Η θεμελίωση της κυριαρχίας χεριού-ματιού και η σχέση της με τη γραφοκινητική ικανότητα παιδιών προσχολικής ηλικίας


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2005
Λέξεις-κλειδιά:
Κυριαρχία χεριού Κυριαρχία ματιού Γραφοκινητική ικανότητα Προσχολική ηλικία.
Γαλήνη Ρεκαλίδου (Galini Rekalidou)
Καλλιρόη Αλιμπάκη (Kaliroi Alimpaki)
Περίληψη
Η προετοιμασία για την γραφή στην προσχολική ηλικία είναι σημαντική για την ομαλή μελλοντική σχολική φοίτηση των παιδιών. Για την εκμάθηση της απαιτείται η απόκτηση προαπαιτούμενων δεξιοτήτων. Στην ερευνά μας εξετάσαμε τη σχέση μεταξύ της γράφο - κινητικής ικανότητας παιδιών ηλικίας 5-6 ετών και της θεμελίωσης της κυριαρχίας χεριού και ματιού. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 50 παιδιά (25 αγόρια και 25 κορίτσια) ηλικίας 5 έως 6 ετών τα οποία φοιτούσαν σε Δημόσια Νηπιαγωγεία του Δήμου Αλεξανδρούπολης. Για τον έλεγχο της κυριαρχίας χεριού και ματιού χρησιμοποιήθηκε η Δοκιμασία Κυρίαρχου Χεριού και Ματιού (ΔοΚυΧεΜα). Για τον έλεγχο της γραφοκινητικής ικανότητας χρησιμοποιήθηκε η Κλίμακα Γραφικής Ικανότητας για την Προσχολική Ηλικία (ΠροΓραφ). Από τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψε ότι η γραφοκινητική ικανότητα των παιδιών δεν σχετίζεται με τη θεμελίωση της κυριαρχίας χεριού και ματιού.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Γαλήνη Ρεκαλίδου (Galini Rekalidou), Τμήμα Επιστημών της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
Λέκτορας Παιδαγωγικής στην Προσχολική Εκπαίδευση, Τμήμα Επιστημών της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
Καλλιρόη Αλιμπάκη (Kaliroi Alimpaki)
Νηπιαγωγός
Αναφορές
Annett Μ., Turner Α.: Laterality and growth of intellectual abilities, British Journal of Educational Psychology, 44, 1974, σελ. 37-46.
Auzias M.: Enfants gauchers. Enfants droitiers. Une épreuve de latéralité usuelle, Rapports entre latéralité usuelle et latéralité graphique, Neuchâtel - Paris, Delâchaux et Niestlé, 1984.
Ajuriaguerra J. de, Auzias M., Coumes F., Denner Α., Lavondes-Monod V., Perron R., Stambak M.: L'écriture de l'enfant - Tome 1 - L'évolution de l'écriture et ses difficultés. Neuchâtel, Delachaux et Niestlé, 1989.
Benoit-Dubrocar S., Touche E.: Letters as spatial - Oriented Shapes and/ or Grapheme Sings: A Development study of left and Right Handed Girls during the period of learning to Read, Brain and Language, 1993, σελ. 385-399.
Βλάχος Φ.: Αριστεροχειρία, μύθοι και πραγματικότητα, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 1998.
Borel-Maisonny S.: Langage oral et écrit, Tom. 1, Paris, Delachaux et Niestlé, 1985.
Bradshaw J., Nettleton N., Taylor M.: Right hemisphere language and cognitive deficit in sinistrals? Neuropsychologia, 19, 1981, σελ. 113-132.
Δερβίσης Σ.: Η Διδακτική της Πρώτης Ανάγνωσης και Γραφής, Αθήνα, Gutenberg, 1998.
Frostig Μ.: Developmental Test of Visual Perception, Revised 1966, California, Consulting Psychologist Press, Palo Alto, 1966.
Furner B.: Developing handwriting ability: A perceptual learning process, Topics in Learning and Learning Disabilities, 3, 1983, σελ. 41-54.
Gallahue L., Ozmum C: Understanding Motor Development, Boston, Mc Grow Hill, 1998.
Galifret-Granjon N.: Une batterie de dominance latérale, σε Zazzo R., Galifret-Granjon N., Hurting M.C., Mathon T., Pêcheux M.G., Santucci H., Stambak M., Manuel pour l'examen psychologique de l'enfant, Tome 1, Lausane - Paris, Delachaux et Niestlé, 1992, σελ. 25 -48.
Ζακοπούλου Α.: Συμβολή στη διδασκαλία του προφορικού και του γραπτού λόγου, Ανοιχτό Σχολείο, 51, 1995, σελ. 27-38.
Hardyk C., Petrinovich L., Goldman R.: Left handedness, and cognitive deficit, Cortex, 12, 1976, σελ. 266-279.
Hardyck C, Petrinovich L.: Lefthandedness, Psychological Bulletin, 84, 1977, σελ. 385-303.
Harris L., Carlson D.: Pathological left-handedness: An analysis of theories and evidence, σε Molfese D., Segalowitz S. (Επιμ.), Brain lateralization in children: Developmental implication, New York, Guiford Press, 1988 σελ. 289-372.
Καμπάς A. H σημασία τον παιχνιδιού στην εκμάθηση γραφοκινητικών δεξιοτήτων στην προσχολική ηλικία, Διδακτορική Διατριβή, Κομοτηνή, 1998.
Καμπάς Α., Αγγελούσης Ν., Κιουμουρτζάγλου Ε., Μαυρομάτης Γ.: Σχέση παραγόντων Ψυχοκινητικής Ανάπτυξης και Γραφο-κινητικών Ικανοτήτων στην Προσχολική Ηλικία, Ερευνώντας τον Κόσμο τον Παιδιού, 3, 1998, σελ. 57-71.
Καμπάς Α.: Εισαγωγή στην κινητική ανάπτυξη, Διδακτικές Σημειώσεις, Αλεξανδρούπολη, 1999.
Καραπετσας Α.: Νευροψυχολογία του αναπτυσσόμενου ανθρώπου, Αθήνα, Σμυρνιωτάκης, 1988.
Kosterman B.,Westzaan P., Van Wieringen P.: Developmental trends of fine motor performance in primary school children: A kinematic analysis, σε Faure C, Keuss P., Lorette G., Vinter A. (Επιμ.), Advances in handwriting and drawing: a multidisciplinary approach, Paris, Europia, 1994, σελ. 247-259.
McKeever W. (1991). Handedness, language laterality and spatial ability, σε Kitterle F. (Επιμ.), Cerebral laterality: Theory and Research, Hillsdale, N.J.: Erlbaum, 1991, σελ. 53-70.
Μπαμπλέκου Ζ: Δυσκολίες στην Ανάπτυξη της Γραπτής Γλώσσας των παιδιών: Χαρακτηριστικά-Αιτιολογία- Παρέμβαση, Ερευνώντας τον Κόσμο τον Παιδιού, 2, 1996, σελ. 49-63.
Μπεζέ Α., Καμπάς Α.: Ψνχοκινητικη ανάπτυξη και αγωγή, Διδακτικές σημειώσεις, Αλεξανδρούπολη, 1996.
Nans J.-Μ.: Helping Hands, Teaching Exceptional Children, 32 (4), 2000, σελ. 64 - 70.
Ρεκαλίδου Γ.: Χώρο - χρονική Δόμηση και Γραφική Ικανότητα παιδιών προσχολικής ηλικίας, Διδακτορική Διατριβή, Αλεξανδρούπολη, 2001.
Sinclair C.: Dominance Patterns of young children, Perceptual and Motor Skills, 32,1971, σελ. 133-148.
Smits - Engelsman B., Van Galen G.: Dysgraphia in children: Lasting Psychomotor Deficiency or Transient Developmental Delay?, Journal of Experimental Child Psychology, 67, 1997, σελ. 164-184.
Τρούλη Κ., Βάμβουκας Μ.: Επιδράσεις της πλευρικής κυριαρχίας στη γραφοκινητική δραστηριότητα του νηπίου, Ψυχοπαιδαγωγική της προσχολικής ηλικίας, Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου, Τόμος Β, Ρέθυμνο, Έκδοση Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Κρήτης, 2002, σελ.993-1004.
Williams Η.: Body awareness characteristics in perceptual-motor development, σε Corbin Α. (Επιμ.), A Textbook of Motor Development, Wm.C. Brown Company: Dubuque IA, 1973, σελ. 359-378.
Wright C : Evaluating the special role of time in the control of handwriting, Acta Psychologica, 82, 1993, σελ. 5-52.