DEVELOPMENT OF SOCIAL SKILLS TO CHILDREN WITH MENTAL RETARDATION THROUGH GAMES WITH THEIR PEERS: A PILOT PROGRAMME OF INTERVENTION


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
mental retardation social relationship game self determination peer culture
Γιώργος Μπάρμπας (Giorgos Mparmpas)
Ελένη Γκιργκινούδη (Eleni Gkirgkinoudi)
Abstract
The pursuit of the social integration of children with mental retardation shows forth, as a crucial matter, their relationship with their peers. These children, even from pre-school age, are exempted from the games of their peers, they do not interact with them and they fall short of the skills which are related with the self determination ability. These characteristics are related with the cognitive limitations of their retardation and with the quality of their. The present work underlies an action research-study of case of a child with mental retardation in kindergarten- to develop the social skills needed for his integration in the relationships of his peers. It was resulted that the child developed skills in team games and in his communication with his peers, a fact which proves the importance of an effective pedagogical support.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών & Κοινωνικών Δεξιοτήτων για μαθητές με μέτρια και ελαφριά νοητική καθυστέρηση, (2002). επιμ. Λαμπροπούλου Β., ΠΡΑΞΗ ΕΠΕΑΕΚ:1.1.4.α.
Amna, A. (2010). Role of Social Skills Training in Improving Social Competence in Individuals with Mental Retardation, Munich, GRIN Publishing GmbH.
Angrosino, M. V.(1998).Questions of Competence: Culture, Classification and Intellectual Disability. Cambridge University Press. Ch. 2, pp 25-53.
Βουτσά, Ε. (2012). Ο αυτοκαθορισμός στα παιδιά με ήπια και μέτρια νοητική ανεπάρκεια: οι απόψεις των γονιών και των παιδιών, διπλωματική ΜΠΣ, Ψυχοπαιδαγωγική της ένταξης: ένα σχολείο για όλους, ΑΠΘ.
Barbas, G., Birbili, M., Stagiopoulos, P. & Tzivinikou, S. (2006). A pilot study of factors affecting the process of integration in Greek nursery schools. European Journal of Special Needs Education Vol. 21, No. 2, pp. 217–226.
Γκαγκαλνά, Α. (2013). Ποιότητα ζωής ατόμων με νοητική ανεπάρκεια, διπλωματική ΜΠΣ, Ψυχοπαιδαγωγική της ένταξης: ένα σχολείο για όλους, ΑΠΘ.
Corsaro, W., (1988). Routines in the peer culture of American and Italian nursery school children, Sociology of Education, vol. 61, p.p. 1-14.
Εφραιμίδης, Γ.(2013). Αυτοπροσδιορισμός ατόμων με νοητική καθυστέρηση, διπλωματική εργασία ΜΠΣ, Ψυχοπαιδαγωγική της ένταξης: ένα σχολείο για όλους, ΑΠΘ.
Field, S., Martin, J., Miller, R., Ward, M. & Wehmeyer, M. (1998). A practical guide to teaching self-determination. Reston, VA: Council for Exceptional Children.
Guralnick, M. (1999). The Nature and the meaning of Social integration for young children with developmental delays in Inclusive settings, Journal of Early Intervention, Vol. 22, pp 70-86.
Guralnick, M. J.(2003). Assessment of peer relations, Child Development and Mental Retardation Center, University of Washington, Seattle, WA 98195.
Heber, R.(1961). Definition of mental retardation. In J. H. Rothstein (Ed), Mental retardation reading and resources (pp 9-12). New York: Holt, Rinehart & Winston.
Κοτρώνη, Χ.(2008). ΕΠΙΝΟΗΣΗ: Εξειδίκευση Εκπαιδευτικών-Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Παραγωγή Εκπαιδευτικού Υλικού για Ήπια Νοητική Καθυστέρηση. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Lunsky, Y. (2006). Individual Differences in Interpersonal Relationships for Person with Mental Retardation. International Review of Research in Mental Retardation, 31, pp 117-161.
Μπάρμπας, Γ.(2008). ΕΠΙΝΟΗΣΗ: Εξειδίκευση Εκπαιδευτικών-Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Παραγωγή Εκπαιδευτικού Υλικού για Ήπια Νοητική Καθυστέρηση. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Mead, H. G.(1934). Mind, Self, and Society. Chicago: University of Chicago Press.
Ratcliff, D.(2003). George Herbert Mead, Play, and Recess.
Rubin, K. (2007). The Peer relationships and friendships of socially withdrawn children. In Rubin, K. (Eds) Social withdrawal in childhood. Milan: Unicopli.
Τζουριάδου, Μ.(2008). ΕΠΙΝΟΗΣΗ: Εξειδίκευση Εκπαιδευτικών-Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Παραγωγή Εκπαιδευτικού Υλικού για Ήπια Νοητική Καθυστέρηση. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Wehmeyer, M. & Mithaug, D. (2006). Self-Determination, Casual Agency and Mental Retardation. International Review of Research in Mental Retardation, pp 31-67.