School, its history and the cinema


Published: Jul 1, 2009
Keywords:
cinema History school
Ελίζα-Άννα Δελβερούδη (Eliza-Anna Delveroudi)
Abstract
This article refers to the concern developed, mainly after 1970, amongst academics in relation to the question as to whether the cinema can be considered as a valuable historical document or simply a form of art or/and leisure. The article studies Greek and international films, fictions and documentaries which focus on the school and the role of the teacher either as a positive or a negative model role (e.g. «Zero for conduct», «Blackboard jungle», «The 400 Blows», «La mala educación», «The chorus»). The films are not the only source on the history of schools, but they constitute very interesting and complementary material, since they record in a synthetic but at the same time precise way complex situations, while representing versions of school life which written sources cannot transcribe.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Δημαράς, Α., & Βασιλού-Παπαγεωργίου, Β. (2008). Από το κοντύλι στον υπολογιστή, 1830-2000: Εκατόν εβδομήντα χρόνια ελληνική εκπαίδευση με λόγια και εικόνες. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Garçon, F. (Επιμ.). (1992). Cinéma et Histoire: Autour de Marc Ferro, CinémAction, 65, Paris: Corlet-Télérama.
Kracauer, S. (1947). From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Pergaud, L. (1912). Ο πόλεμος των κουμπιών. Μτφρ. Φ. Κονδύλης. Αθήνα: Πατάκη. 1992.
Σπύρου, Δ. (2001). Κινηματογραφική Εκπαίδευση και θεσμοθέτηση ίου κινηματογράφου για παιδιά και νέους. Ένα γενικό πλαίσιο για την κινηματογραφική εκπαίδευση. Στο Πολιτισμική Κίνηση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Παιδί και κινηματογράφος (σσ. 3146). Αθήνα: Σαββάλας.
Φερό, Μ. (1976). Κινηματογράφος και Ιστορία. Μτφρ. Π. Μαρκέτου. Αθήνα: Μεταίχμιο. 2002