Η προαγωγή της ψυχικής ανθεκτικότητας στο νηπιαγωγείο: Αντιλήψεις για τις αναφερόμενες πρακτικές των εν-ενεργεία νηπιαγωγών


Δημοσιευμένα: Dec 1, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Ψυχική ανθεκτικότητα Νηπιαγωγείο Νηπιαγωγοί Αντιλήψεις Πρακτικές
Βασιλική Χατζηιωαννίδου
Ευθυμία Πεντέρη
Περίληψη

Σε μια εποχή που αλλάζει συνεχώς, το νηπιαγωγείο αποτελεί το κατάλληλο πλαίσιο για την προαγωγή της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών. Η νηπιαγωγός μέσα από τον τρόπο που αλληλεπιδρά καθημερινά με τα παιδιά στην τάξη και μέσα από τα προγράμματα και τις δραστηριότητες που σχεδιάζει και εφαρμόζει, διαδραματίζει κομβικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση. Η έρευνα που πραγματοποιήσαμε έχει στόχο να μελετήσει σε βάθος τις αντιλήψεις των νηπιαγωγών σχετικά με τις ενέργειες και στρατηγικές που εφαρμόζουν με στόχο την προαγωγή της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών στις τάξεις τους. Η ανάδειξη αυτών των πρακτικών που αναφέρουν ότι ακολουθούν καθημερινά στις τάξεις τους φωτίζει και τον τρόπο που αντιλαμβάνονται το θέμα της προαγωγής της ψυχικής ανθεκτικότητα στο νηπιαγωγείο γενικότερα. Στην έρευνά μας συμμετείχαν δεκαπέντε νηπιαγωγοί που υπηρετούν σε νηπιαγωγεία της Βορείου Ελλάδος. Η συλλογή των πληροφοριών έγινε αξιοποιώντας την ποιοτική προσέγγιση, με την τεχνική των ημι-δομημένων συνεντεύξεων. Η ανάλυση περιεχομένου που εφαρμόστηκε ανέδειξε πως σύμφωνα με τις νηπιαγωγούς για την προαγωγή της ψυχικής ανθεκτικότητας στο νηπιαγωγείο έχει ιδιαίτερη βαρύτητα η ανάπτυξη θετικών σχέσεων και συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκομένων στη σχολική μονάδα. Αναδεικνύουν πρακτικές για την ανάπτυξη θετικών προσωπικών σχέσεων μεταξύ της νηπιαγωγού και των παιδιών αλλά και μεταξύ των παιδιών, πρακτικές για ουσιαστικές διαπροσωπικές υποστηρικτικές σχέσεις μεταξύ των συναδέλφων και της διεύθυνσης και πρακτικές για την ποιοτική αλληλεπίδραση οικογένειας και σχολείου, στην οποία αναφέρονται περισσότερο οι νηπιαγωγοί, αναδεικνύοντάς την ως τον παράγοντα που μπορεί να ενισχύει την ανάπτυξη όλων των άλλων σχέσεων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ahn, H.(2005). Child care teachers’ beliefs and practices regarding socialization of emotion in young children. Journal of Early Childhood Teacher Education, 26(3), 283-295.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research on Psychology , 3(2), 77-101.
Brock, S., Sandoval, J., & Lewis, S. (2005). Διαχείριση κρίσεων στο σχολείο (Χ. Χατζηχρήστου Μτφ.). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Bronfenbrenner, U. (1970). Two worlds of childhood: US and USSR. New York: Russel Sage Foundation.
Choi, J. & Dobbs-Oates, J. (2016). Teacher-child relationships: Contribution of teacher and child characteristics. Journal of Research in Childhood Education, 3(1), 15–28.
Doll, B., Zucker, S., & Brehm, K. (2009). Σχολικές τάξεις που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα. Πώς να δημιουργήσουμε ευνοϊκό περιβάλλον για μάθηση. (Ε.Θεοχαράκη, Μτφ.) Αθήνα : Τυπωθήτω.
Galini, R. & Penderi, E. (2010). A collaborative action research project in the kindergarten: Perspectives and challenges for teacher development through internal evaluation processes. New Horizons in Education, 58(2), 18-33.
Hanson, J. (2012). Teachers' beliefs about emotions in the classroom: Relations to teacher characteristics and implementaion of a socia-emotional learning program. (Unpublished master’s thesis). The University of Columbia, Vancouver.
Haraldsson, K., Isaksson, P., & Eriksson, M. (2017). "Happy when they arrive, happy when they go home"- focusing on promoting children's mental health creates a sense of trust at preschools. Early Years, 37 (4), 386-399.
Henderson, N., & Milstein, M. (2008). Σχολεία που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα. (αρχική έκδοση: 2003) Αθήνα: Τυπωθήτω.
Θωίδης, Ι. (2002). Κοινωνική Παιδαγωγική –Κοινωνικοπαιδαγωγική διάσταση του σχολείου. Μακεδνόν, 10, 365-380.
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας. Εφαρμογές στην ψυχολογία και στην εκπαίδευση. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.
Isaksson, P., Marklund, B., & Haraldsson, K. (2017). Promoting mental health in Swedish preschool-teacher views. Health Promotion International Advance Access, 32(1), 53-61.
Lightfoot, C., Cole, M., & Cole, R. (2014). Η ανάπτυξη των παιδιών. (Ζ. Μπαμπλέκου, Επιμ.), (Ε. Κουλεντιανού, Μτφ.). Αθήνα: Gutenberg.
Luthar, S. (2006). Resilience in development: A synthesis of research across five decades. In D. Cicchetti, & D. Cohen, Developmental psychopathology: Risk, disorder, and adaptation. John Wiley & Sons Inc, 739-795.
Luthar, S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and Guidelines for future work. NIH Public Access-National Institute of Health , 71 (3), 543-562.
Ματσόπουλος, Α. (2011). Από την ευαλωτότητα στην ψυχική ανθεκτικότητα: Εφαρμογές στο σχολικό πλαίσιο και στην οικογένεια. Αθήνα: Παπαζήση.
Masten, A. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238.
Masten, A. (2018). Resilience theory and research on children and families: Past, present and future. Journal of Family Theory & Review, 10(1), 12-31
Mayring, P. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum: Qualitative Social Research Sozialforschung,1(2).
Miljevic-Ridicki, R., Plantak, K., & Bouillet , D. (2017). Resilience in preschool children-The perspectives of teachers, parents and children. International Journal of Emotional Education, 9(2), 31-43.
Μυλωνάκου – Κεκέ, Η. (2013). Κοινωνική παιδαγωγική: Θεωρητικές, επιστημολογικές και μεθοδολογικές διαστάσεις. Αθήνα: Διάδραση.
Ντολιοπούλου, Έ., & Κοντογιάννη, Ά. (2003). Η αλληλεπίδραση νηπιαγωγών-γονέων στον ελληνικό χώρο. Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού, 5, 88-108. doi:https://doi.org/10.12681/icw.18095
Παπαστυλιανού, Α., & Πετρόπουλος, Ν. (2001). Μορφές επιθετικότητας, βίας και διαμαρτυρίας στο σχολείο. Γενεσιουργοί παράγοντες και επιπτώσεις. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Πεντέρη, Ε. & Πετρογιάννης, Κ. (2020). Φύση και σημασία της σχέσης σχολείου οικογένειας, στο Ε. Παπαλεοντίου – Λουκά (Επιμ.) Ψυχική υγεία παιδιού και εφήβου, Τόμος Β’ ( σς. 371-386). Αθήνα: Αρμός.
Πεντέρη, Ε., & Πετρογιάννης, K. (2017). Η γονική εμπλοκή υπό το πρίσμα της θεώρησης του "εκπαιδευτικού θύλακα" του παιδιού. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης, 3, 97-122. doi:https://doi.org/10.12681/dial.14050
Πετρογιάννης, Κ. (2011). Η ψυχική ανθεκτικότητα υπό το πρίσμα τη oικοσυστημικής προσέγγισης. Στο Ε. Παπάνης, Π. Γιαβρίμης, & Α. Βίκη, (Επιμ.), Έρευνα και εκπαιδευτική πράξη στην ειδική αγωγή. Σιδέρης, 437-467
Πετρογιάννης, Κ., & Bardos, A. (2011). Η ανάπτυξη της κλίμακας συναισθηματικής ευεξίας παιδιών προσχολικής ηλικίας. Στο Π. Γιαβρίμης, Ε. Παπάνης, & Α. Βίκη (Επιμ.), Έρευνα και εκπαιδευτική πράξη στην ειδική αγωγή. Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη, 263-276.
Robson, C. (2010 ). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσον για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές. (1η εκδ. 2007).Αθήνα: Gutenberg.
Roehrig, G., & Kruse, R. (2005). The role of teachers' beliefs and knowledge in the adoption of a reform-based curriculum. School science and mathematics, 105(8), 412-422.
Rutter, M. (1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms . American Journal of Orthopsychiatry, 57(3), 316-331.
Rutter, M. (2006). Implications of resilience concepts for scientific understanding. Annals of the New York Academy of Sciences, 1094(1), 1-12.
Rutter, M. (2012). Resilience: Causal pathways and social ecology. In Ungar, M. (Ed.) The Social Ecology of resilience. A handbook of theory and practice. New York: Springer.
Τριλίβα, Σ., & Chiementi, G. (2004). Προαγωγή της συναισθηματικής ανάπτυξης, εθελοντισμός και κοινότητα: Συμπληρώνοντας την παραδοσιακή εκπαίδευση. Στο Α.Καλαντζή-Αζίζι & Μ. Ζαφειροπούλου (Επιμ.), Προσαρμογή στο σχολείο, πρόληψη και αντιμετώπιση δυσκολιών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 439-476.
Theron, L. (2016). The everyday ways that school ecologies facilitate resilience: Implications for school psychologists. School Psychology International, 37(2), 87-103.
Timonen-Kallio, E., & Hämäläinen, J. (2019). Social pedagogy-informed residentialchild care. International Journal of Social Pedagogy, 7(1), 1-14.
Triliva, S., & Poulou, M. (2006). Greek teachers' understandings and constructions of what constitutes social and emotional learning. School Psychology International, 27(3), 315-327.
Τσαλαγιώργου, Ε., & Αυγητίδου, Σ. (2017). Διερεύνηση αναγκών των νηπιαγωγών: μία προσπάθεια τεκμηρίωσης του πλαισίου της προσχολικής εκπαίδευσης. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 6(1), 255-273. doi:https://doi.org/10.12681/hjre.14764
Vadasy, P., Jenkins, J., Antil, L., Phillips, N., & Pool, K. (1997). The research to practice ball game: Classwide peer tutoring and teacher interest, implementation and modifications. Remedial and Special Education, 18(3), 143-156.
Vanerbilt, E., & Shaw, D. (2008). Protective factors and the development of resilience in the context of neighborhood disadvantage. Journal of Abnorm Child Preschool, 36(6), 887-901. DOI: 10.1007/s10802-008-9220-1
Χατζηχρήστου, Χ. (2015). Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο και στην οικογένεια. Αθήνα: Gutenberg.
Weissberg, R. (2019). Promoting the social and emotional learning of millions of school children. Prespectives on Psychological Science, 14(1), 65-69.
Wright, M., Masten, A., & Narayan, A. (2013). Resilience processes in development: Four waves of research on positive adaptation in the context of adversity. In S. Goldstein, & R. Brooks (Eds.), Handbook of resilience in children. 2nd edition. U.S.: Springer, 15-38.