Η λειτουργία της βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2007
Λέξεις-κλειδιά:
προσχολική αγωγή εγγραμματισμός προφορικός και γραπτός λόγος λειτουργία βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο φιλαναγνωσία δανειστική βιβλιοθήκη
Μαρία Μπατσούτα (Maria Mpatsouta)
Χριστίνα Παπαγιαννίδου (Christina Papagiannidou)
Αθηνά Δάντη (Athina Danti)
Περίληψη

Στο Πρόγραμμα Σπουδών της γλώσσας του νηπιαγωγείου δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο χώρο της βιβλιοθήκης ως κατεξοχήν διαμορφωμένο περιβάλλον γραπτού λόγου. Η οργάνωση της γωνιάς της βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο και η λειτουργία της ως δανειστική εφαρμόστηκε σε 130 νηπιαγωγεία της 2ης Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής κατά το σχολικό έτος 2003-2004. Στο παρόν άρθρο αποτυπώνεται η δράση αυτών των νηπιαγωγείων όσον αφορά στη λειτουργία της βιβλιοθήκης. Τα αποτελέσματα φανερώνουν ότι η βιβλιοθήκη λειτούργησε ως περιβάλλον εγγραμματισμού, αλλά κι ως πολυλειτουργικό μέσο για την ανάπτυξη δεσμού αγάπης με το βιβλίο και φιλαναγνωσίας. Ποικίλες και πρωτότυπες δράσεις πραγματοποιήθηκαν και ενίσχυσαν την επαφή και εξοικείωση των παιδιών με το βιβλίο. Οι τεχνικές δυσκολίες και τα προβλήματα συνεργασίας κατά την εφαρμογή υποδεικνύουν την ανάγκη να λαμβάνεται υπόψη κατά το σχεδιασμό και την ανάπτυξη της δράσης το εξελικτικό στάδιο γραφής των παιδιών, η σύνθεση της ομάδας και το κοινωνικοπολιτισμικό κεφάλαιο που φέρει το παιδί με την είσοδο του στο σχολείο. Η συνεργασία με τους γονείς αναδείχτηκε κρίσιμη προϋπόθεση για την επιτυχή λειτουργία της δανειστικής βιβλιοθήκης. Τέλος, οι δυσκολίες που καταγράφηκαν εισηγούνται προβληματισμό και αναζήτηση διαφορετικών τρόπων διαχείρισης σε άλλη μελλοντική εφαρμογή.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Αθηνά Δάντη (Athina Danti)
Υπ. Δρ. ΤΕΑΠΗ, Παν. Αθηνών
Αναφορές
Αγγελοπούλου, Β., & Βαλάση, Ζ. (1989). Διαλέγουμε βιβλία για παιδιά για μια βασική βιβλιοθήκη. Αθήνα: Gutenberg.
Αναγνωστόπουλος, Β. (1998). Γλωσσικά Παιχνίδια. Διαδρομές, 51, 166-173.
Γιαννικοπούλου, Α. (1998). Aπo την προανάγνωση στην ανάγνωση, οδηγός για γονείς και εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Καστανιώτης.
Γιαννόπουλου, Κ. (1998). Η δανειστική βιβλιοθήκη στο νηπιαγωγείο. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 1, 28-30.
Γκλιάου, Ν., & Γουριώτου, Ε. (2005). Η αξιοποίηση της βιβλιοθήκης στο σχολείο ως μέσο για την εκπλήρωση των στόχων του Προγράμματος της Γλώσσας. Γέφυρες, 20, 10-21.
Δαφέρμου, Χ. (2006). Οδηγός νηπιαγωγού: Αντίληψη για τη μάθηση, βασικές επιδιώξεις, προτεινόμενες προσεγγίσεις. Γέφυρες, 29, 7-15.
Clay, Μ. (2001). Chance over time in children's literacy development. N.Zealand: Heineman Auckland.
Δάντη, A (2005). Ένα μοντέλο σύνδεσης επιμόρφωσης και εκπαιδευτικών αναγκών στην αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς και μάθησης στο σχολείο. Στο Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Dombey, Η. (1994). Η εισαγωγή των παιδιών στο γραπτό λόγο. Εκπαιδευτική Κοινότητα, τ. 27, 21-23.
Immroth,B., & Ash-Geisler, V. (1995) Preschool partnerships: School and Public Library. Cooperation to facilitate School Readiness. ERIC, ED399 950.
Καρποζήλου, M. (1994). To παιδί στην χώρα των βιβλίων. Αθήνα: Καστανιώτης.
Κατσίκη-Γκίβαλου, Α. (1994). Παιδική Λογοτεχνία θεωρία και πράξη. Αθήνα: Καστανιώτης.
Κοντολέων, Μ. (1998). Απόψεις για την Παιδική Λογοτεχνία. Αθήνα: Πατάκης.
Κουτσουβάνου, Ε. (2000). Πρώτη Ανάγνωση και Γραφή. Στρατηγικές Διδακτικής. Αθήνα: Οδυσσέας.
Μπατσούτα, Μ (2006). Δράσεις γραπτού λόγου-Αξιοποίηση της βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο. Χαλκίδα: Κωστόγιαννος.
Μπασαγιάννη, Ε. (1999). Η βιβλιοθήκη του νηπιαγωγείου μας και ο τρόπος λειτουργίας της στα πλαίσια των Πιλοτικών Προγραμμάτων Ενισχυτικής Διδασκαλίας. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 8, 109-115.
Παπάς, Α. (1995). Διδακτική της Γλώσσας και Κειμένων. Πρώτη Ανάγνωση και Γραφή. Αναδυόμενη Ανάγνωση και Γραφή. Αθήνα.
Παρρά Β., & Οικονόμου, Β. (1999). Οι βιβλιοθήκες τάξεων και ο ρόλος τους. Εκπαιδευτική Ρότα, τ.5, σσ. 28-33.
Πέτροβοτς-Ανδρουτσοπούλου, Λ. (1998) Ο συγγραφέας παιδικών βιβλίων στο σχολείο. Διαδρομές, τ. 50, σσ. 94-99.
Σπινκ., Τ. (1990). Τα παιδιά ως αναγνώστες. Αθήνα: Καστανιώτης.
Τάφα, Ε. (2001α). Ανάγνωση και γραφή στην προσχολική ηλικία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Τάφα, E. (2001J3). Η βιβλιοθήκη στην τάξη της προσχολικής εκπαίδευσης: Η οργάνωση και η λειτουργία της στο πλαίσιο του προγράμματος για την ανάδυση του γραπτού λογού. Στο Π. Παπούλια Τζελεπη (Επιμ.). Ανάδυση του γραμματισμού. Έρευνα και πρακτική (211-239). Αθήνα: Καστανιώτης.
Τσιλιμένη, Τ. (1994). Η βιβλιοθήκη στο νηπιαγωγείο: Μια παρεξηγημένη γωνιά. Σύγχρονο Σχολείο. 23,192-194.
Σκούρτου, Ε. (1998). Σχέσεις γραπτού και προφορικού λογού και η σημασία τους για τη διδασκαλία της γλώσσας. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 98/1998 (29-36) & 99/1998 (38-43).
ΦΕΚ. 1376,18/10/2001, άρθρο 6. Αποφάσεις: Διαθεματικο Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο Προγράμματα Σπουδών Νηπιαγωγείου, Ευέλικτη Ζώνη, προσθετές διαθεματικές προσεγγίσεις.
Vygotsky, L.S. (1997). Νους στην Κοινωνία: Η Ανάπτυξη των Ανώτερων Ψυχολογικών Διαδικασιών, (επιμ.: Βοονιάδου, Στ., μτφ.: Μπίμπου, Α. & Βοσνιάδου Στ.). Αθήνα: Gutenberg.
Wells, G. (1999). Dialogic Inquiry: Towards a Sociocultural Practice and Theory of Education, Cambridge: Cambridge University Press.
Χριστοφορίδη-Ενρίκες, A. (1998). Παίζω και καταλαβαίνω (μτφ. Ηλιοπούλου Μ.). Αθήνα: Εκκρεμές.