SOCIAL LEARNING AND SOCIAL COMPETENCE: A SURVEY ON THE VIEWS OF PRIMARY AND PRELIMINARY TEACHERS OF HOW THEY IMPLEMENT THE CURRICULUM IN ORDER TO ACHIEVE DEVELOPMENT OF SOCIAL COMPETENCE IN CLASS


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
social-emotional competences social-emotional learning communication responsibility self-esteem cooperation active learning interpersonal relationships
Ελένη Αναστασοπούλου (Eleni Anastasopoulou)
Έλενα Ζυγούρη
Αλίκη Καζταρίδου
Abstract
This research paper presents the views of primary and preliminary school educators on social learning. It also investigates the development of the most effective methods and pedagogical practices that teachers apply in their every day school work, in order to cultivate social competences of their students. Social competences are the core point of school, personal and professional life (Schaffer, 1996). The New Cross- thematic Curriculum (APS and DEPPS, 2003 and New Curriculum, 2008) strongly emphasizes on social learning. It also underlines the necessity for school to develop social competences, skills and abilities of the students, in order to make them able, as future citizens, to deal effectively with contemporary sociocultural environment, to become active members of the society and also to develop an integrated personality (Cole & Cole, 2001).The survey was conducted by analyzing free text in which teachers wrote down their personal aspect on the subject “The development of social competence into the school environment”. Results analysis was performed using the qualitative and quantitative content analysis method (Berelson, 1952 Holsti, 1969 Krippendorf, 1980 Βάμβουκας, 1998 Titscher et al., 2000). “Theme” was chosen as the recording unit. The results indicate that teachers attribute school its serious and decisive role in socialization. In addition, they realize the necessity to shift their interest from cognitive to social and emotional learning. Finally, recognizing their responsibility and the importance of cooperation between school and family, they consider that the school curriculum provides powerful methodological tools and effective teaching approaches, the implementation of which can contribute to the social and emotional development of students.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Asher, S., Oden, S. & Gottman, J.(1992). Κοινωνικές δεξιότητες και φιλία. Στο Σ. Βοσνιάδου (Επιμ.), Κείμενα εξελικτικής Ψυχολογίας: Κοινωνική ανάπτυξη. Αθήνα: Gutenberg.
Βάμβουκας, Μ.(1998). Εισαγωγή στην Ψυχοπαιδαγωγική έρευνα και Μεθοδολογία. Αθήνα: Γρηγόρης.
Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. New York: Hafner Press.
Cole, M. &Cole, S.R. (2001). Η ανάπτυξη των παιδιών. Γνωστική και Ψυχοκοινωνική ανάπτυξη κατά τη νηπιακή και μέση ηλικία (Μτφ. Σόλμαν, Μ.). Αθήνα.
Denham, S. (1998). Emotional Development in Young Children. Guilford Press.
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
Goleman, D. (1998). Συναισθηματική Νοημοσύνη-Γιατί το EQ είναι πιο σημαντικό από το ΙQ. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Goleman, D. (2008). The secret to success: New research says social-emotional learning helps students in every way. Educational Digest, 74(4), 8-9.
Holsti, O. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.
Hoogsteder, M., Maier, R. & Elbers, E.(1999). Αλληλεπίδραση παιδιού ενηλίκου, ή από κοινού επίλυση προβλημάτων και η δομή της συνεργασίας. Στο Μαθησιακές σχέσεις στη σχολική τάξη. (Μτφ. Παυλογεωργάτου, Α.), 210-229. Πάτρα: ΕΑΠ.
Κυρίδης, Α. (1996). Μια κοινωνιολογική προσέγγιση της προσχολικής εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.
Kress, G. (1999). Education of the 21stcentuary. Inaugural Lecture. Institude of education. University of London.
Krippendorf, K. (1980).Content Analysis–An introduction to its methodology. Newbury Park: Sage Publications.
Παρασκευόπουλος, Ν. (1982). Εξελικτική Ψυχολογία (τόμοι 1-4). Αθήνα. Ιδιωτική έκδοση.
Πούλου, Μ. (2008). Κοινωνική και συναισθηματική μάθηση: μια προσέγγιση πρόληψης και αντιμετώπισης των συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών των μαθητών στο σχολείο. Στο. Δ. Σ Νικολόπουλος (Επιμ.), Σχολική Ψυχολογία. Εφαρμογές στο σχολικό περιβάλλον, (237-281). Αθήνα: Τόπος.
Πράσσου, Α. (2008). Πρόγραμμα προαγωγής αναγνώρισης, έκφρασης, χειρισμού συναισθημάτων και επίλυσης συγκρούσεων μαθητών Δ’ και Ε’ Δημοτικού. ΝΕΑ ΥΓΕΙΑ, 60 (7).
Rogers, C. (1983). Freedom to learn for the 80s. Columbus, OH: Charles E. Merill Publishing Company.
Σακελλαρίου Μ.(2002). Η κοινωνική μάθηση στο νηπιαγωγείο. Σύγχρονο νηπιαγωγείο, 27, 8-11.
Στεφανή, Γ. (2008). Δεξιότητες επικοινωνίας και γνωστικά, συναισθηματικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών σχολικής ηλικίας. Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας.
Scribner, S. & Cole, M. (1992). Συνέπειες της τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης στη γνωστική ανάπτυξη. Στο Σ. Βοσνιάδου (Επιμ.), Κείμενα εξελικτικής Ψυχολογίας: Σκέψη. Αθήνα: Gutenberg.
Schaffer, R. (1996). Social development. Blackwell Publishing.
Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού / Τεύχος 13 /2014 Σελίδα 23
Τριλίβα, Σ. & Chimienti, G. (2000). Ανακάλυψη-Αυτογνωσία-Αυτοκυριαρχία-Αυτοεκτίμηση. Αθήνα: Πατάκη.
Titscher, S., Meyer, M., Wodak, R., & Vetter, E. (2000). Methods of text and discours analysis. London: Sage Publications.
ΥΠΕΠΘ-Π.Ι. (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών –Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης. Αθήνα.
Δικτυογραφία: http://digitalschool.minedu.gov.gr. Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το «Νέο Σχολείο».