ANGELOS AND THE “OTHER”: THE DEVELOPMENT OF INTERCULTURAL COMPETENCE THROUGH THE COOPERASION BETWEEN KINDERGARTEN AND FAMILY


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
intercultural competence kindergarten case study persona doll project approach
Κώστας Μάγος (Kostas Magos)
Ελένη Τριανταφυλλίδη (Eleni Triantafilidi)
Abstract
The intercultural competence is one of the main social competences which every person should have. This competence focuses in the effective handling of otherness aiming to the harmonic co-existance among the members of a multicultural society. The development of intercultural competence should starts from the early childhood and the role both of the kindergarten and the family is very important in this process. The article presents a case study in order to research the effectiveness of the kindergarten-family cooperation in the development of intercultural competence. The research focuses on the development of intercultural sensitization concerning the ethnic and cultural “other” coming from Africa. According to the research findings the kindergarten-family cooperation has very positive effects in the field of intercultural sensitization.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αltrichter, H., Posch, P. and Somekh, B. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους. Μια εισαγωγή στις μεθόδους της έρευνας δράσης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Bird, M., Hammersley, M., Gomm, R. and Woods, P. (1999). Εκπαιδευτική Έρευνα στην Πράξη. Εγχειρίδιο Μελέτης. Πάτρα: Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Byram, M., Nichols, A. and Stevens, D.(2001). Developing intercultural competence in practice. Clevedon: Multilingual Matters.
Byram, M.(1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.
Cohen, L & Manion, L.(1994). Research Methods in Education. New York: Routledge.
Derman-Sparks, L. (1989). Anti-Bias Curriculum. Tools for empowering young children. Washington, D.C. National Association for the Education of Young Children.
Jesuvadian M. & Wright, S.(2009). Doll tales: foregrounding children’s voices in research, Early Child Development and Care, iFirst Article, 1–9.
Μάγος, Κ.(2013). «Στον ωκεανό χωρίς σωσίβιο…»: Διερεύνηση απόψεων Νηπιαγωγών για την αναγκαιότητα επιμόρφωσης σε ζητήματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Στα Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου: «Διαπολιτισμικότητα, Διοίκηση της Εκπαίδευσης και τα Ελληνικά ως ξένη Γλώσσα», (σ. 102-110). Πάτρα: Κέντρο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Πατρών.
Μάγος, Κ.(2013). «Η συμβίωση σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία»: Τα σχέδια εργασίας στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Στο Χ. Γκόβαρης (Επιμ.) Διδασκαλία και μάθηση στο διαπολιτισμικό σχολείο (σ.199-222). Αθήνα: Gutenberg.
Nieto, S.(2004). Affirming diversity. New York: Pearson.
Siraj-Blatchford, I.(1995). The Early Years. London: Trentham Books.
Vanderbroek, M.(2004). Με τη ματιά του Γέτι. Η καλλιέργεια του σεβασμού του «άλλου» στην εκπαίδευση. Αθήνα: Νήσος.
Υin, R.(2003). Case study research: design and methods. London: Sage Publications.