DIFFERENT, BUT EQUAL: A CASE STUDY WHICH HIGHLIGHTS THE POSITIVE EFFECTS OF INCLUSION CULTURES OF MINORITY GROUPS IN THE DAILY PROGRAM OF THE KINDERGARTEN, IN RELATION TO THE EMOTIONAL DEVELOPMENT OF CHILDREN.


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
recognition cultural wealth acceptance respect self-Esteem
Τριανταφυλλιά Νικολούδη (Triantafillia Nikoloudi)
Abstract
The main aim of our research, was to enhance the self-esteem of students from different cultural environments, by integrating elements of their culture in the school curriculum. The methodological tools, which we used was a number of interventions, implemented only in group research, whose the planning was based on the observation of children, the sociometric test, the interview of kindergarten teachers, which we did before the interventions and we repeated, when we completed them. By analyzing the data, we conclude that the research team, created an “air” of safety and of acceptance in the classroom. There was an improvement of pupils’ interactions and an improvement of students’ from different cultural backgrounds, self-image and self-esteem.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ανδρεαδάκης, Ν., Καΐλα, Μ. (Επιμ), Ξανθάκου, Γ., Ταμπαρλή-Κιτσαρά, Α., Φιλίππου, Γ., Χρίστου, Κ. (1995). Η Σχολική Αποτυχία. Από την «Οικογένεια του Σχολείου, στο «Σχολείο» της Οικογένειας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Bourdieu, P. & Passerson, J.(1993). Οι κληρονόμοι. Παναγιωτόπουλος, Ν. (μτφρ). Αθήνα: Ινστιτούτο του Βιβλίου- Καρδαμίτσα.
Bredekamp, S. & Copple, C. (1997).Καινοτομίες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές από προσχολικά προγράμματα. Ντολιοπούλου, Ε. (επιμ.), Μαρκάκη, Ε. (μτφρ). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Bullivant, B. (1981). The Pluralist Drama in Education. Sydney: Allen and Unwin.
Γκόβαρης, Χ. (2001). Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός.
Γκόβαρης, Χ. (2002, Μάρτιος- Απρίλιος). Συνεργασία μεταξύ Παιδαγωγών και Αλλοδαπών γονιών στο περιβάλλον του Πολυπολιτισμικού Νηπιαγωγείου. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 26, 18-23.
Γκόβαρης, Χ., Θεοδωροπούλου, Ε. & Κοντάκος, Α. (2007). Η παιδαγωγική πρόκληση της πολυπολιτισμικότητας. Αθήνα: Ατραπός.
Coello, E. (2007). Διδασκαλία και μάθηση στα πολυπολιτισμικά σχολεία. Τρέσσου, Ε. & Μητακίδου, Σ. (επιστ.επιμ.). Μητακίδου, Σ. (εισ.). Αθήνα: Επίκεντρο.
Cohen, D., Stern,V. & Balaban, N. (1995). Παρατηρώντας και καταγράφοντας τη συμπεριφορά των παιδιών. Βοσνιάδου, Σ. (επιμ.). Αθήνα: Gutenberg.
Cummins, J. (1999). Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Σκούρτου, Ε. (εισ.). Αργύρη, Σ. (μτφρ). Αθήνα: Gutenberg.
Δαμανάκης, Μ. (1998). Η εκπαίδευση των παλλινοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα. Αθήνα: Gutenberg.
Dragonas, T., Fragoudaki, A. & Inglessi, C. (1996). Beyond one’s own backyard: Intercultural teacher’s education. Αθήνα: Νήσος.
Κυριαζή, Ν. (2001). Η Κοινωνιολογική Έρευνα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Pettigrew, N. (2001). Αλλαγή στερεοτύπου- Η υπόθεση επαφής. Ανακτήθηκε 26 Νοεμβρίου 2007, από http://www.socialpsychology.wordpress.com
Ταίηλορ, Τ. (1997). Πολυπολιτισμικότητα (δ΄έκδοσις). Guttman, A. (εισ.-επιμ.). Παιονίδης, Φ. (μτφρ). Παπαγεωργίου, Κ. (πρόλογος). Αθήνα: Πόλις.
ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικο΄Ινστιτούτο. (1999). Φιλοξενία: Συνεργαζόμενα σχολεία κατά του ρατσισμού και υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.