PARENTS’ VIEWPOINTS ON THE IMPLEMENTATION OF “STEPS FOR LIFE” PROJECT TO KINDERGARTEN OF PREVEZA AND THESPROTIA


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
parents social – emotional development life skills kindergarten
Σοφία Σαΐτη (Sofia Saiti)
Μαρίνα Μπέση (Marina Mpesi)
Abstract
The purpose of this presentation is to investigate the parental views from the implementation of “STEPS FOR LIFE” annual project, of personal and social skills development for kindergarten in school year 2012-13. The sample constitutes of the parents of children of preschool age in kindergarten of Preveza and Thesprotia. For data collection an open questionnaire was used and content analysis followed. The research has shown that the parents have become aware of positive changes on the behaviors of their children and the management of their emotions. Also, they have detected changes to their own attitudes about the upbringing of their children, as well as to the relations and communication within the family. Their views about the importance of kindergarten have strengthened more and also about the role of the teachers to the education of their children. Finally, they have highlighted the necessity and the effectiveness of the particular project, due to the systematic learning process and their own substantial participation in the educational progress.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αλευριάδου Α., Βρυνιώτη Κ., Κυρίδης Α., Σιβροπούλου-Θεοδοσιάδου Ε., Χρυσαφίδης Κ. (2008). Οδηγός Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, ΥΠΕΠΘ, Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Προγραμμάτων ΚΠΣ, Αθήνα: Πατάκης.
Comer, J.P. (2001). Schools that develop children. The American Prospect, 12, 3-12.
Γεωργίου, Στ. (2000). Σχέση Σχολείου-Οικογένειας και Ανάπτυξη του Παιδιού. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π. & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού. Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί-δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β.
Dodge, D.T., & Colker, L.J. (1998). The creative curriculum for early childhood, Washington, DC, Teaching Strategies Inc.
Epstein, J. L. (1992). School and family partnerships (Report No 6). Baltimore, MD: Center on Families, Communities, Schools, and Children's Learning, John Hopkins University.
Epstein, J. L., & Dauber, S. L. (1991). School programs and teacher practices of parent involvement in inner-city elementary and middle schools. Elementary School Journal,91, 289-305.
Izzo, C.V., Weissberg, R.P., Kasprow, W.J., & Fendrich, M. (1999). A Longitudinal Assessment of Teacher Perceptions of Parent Involvement in Children's Education and School Performance. American Journal of Community Psychology, 27, 817-839.
Grawford, P., & Zygonris – Coe, V. (2006). All in the family: Connecting Home and School with Family literacy. Early Childhood Education, 33, 261-267.
Κιτσαράς, Γ. (2004). Προγράμματα – Διδακτική Μεθοδολογία Προσχολικής Ηλικίας. Αθήνα: αυτοέκδοση.
Konzal, J. L. (2001). Collaborarive inquiry: a means of creating a learning community. Early Childhood Research Quarterly, 16, 95-115.
Κουρμούση, Ν. & Κούτρας, Β. (2011). Βήματα για τη ζωή. Πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για το νηπιαγωγείο. Αθήνα: Παπαζήσης.
Ματσαγγούρας, Η.Γ. (2008). Σχέσεις σχολείου και οικογένειας: εναλλακτικές θεωρήσεις του περιεχομένου και του πλαισίου των σχέσεων. Στο Α. Μπρούζος, Π. Μισαηλίδη, Α. Εμβαλωτής & Α. Ευκλείδη (επιμ.) Σχολείο και Οικογένεια, 6, 35-67. Αθήνα: Επιστημονική Επετηρίδα της Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, Ελληνικά Γράμματα.
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Μπέση, Μ. (2011). Απόψεις νηπιαγωγών και μεταναστών γονέων για τη διγλωσσία και την εκπαίδευση των δίγλωσσων παιδιών. Μεταπτυχιακή εργασία. Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Φλώρινα.
Μπρούζος, Α. (1998). Ο Εκπαιδευτικός ως Λειτουργός Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού: Μια Ανθρωπιστική Θεώρηση της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Εκδ. Λύχνος.
Ντολιοπούλου Ε. (1999). Ο ρόλος των παιδαγωγών και των γονέων στην προσχολική αγωγή», στο ΜΕΤΑ-πτυχιακά: Εξελίξεις και προοπτικές στην προσχολική και πρωτοσχολική αγωγή, Επιστημονική έκδοση της ΟΜΕΡ, (2), 199-202, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Ντολιοπούλου Ε., Κοντογιάννη Α. (2003). Η αλληλεπίδραση νηπιαγωγών-γονέων στον ελληνικό χώρο», Ερευνώντας τον Κόσμο του Παιδιού, Επιστημονική περιοδική έκδοση της Ο.Μ.Ε.Ρ., (5), 88-108, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Παραμυθιώτου, Μ. (2011). Διοίκηση-Ηγεσία στο νηπιαγωγείο. Η συμβολή της Προϊσταμένης στην εφαρμογή του Αναλυτικού Προγράμματος, Σύρος: today/media group.
Risko J, Walker-Dalhouse D. (2009). Parents and Teachers: Talking With or Past One Another – or Not Talking at All?, International Reading Association, The Reading Teacher, 62(5), pp. 442-444.
Saiti Sofia (2009). Involvement of parents in the pedagogic process: A case study in a Kindergarten, Conference Proceedings, O.M.E.P. European Regional Conference 2009 “Current Issues in Preschool Education in Europe: Shaping the Future” p. 494-508, ISBN: 978-960-89439-4-0, www.omep.gr/synedria.htm
Σακελλαρίου, Μ. (2008). Συνεργασία Οικογένειας και Νηπιαγωγείου. Θεωρίες – Έρευνα – Διδακτικές προτάσεις. Θεσσαλονίκη: αυτοέκδοση.
Symeou, L. (2002). Present and future home-school relations in Cyprus: An investigation of teachers’ and parents’ perspectives. The School Community Journal, 12, 7-34.
The High/Scope Preschool Education Approach (2011).
The Kindergarten Programme/Ontario, Canada, (2006).
«ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) – Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, Οριζόντια Πράξη» MIS: 295450 Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου (2011), 1ο & 2ο Μέρος, ΕΣΠΑ 2007-13Ε.Π. Ε&ΔΒΜΑ.Π. 1-2-3.
ΥΠ.Ε.Π.Θ., Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2002). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ) για το Νηπιαγωγείο και Προγράμματα Σχεδιασμού και ανάπτυξης Δραστηριοτήτων, Αθήνα.
Zimmerman, B.J., & Kitsantas, A. (2005). Homework practices and academic achievement: The mediating role of self-efficacy and perceived responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology, 30, 395-417.
Most read articles by the same author(s)