ANIMATION FILM PRODUCTION AS COHESIVE MATERIAL OF GROUP CREATION IN NURSERY SCHOOL


Published: Jul 1, 2014
Keywords:
co-operative school animation team creation in kindergarten sociometry
Ιωάννα Τριάντου (Ioanna Triantou)
Βασίλειος Πασχάλης
Abstract
In recent years, school follows modern teaching practices that differ entirely from the practices of traditional school. In this context activities which aren’t based on traditional frontal teaching methods, but on the philosophy of “Co-operative school”, are gaining ground daily. According to this philosophy, the dynamics of the team and the co-operation of students is the basic ingredient for an effectual teaching activity, and not just the educator. Social skills invaluable for social and emotional development, such as collective responsibility, the assistance of team members and the deposition of personal skills available to the team's success, develop through group processes. Animation is a form of art, which besides offering unlimited potential for development of creativity and cognitive skills is also an adequate instrument for team creation in kindergarten. Naturally developed for teamwork, since the methodology of creating a film is based on working groups, and characterized by attractiveness, expressive possibilities and each student’s attendance in the process it becomes a very important cohesive tool of groups of kindergarten. This paper will delineate the working groups’ creation process, utilizing sociometry, aiming in the participation of students in an animation film production. The educational objective was students’ understanding of the necessity of co-working in the context of a team as well as their occupation with animation as a form of art.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αναγνωστοπούλου Μαρία Σ. (2001). Η ομαδική διδασκαλία στην εκπαίδευση: μια θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Asher, S., Oden, S. & Gottman, J.(1992). Κοινωνικές δεξιότητες και φιλία. Στο Σ. Βοσνιάδου (Επιμ.), Κείμενα εξελικτικής Ψυχολογίας: Κοινωνική ανάπτυξη. Αθήνα: Gutenberg, σ.136-157.
Bassey, M., (1990). Creating education through research. Research Intelligence, autumn.
Bukowski, W.M. (2001). Friendship and the worlds of childhood. In D. Nangle & C. Erdley (Eds), The role of Friendship in psychological adjustment. New directions for child and adolescent development, no 91, p.p. 93-101, San Francisco: Jossey-Bass.
Γαλανάκη, Ε.,(2003). Θέματα αναπτυξιακής ψυχολογίας. Αθήνα: Ατραπός σ. 201.
Cohen, E.G., (1994). Restructuring the classroom: Conditions for productive small groups. Review of Educational Research, 64(1), 1-35.
Craft, Α., Jeffrey, Β., και Leibling, Μ. (2001). Creativity in education. New York: Continuum.
Elliott, J. (1992). Action Research for Educational Change. Milton Keynes: Open University Press.
Ευαγγελόπουλος, Σ. (2001). Θέματα Παιδαγωγικής Ψυχολογίας: Ομάδα και η Δυναμική της. Ομάδες Εργασίας. Παρατήρηση, Κοινωνιομετρική μέθοδος. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, τ. 56-57, σ. 1204 κ.ε.
Hartup, W. W. (1992). having friends, making friends, and keeping friends: relationships as educational contexts. Eric Digest. Champaign, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. ED pp. 345-354.
Hartup ,W.,W. (1993). Adolescents and Their Friends. In Laursen B, editor. Close Friendships in Adolescence: New Directions for Child Development. Jossey-Bass; San Francisco, 60, 3–22.
Holf, Daniel D. (1993) (ed.). Cooperative learning: a response to linguistic and cultural diversity, Washington DC. Center for Applied Linguistics: Mc Henry, IL, Delta Systems.
Jean, G. (1996). Η δύναμη των παραμυθιών (μτφ. Μ. Ζαφειροπούλου). Αθήνα: Καστανιώτη, σελ. 283.
Johnson, D. – Johnson. R. (1994). Learning together and alone. Cooperative, Competitive and Individualistic Learning (4th edition). USA: Allyn and Baycon.
Καζέλα, Κ. (2009) Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση στην Προσχολική Εκπαίδευση. Θεωρία και Πρακτικές Εφαρμογές. Αθήνα: Οδυσσέας.
Κακανά, Δ.Μ. (2008α). Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Εκπαιδευτικές Προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Αφών Κυριακίδη ΑΕ. Σειρά: Παιδαγωγική και Εκπαίδευση, 19, 56, 59.
Κανάκης, Ι. (1987). Η οργάνωση της διδασκαλίας-μάθησης με ομάδες εργασίας (Θεωρητική θεμελίωση και πρακτική εφαρμογή). Αθήνα: Γρηγόρης.
Ματσαγγούρας, Η. (2000). Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση. Αθήνα: Γρηγόρης.
Meyer, E. (1987) (μτφ. Λ. Κουτσούκης). Ομαδική διδασκαλία: θεμελίωση και παραδείγματα. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Μπιρμπίλη, Μ. (2005). Η ομαδοσυνεργατική μάθηση στο νηπιαγωγείο. Μακεδνόν, 14, 289-303.
Moll, L. & Whitemore, K. (1999). Η μετάβαση από την κοινωνική μεταβίβαση στην κοινωνική συναλλαγή. Στο Μαθησιακές σχέσεις στη σχολική τάξη. (Μτφ. Παυλογεωργάτου, Α.). Πάτρα: ΕΑΠ, 155-182.
Newcomb, A.F & Bagwell, C.L. (1996). The developmental significance of children’s friendship relations. In W.M. Bukowski, A.F. Newcomb & W.W. Hartup (Eds), The company they keep: Friendship in childhood and adolescence (p.p. 289-321) New York: Cambridge University Press.
Schirrmacher, R. (1998). Τέχνη και δημιουργική Ανάπτυξη των Παιδιών, 2η έκδ. (μτφ. Τ.Γαζεριάν). Αθήνα: ΕΛΛΗΝ, σ. 15.
Salomon, N. (1996). 25 Years Already! Animation World Magazine, Ιssue1.1
Τριλιανός, Α. (1988). Προσέγγιση στη μέθοδο διδασκαλίας με ομάδες μαθητών, Αθήνα [χ.ο.].
ΥΠΕΠΘ. (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων.
Χατζηδήμου, Δημήτρης & Μαρία Αναγνωστοπούλου (2011). Οι ομάδες εργασίας των μαθητών στην εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: εκδ. Α/φοι Κυριακίδη, σ.46.