Στρατηγικές αναγνώρισης λογότυπων από παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας και εκμάθηση της ανάγνωσης: Ερευνητικά δεδομένα και διδακτικές προεκτάσεις


Μαρία Σφυρόερα (Maria Sfyroera)
Δ. Χαραλαμπίδου (D. Haralampidou)
Abstract

This study examines the strategies used by preschoolers and first grade students in order to «read» or recognize environmental print such as brand names as well as the factors (context, letter font and type, task
type, Greek vs. Latin characters) that dictate the choice of these strategies. It further studies the transition from a recognition that is based on the context of print words to a graphophonemic reading process. 75 students are first asked to «read» 24 environmental words and then to detect errors in 18 environmental words, each presented in 4 different forms. Findings show that students differentiate their strategies on the basis of the above factors: the greater the originality of the brand name, the more likely it is to activate the strategy of total identification. By contrast, non-original brand names tend to reinforce analytical strategies, especially in error detection tasks. The ability to recognize the whole brand name does not in itself facilitate the transition to analytical, i.e. graphophonemic, strategies. Rather, this transition presupposes that the systematic learning of reading has begun. Finally, these findings are also discussed with regard to the potential and the limitations in the classroom use of brand names during the first stages of reading acquisition.

Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Βαρνάβα-Σκούρα Τ., (1994): «Οι ιδέες των παιδιών για τη γραφή και η μαθησιακή διαδικασία» στο Εκπαιδευτική Κοινότητα, 27,18-20.
Γιαννικοπούλου Α., (1998): Από την προανάγνωση στην ανάγνωση. Οδηγός για γονείς και εκπαιδευτικούς, Αθήνα, Καστανιώτης.
Γκανά Ε., (1998): Η αναγνωστική πράξη και το παιδί της προσχολικής ηλικίας, Διδακτορική Διατριβή, Ιωάννινα, 1998.
Fijalkow Ε., (1992): «Η μέτρηση της γνωστικής καθαρότητας: Η τεχνική γλώσσα ανάγνωσης και γραφής» στο Ανθουλιάς Τ. (επιμ.), Τα προβλήματα διδασκαλίας της πρώτης γραφής και ανάγνωσης, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 27-37.
Hannon P. & Weinberger J., (1995): «Συνεργασία δασκάλων και γονέων για την εφαρμογή νέων ιδεών σχετικά με την ανάγνωση στην προσχολική ηλικία», στο Dombey Η. & Spencer Μ. (επιμ.), Πρώτη ανάγνωση και γραφή. Συνεργασία Σπιτιού-Σχολείου-Παιδιού. Ευρωπαϊκές εμπειρίες, Αθήνα, Έκφραση, 21-34.
Κουτσουβάνου Ε., (2000): Πρώτη ανάγνωση και γραφή, Οδυσσέας, Αθήνα.
Παντελιάδου Σ. & Χεππάκη T., (1995): «Τεχνική γλώσσα γραφής και ανάγνωσης στα δύο πρώτα σχολικά χρόνια» στο Γλώσσα, 37,21-39.
Παπούλια-Τζελέπη Π., (1993α): «Η ανάδυση του γραμματισμό στο ελληνικό γαρφημικό σύστημα: Η αναγνώριση συμπεριφορών γραμματισμού», στο Γλώσσα, 30, 5-18.
Παπούλια-Τζελέπη Π., (1993 βνμ): «Η ανάδυση του γραμματισμού και το Νηπιαγωγείο», oro Γλώσσα, 31, 4-16.
Τάφα Ε., (2001): Ανάγνωση και Γραφή στην προσχολική εκπαίδευση, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα
Alegria J., (1989): «A propos de ce que l'enfant sait et se qu'il ignore au sujet de l'écrit avant qu'on lui ait appris» στο Fijalkow E. (ed.), Décrire Γ écrire, Toulouse, PUM.
Alegria J. & Morais J., (1989): «Analyse segmentale et acquisition de le lecture», στο Rieben L. & Perfetti Ch., L'apprenti lecteur, Lausanne, Delachaux et Niestlé, 173-196.
Chevallard Y., (1985): La transposition didactique, Grenoble, La Pensée Sauvage.
Ehri L., (1999): «Phases of Development in Learning to Read Words» στο Oakhill J., & Beard R., Reading Development and the Teaching of Reading, Oxford, Blackwell Publishers.
Ehri L. & Wilce L. S., (1985): Movement into reading: Is the first stage of printed word learning visual or phonetic?, στο Reading Research Quarterly, 20,163-179.
Ferreiro E. & Teberosky Α., (1982): Literacy before Schooling, Portsmouth, Heinemann Educational Books.
Goodman Y., (1979): «The roots of literacy» στο Douglas M.P. (ed.), Claremont Reading: A humanizing experience, Claremont Reading Conference.
Goodman Y, (1984): «The development of initial literacy» στο Goelman Y., Oberg A. & Smith, F. (eds), Awaking to literacy, London, Heinemann Educational Books.
Goodman Y., (1986): «Children coming to literacy», στο Teale W.H. & Sulzby E (eds.), Emergent literacy: writing and reading, Norwood, Ablex Publications.
Goswami U., (1999): «Phonological development and reading by analogy: epilinguistic and metalinguistic issues», στο Oakhill J., & Beard R., Reading Development and the Teaching of Reading, Oxford, Blackwell Publishers.
Hall N., (1987): The emergence of literacy, London, Hodder and Stoughton, 22-40.
Harris P. L. & Coltheart M., (1986): Language Processing in children and adults: an introduction, London, Routledge & Kegan. Leseman P. M. & de Jong P. F., (1998): «Home literacy: oppor-tunity, instruction, cooperation and socialemotional quality pre-dicting early achievement», στο Reading Research Quarterly, 33, 3,294-318.
Mauroux D., (1996): Ecrits de le rue et écrits de l'école, Paris, Voies Livres.
Oakhill J. & Garnham A. (1994), Becoming a skilled reader, UK, Basil Blackwell 67-102.
Rieben L., Meyer Α. & Perregaux Ch. (1989), «Différences individuelles et représentations lexicales: comment cinq enfants de six ans recherchent et copient des mots», in
Rieben L. & Perfetti Ch., L' apprenti lecteur, Lausanne, Delachaux et Niestlé, 145-169.
Sprenger-Charolles L. & Khomsi Α., (1989): «Les strategies d' identification des mots dans un contexte image: comparaisons entre "bons" et "mauvais" lecteurs», στο Rieben L. & Perfetti Ch., L'apprenti lecteur, Lausanne, Delachaux et Niestlé, 307-329.
Sprenger-Charolles L., (1991): «L' acquisition de la lecture: conscience phonologique et mécanismes d' identification des mots», στο Les entretiens Nathan, Lecture, Actes 1, Paris, Nathan, 111-129.
Sprenger-Charolles L., (1992): «L' évolution des mécanismes d' identification des mots», στο Fayol M. & Gombert J. E., Psychologie cognitive de la lecture, Paris, PUF, 141-193.
Stanovich K. E., (1989): «L' évolution des modèles de la lecture et de l'apprentissage de la lecture» στο Rieben L. & Perfetti Ch., L' apprenti lecteur, Lausanne, Delachaux et Niestlé, 43-60.
Tunner W. (1989), «Conscience phonologique et acquisition de la langue écrite», in Rieben L. & Perfetti Ch., L' apprenti lecteur, Lausanne, Delachaux et Niestlé, 197-220.
Van Grunderbeeck Ν. (1988): Les stratégies du lecteur débutant, Lyon, Voies Livres.
Vergnaud G., (1985): «Concepts et schemes dans une théorie opératoire de la représentation» στο Psychologie Française, 30,241-251.
Weiss M. & Hagen R., «A key to literacy: Kindergartners' awareness of the function of print», στο The Reading Teacher, 41 (6), 574-578.