Οι επιπτώσεις της τηλεοπτικής διαφήμισης παιδικών παιχνιδιών στις σχέσεις γονέων-παιδιών προσχολικής ηλικίας


Κωνσταντίνος Βρύζας (Konstantinos Vrizas)
Θεμιστοκλής Σεμεντεριάδης (Themistoklis Sementeriadis)
Μελπομένη Τσιτουρίδου (Melpomeni Tsitouridou)
Abstract
The aim of this research is to study the demands children make on their parents on a day-to-day basis, demands aimed at securing the purchase of toys that have appealed to them in TV commercials; parents' responses to these demands; children's reactions to parental refusal; and the conflicts that a refusal may incite between child and parents. The sample used in the survey comprised 120 children and their parents. Data were collected by giving the parents a questionnaire and at the same time carrying out a projective investigation with the children. Some of the points obvious in the results indicate that: I. the overwhelming majority of children ask their parents to buy them toys they have seen advertised on TV, II. most of the parents do not offer any explanation for either acceding to or refusing their children's demands, III. a parental refusal is frequently a source of conflict. TV commercials cause difficulties and problems in parent-child relations which must be addressed in terms both of the legislative regulation of childoriented TV advertising and of the consumer socialisation of children by their parents.
Article Details
  • Section
  • Scientific articles & educational projects
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αυδίκος Ε. (1996): Το παιδί στην παραδοσιακή και τη σύγχρονη οικογένεια. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Βρύζας» Κ. (1992): «Τηλεόραση και παιδί», στο Α. Δημητρίου κ.ά., Ψυχολογικές Έρευνες στην Ελλάδα, Ανάπτυξη, Μάθηση και Εκπαίδευση, τ.1, σσ. 169-193. Θεσ/νίκη: Υπηρεσία δημοσιευμάτων Α.Π.Θ.
Βρύζας Κ., Σεμεντεριάδης Θ., Τσιτουρίδου Μ. (1997α): «Η παιδική τηλεοπτική διαφήμιση», στο Κ. Βρύζας, Μέσα Επικοινωνίας και Παιδική Ηλικία, σσ. 103-143. Θεσ/νίκη: Βάνιας.
Βρύζας Κ., Σεμεντεριάδης Θ., Τσιτουριδού Μ. (1997β): «Η χρήση των διαφημιστικών μηνυμάτων από τα παιδιά», στο Κ. Βρύζας, Μέσα Επικοινωνίας και Παιδική Ηλικία, σσ. 154161. Θεσ/νίκη: Βάνιας.
Cohen S., Xiao J-J. (1992): «For parents particularly: consumer Socialization - Children and money», Childhood Education, 9(1), 43-44.
Durkheim, E. (1974): L'éducation morale. Paris: PUF.
Kapferer J.-N. (1985): L'enfant et la publicité. Paris:Bordas.
Κική Γ. (1998): Δίκαιο της πληροφόρησης. Αθήνα: Προσκήνιο.
Μακρυνιώτη Δ. (επιμέλεια) (1997): Παιδική Ηλικία. Αθήνα: Νήσος.
Mc Neal, J. (1987): Children as Consumers. Lexington: Lexington Books.
Muhlbaner K.R. (1985): Κοινωνικοποίηση. Θεσ/νίκη: Κυριακίδης.
Νόβα-Καλτσούνη Χ. (1995): Κοινωνικοποίηση. Αθήνα: Gutenberg.
Piaget J., Inhelder Β. (1966): La psychologie de l'enfant. Paris: PUF.
Reid L.N. (1979): «The impact of family group interaction on childrens understanding of television advertising», Journal of'Arfueriism^. 9,13-19.
Sheikh. A, Moleski, L. (1977): «Conflict in the family over commercials», Journal of Communication. 27(1), 152-157.