Classroom library activities in the kinder gardens: means for implementing Greek language curriculum goals or for developing positive attitudes to reading?


Published: Jul 1, 2007
Keywords:
preschool section literacy verbal and written language organized library settings into the kinder gardens positive reading attitudes 'classroom library'
Μαρία Μπατσούτα (Maria Mpatsouta)
Χριστίνα Παπαγιαννίδου (Christina Papagiannidou)
Αθηνά Δάντη (Athina Danti)
Abstract

The Greek Language Curriculum in the preschool section supports the importance of organized library settings into the kinder gardens as an effective and appropriate literacy environment. A study on the 'classroom library' as an organized place for language activities was carried out in 130 kindergartens during the school year 2003-2004. This article presents classroom library activities that took place in the kindergartens. The results reveal the successful class- library functioning as a literacy environment as well as a multifunctional medium enhancing children's love for books and reading. Various original activities took place promoting children's contacts with books. Technical and cooperational difficulties which appeared during planning and implementing activities indicate the necessity to consider developmental writing level of the individual child, group synthesis of the classroom, socioeconomic, cultural background and children's own 'capital'. Cooperation with parents was shown to be a fundamental factor for the success of a library program. Finally, the difficulties noted suggest reflection and propose engaging in alternative ways for handling a future implementation.

Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Αθηνά Δάντη (Athina Danti)
Υπ. Δρ. ΤΕΑΠΗ, Παν. Αθηνών
References
Αγγελοπούλου, Β., & Βαλάση, Ζ. (1989). Διαλέγουμε βιβλία για παιδιά για μια βασική βιβλιοθήκη. Αθήνα: Gutenberg.
Αναγνωστόπουλος, Β. (1998). Γλωσσικά Παιχνίδια. Διαδρομές, 51, 166-173.
Γιαννικοπούλου, Α. (1998). Aπo την προανάγνωση στην ανάγνωση, οδηγός για γονείς και εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Καστανιώτης.
Γιαννόπουλου, Κ. (1998). Η δανειστική βιβλιοθήκη στο νηπιαγωγείο. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 1, 28-30.
Γκλιάου, Ν., & Γουριώτου, Ε. (2005). Η αξιοποίηση της βιβλιοθήκης στο σχολείο ως μέσο για την εκπλήρωση των στόχων του Προγράμματος της Γλώσσας. Γέφυρες, 20, 10-21.
Δαφέρμου, Χ. (2006). Οδηγός νηπιαγωγού: Αντίληψη για τη μάθηση, βασικές επιδιώξεις, προτεινόμενες προσεγγίσεις. Γέφυρες, 29, 7-15.
Clay, Μ. (2001). Chance over time in children's literacy development. N.Zealand: Heineman Auckland.
Δάντη, A (2005). Ένα μοντέλο σύνδεσης επιμόρφωσης και εκπαιδευτικών αναγκών στην αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς και μάθησης στο σχολείο. Στο Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Dombey, Η. (1994). Η εισαγωγή των παιδιών στο γραπτό λόγο. Εκπαιδευτική Κοινότητα, τ. 27, 21-23.
Immroth,B., & Ash-Geisler, V. (1995) Preschool partnerships: School and Public Library. Cooperation to facilitate School Readiness. ERIC, ED399 950.
Καρποζήλου, M. (1994). To παιδί στην χώρα των βιβλίων. Αθήνα: Καστανιώτης.
Κατσίκη-Γκίβαλου, Α. (1994). Παιδική Λογοτεχνία θεωρία και πράξη. Αθήνα: Καστανιώτης.
Κοντολέων, Μ. (1998). Απόψεις για την Παιδική Λογοτεχνία. Αθήνα: Πατάκης.
Κουτσουβάνου, Ε. (2000). Πρώτη Ανάγνωση και Γραφή. Στρατηγικές Διδακτικής. Αθήνα: Οδυσσέας.
Μπατσούτα, Μ (2006). Δράσεις γραπτού λόγου-Αξιοποίηση της βιβλιοθήκης στο νηπιαγωγείο. Χαλκίδα: Κωστόγιαννος.
Μπασαγιάννη, Ε. (1999). Η βιβλιοθήκη του νηπιαγωγείου μας και ο τρόπος λειτουργίας της στα πλαίσια των Πιλοτικών Προγραμμάτων Ενισχυτικής Διδασκαλίας. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 8, 109-115.
Παπάς, Α. (1995). Διδακτική της Γλώσσας και Κειμένων. Πρώτη Ανάγνωση και Γραφή. Αναδυόμενη Ανάγνωση και Γραφή. Αθήνα.
Παρρά Β., & Οικονόμου, Β. (1999). Οι βιβλιοθήκες τάξεων και ο ρόλος τους. Εκπαιδευτική Ρότα, τ.5, σσ. 28-33.
Πέτροβοτς-Ανδρουτσοπούλου, Λ. (1998) Ο συγγραφέας παιδικών βιβλίων στο σχολείο. Διαδρομές, τ. 50, σσ. 94-99.
Σπινκ., Τ. (1990). Τα παιδιά ως αναγνώστες. Αθήνα: Καστανιώτης.
Τάφα, Ε. (2001α). Ανάγνωση και γραφή στην προσχολική ηλικία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Τάφα, E. (2001J3). Η βιβλιοθήκη στην τάξη της προσχολικής εκπαίδευσης: Η οργάνωση και η λειτουργία της στο πλαίσιο του προγράμματος για την ανάδυση του γραπτού λογού. Στο Π. Παπούλια Τζελεπη (Επιμ.). Ανάδυση του γραμματισμού. Έρευνα και πρακτική (211-239). Αθήνα: Καστανιώτης.
Τσιλιμένη, Τ. (1994). Η βιβλιοθήκη στο νηπιαγωγείο: Μια παρεξηγημένη γωνιά. Σύγχρονο Σχολείο. 23,192-194.
Σκούρτου, Ε. (1998). Σχέσεις γραπτού και προφορικού λογού και η σημασία τους για τη διδασκαλία της γλώσσας. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 98/1998 (29-36) & 99/1998 (38-43).
ΦΕΚ. 1376,18/10/2001, άρθρο 6. Αποφάσεις: Διαθεματικο Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο Προγράμματα Σπουδών Νηπιαγωγείου, Ευέλικτη Ζώνη, προσθετές διαθεματικές προσεγγίσεις.
Vygotsky, L.S. (1997). Νους στην Κοινωνία: Η Ανάπτυξη των Ανώτερων Ψυχολογικών Διαδικασιών, (επιμ.: Βοονιάδου, Στ., μτφ.: Μπίμπου, Α. & Βοσνιάδου Στ.). Αθήνα: Gutenberg.
Wells, G. (1999). Dialogic Inquiry: Towards a Sociocultural Practice and Theory of Education, Cambridge: Cambridge University Press.
Χριστοφορίδη-Ενρίκες, A. (1998). Παίζω και καταλαβαίνω (μτφ. Ηλιοπούλου Μ.). Αθήνα: Εκκρεμές.