, Α. (1993). Λαογραφικά Μελετήματα II. Αθήνα: Πορεία.
Μητακίδου, Σ. & Τρέσσου, Ε. (2005). Διδάσκοντας γλώσσα και Μαθηματικά με Λογοτεχνία, Μια δημιουργική συνάντηση, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Μπάδα. Κ., (1994). Η χρήση της παράδοσης. Στο Β. Nιτσιάκος (εισ.-επιμ.), Χορός και κοινωνία, Κόνιτσα: Πνευματικό Κέντρο Δήμου Kóvιτσαs, σ. 111-23.
Μερακλής, Μ. (χ.χ.). Τα παραμύθια μας, Μελέτη 8. Θεσσαλονίκη: Κωνσταντινίδης.
Μωραΐτη, Τζ. (2003). Ο Μαγικός βοηθός. Ο ρόλος του μαγικού βοηθού στην εξέλιξη του παραμυθιού, Παραμυθολογική Μελέτη (AT 500-559). Αθήνα: Ταξιδευτής.
Μωραΐτη, Τζ. (2008). Η διδακτική αξιοποίηση των παροιμιών στη διαθεματική προσέγγιση των Φυσικών επιστημών. Στο Β. Χρηστίδου (επιμ.) Εκπαιδεύοντας τα μικρά παιδιά στις Φυσικές επιστήμες, Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Παπανδρέου, Μ. (2005). Η νοηματοδότηση των μαθηματικών δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο μέσα από τη λογοτεχνία. Στο Δ. Γερμανός, Ε. Παναγιωτίδου, Κ. Mπίκos, Κ. Μπότσογλου, Μ., Μπιρπίλη (επιμ.), Η διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας και της μάθησης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία, Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου Ο.Μ.Ε.Ρ., Θεσσαλονίκη, 30-5-2003 (σσ. 319-327). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Σκούρας, Α. (2002). Εμπλουτίζοντας τη διδασκαλία των Μαθηματικών με διαθεμαπκές προσεγγίσεις. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών θεμάτων, 7, 101-110.
Μέγας, Γ. (1998). Ελληνικά Παραμύθια, τ. Ι, II. Αθήναι: Εκδόσες της Εστίας.
Τσιλιμένη, Τ. (2007). Εισαγωγή στην τέχνη της αφήγησης. Στο Τ. Τσιλιμένη (επιμ.), Αφήγηση και εκπαίδευση, Άρθρα και μελετήματα. Βόλος: Εκδόσεις του Εργαστηρίου Λόγου και Πολιτισμού, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Χατζηγεωργίου, Γ. (2002). Αφήγηση και Μάθηση: θεωρητική θεμελίωση και πρακτικές ιδέες για τη διδασκαλία. Στο Καΐλα, Μ., Καλαβάσης, Φ., Πολεμίκος, Ν. (επιμ.) Μύθοι, Μαθηματικά, Πολιτισμοί: Αποσιωπημένες σχέσεις στην εκπαίδευση (σσ. 105-129). Αθήνα: Aτραπόs.
Hughes, M. (1996). Τα παιδιά και η έννοια των αριθμών, Δυσκολίες στην Εκμάθηση των Μαθηματικών, Donaldson, Μ. (πρόλογος), Βοσνιάδου, Σ. (επιμ.), Σταφυλίδου, Μ. (μετφρ.). Αθήνα: Gutenberg.
Barody, Α. (1993). Fostering the mathematics learning of young children. In Spodek, B. (ed.), Handbook of Research of Education of Young Children (pp.151-175). New York: MacMillan Publishing Company.
Beougher, C. (1994). Making connection with teddy bears. Arithmetic Teacher, 41, 354-362.
Brown, T. C. (1996). Literature lessons for all seasons: Includes language, math, science, art, and cooking activities incorporating children's literature. Greensboro: Carson-Dellosa Pub. Co.
Gelman, S. A. (1999). Concept development in preschool children. In Dialogue on Early Childhood Science, Mathematicς and Technology Education (pp.50-61). Washington: American Association for the Advancement of Science.
Egan, K. (1986). Teaching as storytelling, Ontario: The Althouse Press.
Griffiths, R. & Clyne, M. (1991). The power of story: its role in learning mathematics. Mathematics Teaching, 135, 42-45.
Jacobs, Α. (1997). Mathematics and Literature a winning combination, Teaching Children Mathematics, November 1997, 156-57.
Johnson, J. R. (1999). The forum of Early Childhood Science, Mathematics and Technology Education. In Dialogue on Early Childhood Science, Mathematics and Technology Education (pp. 14-26). Washington: American Association for the Advancement of Science.
Lake, K. (1994). Intergrated Curriculum. http://www.nwrel.0rg/scpd/sirs/8/cOl6.html
Katz, L.G. & Chard, S.,C. (2004). (επιμέλεια-εισαγωγή: M. Κονσόλας) Η Μέθοδος Project: H ανάπτυξη της κριτικής σκέψns και της δημιουργικότητας των παιδιών της npooxoλικήs ηλικίας. Αθήνα: Ατραπός.
Neal, D. (2007). Using appropriate resources to assist in developing mathematical ideas. Australian Association of Mathematics Teachers Inc (AAMT).
Nunes, T. & Bryant, P. (1996). Children Doing Mathematics. Oxford: Blackwell Publisers.
Pound, L. (2003). Supporting Mathematical Development in the Early Years, Series: Supporting Early Learning, Hurst, V. & Josef, J. (series editors). Open University Press.
Ricks Leitze, A. (1997). Connecting process problem solving to children literature. Teaching Children Mathematics, 3, 9, 398-406.
Thiessen, D., Matthias, M. & Smith, J. (1998). The wonderful world of mathematics: A critically annotated list of children's books in mathematics. Reston, Va.: National Council of Teacher of Mathematics (N.C.T.M.).
Thiessen, D. (ed.) (2004). Exploring Mathematics through Literature, Articles and lessons for Prekindergarten through Grade 8. Reston, Va.: National Council of Teacher of Mathematics (N.C.T.M.).
Whithin, J. D. (1995). Connecting literature and mathematics. In Peggy A. House & Arthur F. Coxford (ed), Connecting Mathematic across the curriculum. Reston, Va.: National Council of Teacher of Mathematics (N.C.T.M.), Yearbook.