Η συμβολή του παιχνιδιού στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης βρεφών ηλικίας 11 μηνών – 2 ετών. Μια μελέτη περίπτωσης.


Δημοσιευμένα: Dec 30, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Μαθηματική Σκέψη Βρέφη Εκπαίδευση Δομημένο Παιχνίδι
Δρ. Παυλίνα Πέτρου
https://orcid.org/0000-0001-7465-6713
Δρ. Αρετή Παναούρα
https://orcid.org/0000-0002-2132-3066
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα αποτελεί μέρος ερευνητικού προγράμματος το οποίο αποσκοπούσε στη διερεύνηση της επίδρασης της τυπικής και μη τυπικής διδασκαλίας μέσω παιχνιδιού στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης βρεφών ηλικίας 11 μηνών – 2 ετών.  Επικεντρώνεται σε μία διάσταση του θέματος η οποία θεωρείται πολύ σημαντική για τη συγκεκριμένη ηλικία: τη συμβολή του δομημένου παιχνιδιού στο περιβάλλον του βρεφοκομικού σταθμού στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης των παιδιών. Τα ποιοτικά δεδομένα που αξιοποιούνται στο παρόν κείμενο συλλέχθηκαν από παρατηρήσεις των βρεφών στο χώρο του σταθμού και από δεδομένα που έχουν καταθέσει οι εκπαιδευτικοί τους στους ατομικούς φακέλους επιτευγμάτων των παιδιών. Στο πλαίσιο της έρευνας είχαν σχεδιαστεί και εφαρμοστεί οργανωμένες δραστηριότητες μαθηματικών παιχνιδιών στο χώρο ενός βρεφονηπιοκομικού σταθμού στην Κύπρο. Μέσα από την παρουσίαση δράσεων που χρησιμοποιήθηκαν συζητείται ο ρόλος του δομημένου παιχνιδιού στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης και του σχεδιασμού κατάλληλων μαθηματικών δραστηριοτήτων παιγνιώδους μορφής.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Παναούρα, Α., (2012). Improving problem solving ability in mathematics by using a mathematical model: A computerized approach. Computers in Human Behaviour, 28 (6), 2291-2297.
Σιβροπούλου, Ρ. (2003). Η οργάνωση και ο σχεδιασμός του χώρου (νηπιαγωγείου) στο πλαίσιο παιχνιδιού. Αθήνα, Πατάκη.
Τζεκάκη, Μ. (2007). Μικρά παιδιά, μεγάλα μαθηματικά νοήματα: Προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg.
Υ.Π.Π.Α.Ν. (2020). Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Εκπαίδευσης (3-6 ετών). Λευκωσία, Κύπρος. Ανάκτηση Μάρτιος 15, 2019, από http://archeia.moec.gov.cy/sd/270/dee_nip_proscholiki_ekpaidefsi.pdf
Copple, C., Bredekamp, S., & eds. (2009). Developmentally Appropriate Practice in Early Childhood Programs Serving Children from Birth through Age 8. (3). Washington, DC: Association for the Education of Young Children. Ανάκτηση Ιανουάριος 5, 2019, από https://www.naeyc.org/sites/default/files/globally-shared/downloads/PDFs/resources/position-statements/PSDAP.pdf
Demetriou, A., Greiff, S., Makris, N., Spanoudis, G., Panaoura, A. and Kazi, S. (2020). Bridging educational priorities with developmental Priorities: Towards a developmental theory of instruction. Educational Research Review. Ανάκτηση Αύγουστος 25, 2021 από https://www.researchgate.net/publication/340513126_Bridging_Educational_Priorities_with_Developmental_Priorities_Towards_a_Developmental_Theory_of_Instruction
Derman, M., Zeteroglu, E. & Birgul, A. (2020). The effect of play-based math activities on different areas of development in children 48 to 60 months of age. Sage 1-12. https://doi.org/10.1177/2158244020919531
Dyah, M. D.A., & Setiawati, A. F. (2019). The Problem Solving Skills in Kindergarten Student Based on the Stages of Problem Solving. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 265. Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.160
Education, C. D. (2012). California Infant/Toddler Curriculum Framework. Sacramento, California. Ανάκτηση March 5, 2019, από https://www.cde.ca.gov/sp/cd/re/documents/itcurriculumframework.pdf
Government, U. (2017). Statutory framework for the early years foundation stage. UK. Ανάκτηση Μάρτιος 15, 2019, από https://www.gov.uk/government/publications/early-years-foundation-stage-framework--2#history
Hirsch, E. S. (1996). The block book (3 ed.). Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
Karakuş, H., & Akman, B. (2017). The investigation of relationship between preschool teachers’ beliefs regarding mathematical development and children’s acquisition of mathematics concepts. In Ö. Demirel & S. Dinçer (Eds.), Education in a globalized world (2nd ed., pp. 713–722). Ankara: PEGEM Publishing
Kovach, B., & Da Ros-Voseles, D. (2008). Being with Babies: Understanding and Responding to the Infants in Your Care (Best Practices for Caregivers). Boston: Gryphon House.
Nolan, A., & Paatsch, L. (2018). (Re) affirming identities: implementing a play-based approach to learning in the early years of schooling. International Journal of Early Years Education, 26(1), 42-55.
Page, J., Clare, A., & Nutbrown, C. (2013). Working with Babies and Children: From Birth to Three (2 εκδ.). CA: SAGE.
Panaoura, A. (2016). Self-Regulatory Strategies During Problem-Solving by Using an Inquiry-Based Approach: “Make Sense of Problems and Persevere in Solving Them”. Problem-Solving: strategies, challenges and outcomes, 197-210.
Pyle, A., & Danniels, E. (2017). A continuum of play-based learning: The role of the teacher in play-based pedagogy and the fear of hijacking play. Early Education and Development, 28(3), 274-289.
Sarama, J. & Clements, D. (2009). Building blocks and cognitive building blocks: Playing to know the world mathematically. American Journal of Play, 1-3, 313-33.
Sarama, J. & Clements, D. (2009). Building blocks and cognitive building blocks: Playing to know the world mathematically. American Journal of Play, 1-3, 313-337. 7. Ανάκτηση Σεπτέμβριος 29, 2018, από https://www.researchgate.net/publication/258933001_Building_Blocks_and_cognitive_Building_Blocks_Playing_to_know_the_world_mathematically
Walshaw, M. & Anthony, G. (2008) The teacher‘s role in classroom discourse: A review of recent research into mathematics classrooms. Review of Educational Research, 78(3), 516-551. doi:10.3102/0034654308320292