THE UTILIZATION OF INTERCULTURAL EDUCATION AND EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN THE PROMOTION OF THE SOCIAL VALUES IN PRESCHOOL AND EARLY SCHOOL AGE


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
alternative teaching approaches social values intercultural education education for sustainable development
Μαρία Καραβίδα (Maria Karavida)
Γεώργιος Καδιγιαννόπουλος
Abstract
The concepts of Intercultural Education (IE) and Education for Sustainable Development (ESD) have been introduced into greek education during the last decades, while the teaching of the social values constitutes a perennial objective of the Educational Sciences. The aim of the present paper is to highlight, on a theoretical and practical level, the fact that IE and ESD can function, both autonomously and in combination, as a means of promoting the social values in the case of preschool and early school age children. In light of this goal, two teaching plans, aiming to impart the social values to students of the age in question, are analysed.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Batelaan, P., & Van Hoof, C. (1996). Cooperative learning in intercultural education. European Journal of Intercultural Studies, 7 (3), 5-16.
Campos, H. G. (2012). Sustainability and interculturalism. Complementarities relevant to intercultural universities in Mexico and Latin America. IAIE International Conference 2012, 1–14.
Driver, R., & Oldham, V. (1986). A constructivist approach to curriculum development in science. Studies in Science Education, 13, 105–122.
Essinger, H. (1990). Interkultureller Erziehung in multiethnischen Gesellschaften. Die Bruecke, 52, 22 - 31.
Hopkins, C., Damlamiam, J., & Lopez Ospina, G. (1996). Evolving towards Education for Sustainable Development: An International Perspective. Nature and Resources, 32 (3), 2-11.
Leo, J. (2010). Reorienting Teacher Education to address Sustainable Development: guidelines and tools education for intercultural understanding. Bangkok: Unesco, 1-72.
Marouli, C. (2002). Multicultural Environmental Education: Theory and Practice. Canadian Journal of Environmental Education, 7 (1), 26-42.
Pentini, A. (2005). Διαπολιτισμικό Εργαστήριο Υποδοχή, Επικοινωνία και Αλληλεπίδραση σε Πολυπολιτισμικό Εκπαιδευτικό Περιβάλλον. Αθήνα: Ατραπός.
Sterling, S. (2001). Sustainable Education, Re – visioning Learning and Change. Toudes Britain: Green Books.
Straughan, R., & Wrigley, J. (1980). Values and evaluation in education. London: Harper & Row.
Βαρβαρούση, Λ. (2002α). Ένα ψάρι που δεν ήξερε να κολυμπάει. Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Βαρβαρούση, Λ. (2002β). Ένα σκουλήκι με φτερά. Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Βαρβαρούση, Λ. (2002γ). Ένας καλόκαρδος καρχαρίας. Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Βώρος, Φ. (1997). Η Φιλοσοφία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Εκπαιδευτικός Σύνδεσμος.
Γεωργόπουλος, Α. (2006). Περιβαλλοντική Ηθική. Αθήνα: Gutenberg.
Γκανάτσιου, Π., & Γκόβαρης, Χ. (2005). Διαπολιτισμική εκπαίδευση και παιδεία για την αειφορία. Στο: 1ο Συνέδριο Σχολικών Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Ισθμός Κορίνθου, 23-25 Σεπτεμβρίου, 91-96.
Γκότοβος, Α. (2002). Εκπαίδευση και ετερότητα. Ζητήματα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Δαουτόπουλος, Γ. (2005). Μεθοδολογία κοινωνικών ερευνών. Θεσσαλονίκη: Ζυγός.
Δημητρίου, Α. (2009). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Περιβάλλον, Αειφορία. Θεωρητικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Δημοπούλου, Μ., Ζόμπολας, Τ., Μπαμπίλα, Ε., & Χατζημιχαήλ, Μ. (2001). Περιβαλλοντική Αγωγή για μικρά παιδιά. Αθήνα: Καλειδοσκόπιο.
Κάντζου, Ν., Δαμηλάκη, Ρ., Λαμπρινέα, Ζ., & Κανελλόπουλος, Γ. (2009). Ο κήπος των Συναισθημάτων. Αθήνα: Δίπτυχο.
Καρούντζου, Γ. (2007). Εκπαίδευση για βιώσιμη ανάπτυξη. Περιβαλλοντική εκπαίδευση και διαπολιτισμική αγωγή. Παιδαγωγικές προσεγγίσεις με κοινά χαρακτηριστικά. Στο: 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης, Αθήνα, 9-11 Νοεμβρίου 2007, 1-6.
Καρούντζου, Γ., & Χαβρεδάκη, Α. (2006). Περιβαλλοντική εκπαίδευση και διαπολιτισμική εκπαίδευση. Παιδαγωγικές προσεγγίσεις με κοινά χαρακτηριστικά. Στο: 2ο Συνέδριο Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αθήνα, 15-17 Δεκεμβρίου 2006, 321-326.
Κατσίκη – Γκίβαλου, Α. (2009). Πρόλογος, Στο: Γ. Παπαδάτος (επίμ.), Παιδικό βιβλίο και φιλαναγνωσία (σσ. 17-18). Αθήνα: Πατάκης.
Κυριαζή, Ν. (2009). Η κοινωνιολογική έρευνα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Λιαράκου, Γ., & Φλογαΐτη, Ε. (2007). Από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη. Αθήνα: Νήσος.
Μάγος, Κ. (2005). «Από τους πλανήτες στη γειτονιά μας». Όταν η περιβαλλοντική συναντά τη διαπολιτισμική εκπαίδευση μέσα σ’ ένα σχέδιο εργασίας. Στο: Α. Γεωργόπουλος (επιμ.), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ο νέος πολιτισμός που αναδύεται (σσ. 171-188). Αθήνα: Gutenberg.
Ματσαγγούρας, Η. (2008). Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Αθήνα: Γρηγόρης.
Νικολάου, Γ. (2000). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Από την «ομοιογένεια» στην πολυπολιτισμικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Νικολάου, Γ. (2005). Διαπολιτισμική Διδακτική. Το νέο περιβάλλον. Βασικές αρχές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Νομικού, Χ. (2006). Επίδραση προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σε πολυπολιτισμική τάξη. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 11, 125-134.
Παπάζογλου, Ι. (2008). Η διαπολιτισμική εκπαίδευση στο δημοτικό σχολείο. Επιστημονικό Βήμα, 9, 81-89.
Παρασκευόπουλος, Ι. (1985). Εξελικτική Ψυχολογία. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Φλογαΐτη, Ε. (2011). Εκπαίδευση για το περιβάλλον και την Αειφορία. Αθήνα: Πεδίο.
Φύκαρης, Ι. (2010). Σύγχρονες διαστάσεις του διδακτικού έργου και ρόλου του εκπαιδευτικού. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Φύκαρης, Ι. (2013). Η νοηματοδότηση της διαφοροποίησης στη διδακτική πράξη: παρουσίαση διδακτικών σχεδιασμών για μαθητές πρώτης σχολικής ηλικίας. Στο Σ. Παντελιάδου & Δ. Φιλιππάτου (επιμ.), Διαφοροποιημένη Διδασκαλία (σσ. 225-244). Αθήνα: Πεδίο.